Benli

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten
Posts: 11
Joined: 11 Oct 2005, 18:41

Benli

Post by Torsten »

Benli, Carola, Santa Maria
Benli fortfarande flytande och lever vidare på StockholmsSkeppsförenings bekostnad. Gamla ägaren försvunnen. Tack för det! Vi är enligt vårt kontrakt tvungen att betala för uppkomna skador på den kajsträcka vi hyr även då, som i det här fallet, fartyget och dess ägare inte tillhör vår förening. Efter en förlikning med SFV kommer summan för Benlis dopp ligga runt 600 000 kr, som Stockholms Skeppsförening måste betala. Men Benli ligger fortfarande kvar på föreningshyrd kajsträcka under ansvar och uppsikt av föreningsmedlemmar. Föreningen har installerat larm på Benli och har kontinuerlig bevakning, men hur länge fungerar det? Hur länge kan föreningen hålla fartyget flytande? En bortforsling och upphuggning hamnar även detta på föreningens axlar. Vattnet är Stockholms hamns och kajen SFV. Men vad händer om ännu ett fartyg förtöjer sig utan tillstånd från SSF, utan sjunkförsäkring och orsakar skador? Är SSF ansvarig?
De sjunkna fartygen Carola och Santa Maria är fortfarande på botten. Försök att bärga Carola har gjorts, ett nytt försök ska, enligt C. på Pampas marina, göras den 15 februari.
Snart dax att leta fram färg, penslar och sjökortet för Hjälmare kanal.
Michel
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Benli

Post by Fredrik »

Här lider man verkligen, så tragiskt att en förening med gott uppsåt ska behöva lida för att drömmare inte tar sitt ansvar.

Det känns nu nästan som frågan om hur framtiden ska se ut för föreningen kommer allt närmare.

Högre krav och ökat insyn i föreningsmedlemmarnas flytetyg. Kanske i kombination med en ny gemensam försäkring, plus en omförhandling av ansvarsfrågan gällande både kajsträckan förening, samt medlemmarnas ekonomi.

Oavsett vad som händer framöver så tror jag det kommer spegla hur andra föreningar med liknande situationer kommer agera i framtiden.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Benli

Post by zoroaster »

Hej
Vi har ett liknande fall i vår båtklubb; En ägare, känd av alla, la sin stora plastracer vid klubbens brygga. Han betalade inte hamnavgift och flyttade heller inte båten trots anmodan. Det slutade med att klubbe fick gå till Kronkalle för att få bort den.
Nu klarade vi oss från kostnade. Man tycker att det är konstigt att en förening skall råka ut för ett fall som Benli.
OK Att det är föreningen som hyr och hyr ut platser till resp fartygsägare, med detta så blir föreningen ansvarig tyvärr.
Sedan att en ägare kan försvinna, hur kan det upstå. Alla fartyg skall ju vara registrerade. Om Benlis ägare sålt så måste väl den nye ägaren ansökt om medlemmskap. Om inte borde den tidigare stå för kostnaderna även om han formellt inte äger. Nu vet vi ju inte hur stadgarn är formulerade.
tråkigt i vilket fall som helst att någon sätter en ideell förening i ekonomisk knipa.
Vi hade en annan grej i vår klubb, vid nattvaktsrunda för några år sedan upptäckte man att två personer hade kommit med en liten båt och höll på att lasta stöldgods från våra båtar i den. Nattvakten ringde polisen som kom efter ett par timmar, båten och personerna hann försvinna men man hade koll på vart dom tog vägen. Polisen kom efter några timmar och tog upp anmälan. Vad som sedan hände var att klubben blev ansvarig för den då övergivna båten med stödgods och tvingades att ta tillvar den och förvara den i ett antal månader. Stödgodset kunde återlämnas till resp ägare (fick vi egentligen inte göra enl polisen). Och båte som var ett vrak fanns aldrig någon ägare till så den låg i två år innan vi sänkte den..
Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Benli

Post by Fredrik »

Med facit i hand så är en lösning för framtiden att helt sonika flytta objektet några meter till kommunens mark!

Tänker man efter, hur pass brottsligt det förfarandet egentligen är! Mot vad det istället kan kosta föreningen och dess medlemmar är det ett ringa pris att betala!

Klubben/föreningen blir då inte ansvarig!
Skuldfrågan blir då uppenbart mellan ägaren och kommunen/myndigheterna (som det borde vara!)
Skadeståndet blir då ställt mot ägaren utan inblandning av föreningen.

Kommer nu frågan upp, vem eller om någon flyttat objektet så är det ett ärende för sig, och har inget med objektets skick eller orsaken till att skutan gått till botten att göra (Oavsett vart elen kommer ifrån!)
El kan man nog ligga ute med av ren och skär välvilja, en pump kostar inte många kronor i jämförelse med att hålla ett objekt flytande!

Dessutom är man tuff kan man alltid lämna in betalningskrav på elen till kronis, så blir högen med krav extra stor mot den föredetta ägaren och deras kvarn kanske jobbar lite fortare!
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Benli

Post by Eskes »

Detta är ett verkligt problem.
Och försäkringsbolagen vill säkert inte täcka sådant.

Vad är Carola och Santa Maria för fartyg och vad är historien bakom dem?

Annars finns också Sea Side som ligger på ananas mark och kostar, vem betalar där? Borde det i logikens namn vara mark/vatten äeren. Men vad jag förstått är det skattebetalarna som tar den notan. Vad är skillnaden där mot Benli?
//Mattias
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Benli

Post by Christer Samuelsson »

Nu är hon till salu på Blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Nordsjo ... ?ca=11&w=3

Christer
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Benli

Post by Fredrik »

Läste på om katastrofen, och ett tips är att så snabbt som möjligt se om det inte går att dra runt motorn.
Det är trotts allt mer eller mindre färskvatten i mälaren.

Lyckas ni få runt maskin är det troligen lättare att sälja objektet
Torsten
Posts: 11
Joined: 11 Oct 2005, 18:41

Re: Benli

Post by Torsten »

Benlis maskin var nerplockat när hon sjönk. Nållagret på kolven har gått och kolven ligger på däck, i väntan på någon händig. Nya delar finns att köpa i Danmark.
Michel
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Benli

Post by Fredrik »

Tips är att ändå dra runt vevaxeln, så slipper den nya köparen byta hela rasket vid ett eventuellt köp..
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Benli

Post by Skepparättling »

Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply