Lyxyachter & Kajplats!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Lyxyachter & Kajplats!

Post by Fredrik »

Jag som fartygsägare sedan många år, känner att det är dags att vädra en infekterad fråga som de flesta med mindre verksamheter och fartyg någon gång måste brottas med.
(jag uttrycker mig milt!)

Här i Kalmar ska det enligt ett utsago finnas lite mer än två kilometer kaj, och staden har en lång historia av sjöfart och det har stundtals varit packat med upplagda fartyg.
Och sedan jag kom hit till staden med mitt fartyg John så har det i princip varit svårt att jobba på skutan utan att folk vill prata och ta en kaffe. Vilket på sätt och vis är en av anledningen till att jag tycker det är kul att hålla på.

Men på senare tid har man hävdat platsbrist och ISPS skyddet, så den tidigare fristaden Tjärhovsbågen håller nu på att fyllas igen med grus och byggavfall. Vilket har resulterat i att mer än två hundra meter kaj ska försvinna och bli en grusslänt.
En annan anledning man däremot inte vill kännas vid är att kajen vid bågen var i ett tillstånd av förfall på grund av bristande underhåll. Så det billigaste man kunde komma på var att hälla grus i bassängen för att förhindra att kajen förföll mera!

Detta resulterade i att vi fartygsägare som låg där blev uppsagda och hänvisade att leta nya platser hos kommunen.
Att många av oss är mindre företagare som faktiskt bedriver verksamhet, bryr man sig inte om (det är skillnad på person och person).
Som en tillfällig lösning fick vi som skötte oss ligga i tullhamnen över sommaren, med resultatet att massor av folk numera vallfärdar dit för att titta på fartygen.
Och att jobba med underhåll har alltså blivit ännu knöligare, men däremot roligare när man får möjlighet att prata med ännu fler förbipasserande.

Så kom det i dagarna ännu ett brev från hamnen där man nu!
*Förbjuder reparations arbeten!
*Shock höjer hyran retroaktivt, trotts att det var sagt att det inte skulle ske!
*Samt hänvisar oss att söka nya kajplatser då det av förklarliga skäl blir begränsat med utrymme för gästande båtar sommartid, vilket tydligen är otillfredsställande ur många aspekter???
Vad de menar med det, står inte!

Det intressanta är att vi är välkomna tillbaka till Kalmar vintertid och de övriga tio månaderna, och då på de bästa platserna inne i gästhamnen!
(Med andra ord då hamnen ändå är tom på flytetyg, för då duger tydligen våra pengar)

Att läsa detta och samtidigt veta att tullhamnen där vi nu ligger, tidigare var ett relativt öde område utan fartyg och liv vid kajerna. Är minste sagt trist nu när så många turister sökt sig just till tullhamnen och våra fartyg.
Och detta samtidigt som man gör undantag för en rad andra verksamheter och dessutom har både elevatorkajen och skeppsbrons 300 meter kaj ledig för gästande fartyg!

De här problemen finns inte bara i Kalmar, men det är så trångsynt och tråkigt när man bara gör plats för fritidsbåtar och lyxyachter på bekostnad av de mindre fartygen/entreprenörerna som tidigare jobbade och livade upp våra hamnar. :(
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by C-G Nilsson »

Kan inte annat än att hålla med. Motala gjorde samma sak med de som låg i Motala hamn. Detta var dock längesedan men historien är densamma men slutet lyckligare. När jag var barn låg vi med en skuta i hamnen. På somrarna var ofta hamnen knökafull och ofta låg den någon båt utanpå vår. Detta var inte bra enligt kanalbolaget för det måste beredas fler platser för gäster (betalande-). Vi hade redan avyttrat vår skuta när fartygsfolket fick flytta på sig till kajen vid Motala verkstad inne i kanalen. För att komma dit och dän var man tvungen att passa förutbestämda tider. Det funkade naturligtvis inte. I Motala fanns vid denna tiden resterna av den brygga som tidigare använder för frakt av brännfarliga ämnen - fotogenbryggan kallad. Skepparna förhandlade med kommunen och fick löfte om att arrendera marken vid bryggan. En fin brygga tillverkades gemensamt av de fem intressenterna i bryggan. En av de var Reier Carolin (ritade bryggan...) då ägare till Bogserbåten Björn - alltså min Björn. Därför ligger de få fartyg som fortfarande vill ha Motala som hamn vid denna brygga. Dock är ju platserna begränsade till just fem så vi har en 200-båt som ligger på svaj vid en boj i viken.
Så enda lösningen var att ta saken i egna händer - hoppas det löser sig för er också.
Image
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Borgholm »

