Bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

Ser ut som om minsveparen har en ägg-moped akter om jollen?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

Ann - Mari - 5340.JPG
Klas, Tack för bilden på danska galeasen Ann-Mari. Jag såg henne i fredags på utgående från Göteborg men kunde inte läsa namnet. Här passerar hon under Älvsborgsbron.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Ann-Mari är byggd på Trellevarvet Kållandsö 1964 som bunkerbåten Anna Maria ombyggd 1991.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

Styrhytten ser väldigt modern ut.. passar dåligt ihop med riggen.. tycker ja.
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Re: Bildgalleri

Post by Helmut Maripuu »

Image

Har passerat Gräddö (utanför Norrtälje) några gånger i år. Kommer ihåg att jag i min barndom vid några tillfället följde mina föräldrar på en kryssning till Åland. Har för mig att båten hette Diana och utgick från Gräddö. Och så var det en annan helröd JÄTTE! tråkig båt med minimala utrymmen för passagerare. Har för mig att det var ett öppet bildäck på den båten. Var nog enda gången jag hatade att åka båt.
När jag ser hur de tre kajerna är placerade får jag inte till det. Har det funnits flera kajer eller någon typ av ledverk där man förtöjde båtarna. De tre kajerna på bilden ligger lite kors och tvärs och verkar inte lämpliga att förtöja en större båt. Kommer inte ihåg om båtarna som utgick från Gräddö (Diana) tog bilar och förtöjde med aktern mot kajen.
Någon som har en bild där man kan se hur båtarna förtöjde. Funderar på om det fanns någon tullbyggnad med väntsal för passagerarna. Eller låg finlandskajen på Gräddö på en annan plats?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

Diverse fartyg i Helsingfors västra bassäng.
Attachments
AD296A4C-025C-4F01-942C-72348E35EE7F.jpeg
Åke L
Posts: 4
Joined: 29 Oct 2018, 12:23

Re: Bildgalleri

Post by Åke L »

Helmut Maripuu wrote:Image

Har passerat Gräddö (utanför Norrtälje) några gånger i år. Kommer ihåg att jag i min barndom vid några tillfället följde mina föräldrar på en kryssning till Åland. Har för mig att båten hette Diana och utgick från Gräddö. Och så var det en annan helröd JÄTTE! tråkig båt med minimala utrymmen för passagerare. Har för mig att det var ett öppet bildäck på den båten. Var nog enda gången jag hatade att åka båt.
När jag ser hur de tre kajerna är placerade får jag inte till det. Har det funnits flera kajer eller någon typ av ledverk där man förtöjde båtarna. De tre kajerna på bilden ligger lite kors och tvärs och verkar inte lämpliga att förtöja en större båt. Kommer inte ihåg om båtarna som utgick från Gräddö (Diana) tog bilar och förtöjde med aktern mot kajen.
Någon som har en bild där man kan se hur båtarna förtöjde. Funderar på om det fanns någon tullbyggnad med väntsal för passagerarna. Eller låg finlandskajen på Gräddö på en annan plats?
Finns en bild på denna sida: https://radmansobygdegard.se/om-radmans ... -historia/
Där är färjan förtöjd med aktern mot kajen med den lilla boden, som idag rymmer ett sommarkafé.
Det kanske var den som var tullbyggnad och whatever.
På nämnda bild står en del folk på kajen, mycket möjligt fanns ingen väntsal alls.
Det var rätt improviserat i Ålandsfärjetrafikens begynnelse.
Här finns en historik över passagerarfärjetrafik mellan Rådmansö (Gräddö/Kapellskär) och Åland/Finland: https://people.dsv.su.se/~mad/Kapellskar.htm
Under Fas I beskrivs Gräddötrafiken, som pågick mellan 1959 och 1965.
Tre fartyg uppges ha seglat på rutten : s/s Viking, s/s Ålandsfärjan och m/s Marina.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

Trellevarvets isbrytare iHällekis
Attachments
D689B5CB-7706-40F3-82EC-07996A29AA5A.jpeg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Det var intressant. Vad heter den? Var kommer den ifrån? Detaljer?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Försvarets bogserbåt A 372 Hera byggd ÅSI-Verken 1971. Såld till Kållandsö Varv omdöpt till Trelle. (Månadens båt febr. 2017 i tidningen Länspumpen.)
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Rätt nummer är A 324 på Hera.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Vad används den till?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Assistans vid Trellevarvet Kållandsö samt denna vinter isbrytning vid Hönsäters hamn Hällekis.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bildgalleri

Post by Klas Andersson »

Rena våren här nu !! men för bara två veckor sedan så såg det ut så här i Hönsäters Hamn (Hällekis)
IMG_0504.JPG
IMG_0505.JPG
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

Nyslott 2019
Attachments
DSC_0000_BURST20190706112106838.JPG
Post Reply