Ja det är konstigt att man i "SJÖFARTSSTADEN KALMAR" inte kan tillgodose kajplatser för stadens egna fartygsintressenter, men stoltsera med en Sjöfartshögskola kan man ju alltid göra....

ISPS-skyddet och dess nya grindar får ju även handelssjöfartens besättningar att gå i taket, Nu får de vackert vandra till och från grindarna med sin packning vid av och påmönstring, - om de ens kommer in. Någon kod till grindarna är de inte betrodda att ha. :?

Att man dessutom är så f*rb*nn*t korkade att man fyller igen 200 meter kaj med grus och byggavfall istället för att rusta upp den är ju bara det en dumhet.
Och dessutom gör det med Länsstyrelsens goda? minne...! Det slutar förmodligen med en muddring till skattebetalarnas bekostnad.

Den dagen Gästhamnplatserna än en gång måste utökas - vad gör man då? Kör iväg Handelssjöfarten ?

"Alla Tiders Kalmar i Ett Nötskal"
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Fredrik »

Just hänvisningen att inga reparationsarbeten får utföras är för mig särskilt märklig. Speciellt då det på ett tidigare möte diskuterades just det faktum att det var vi aktiva som skötte oss genom att ta hand om våra fartyg som skulle få nya platser.
Med andra ord vi som arbetade med fartygen, som uppfattades som de bra och duktiga hyresgästerna.

Jag frågar mig exempelvis om Rederi Kraft och dykjanne fått liknande brev?
Och med tanke på att inga repartions arbeten får göras. Kommer nog alldeles säkert koggen Aluet få stora problem under sommaren!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Skepparättling »

I Askersund byggs det ut:
http://www.blocket.se/orebro/Batplats_v ... ?ca=14&w=2

Men där kanske inte ett "levande" fartyg platsar?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Fredrik »

Det är just det som jag tycker sker och vist är det roligt med Yachtklubbar, men det är just de kajerna där långliggare och segelfartyg oftast brukar ligga som ryker i första hand.

Och även om det är roligt med uppfräschningar så det trist för de ger inget utrymme för entusiast fartyg.
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Borgholm »

Hamnen tvingar Kalmars fartygsentusiaster att flytta på sig:

http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/ham ... ina_baatar

:evil:
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by kapstans »

För jävligt hur fartyg behandlas i hamnar. Tom då vi sökt lägga upp ett handelsfartyg så jagas man som kriminell för ingen hamn vill ha riktiga fartyg längs sina kajer. Det finns ju idag ett fåtal hamnar som accepterar uppläggning tex Norrköping, Uddevalla och Falkenberg.
ISPS är ju en fördyrande omständighet som medför högre hamnavgifter. Danskarna har en mer sund syn på ISPS, en skylt som informerar om sjöfartsskyddet och det fungerar faktiskt inte sämre för det ur säkerhetsaspekten.
Mer riktiga fartyg i våra hamnar tack!!! :D
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyxyachter & Kajplats!

Post by Fredrik »

Kan faktiskt berätta att jag även här i Kalmar mött flera sjöfolk från de kommersiella fartygen som berättat om dåligt och oproffsigt bemötande. Mycket förtal om att de bara skräpar ner och ser slitna och nedgångna ut. Problem med att komma in och ut igenom grindarna. Hamnen har fått smeknamnet fort knox, och problem med att få hjälp med saker som annars bara ska vara ren rutin..

Jag vill ju inte gärna nämna från vilka fartyg jag suttit och pratat med folk ifall någon från hamnen läser här så de får problem.
Men det är speciellt en herre här i Kalmar hamn idag som fått sig ett välförtjänt smeknamn Herr " Det går inte!" Och ni som haft me han att göra håller nog säkerligen med..

Lite tråkigt, men ändå roande på samma gång..*=)
Post Reply