OKÄND SKUTA 8

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Dogge
Posts: 51
Joined: 21 Feb 2010, 13:28
Location: Trelleborg

OKÄND SKUTA 8

Post by Dogge »

:lol: Kan man börja året bättre än att komma på skutnamn. Här är två stycken lätta.
En fråga till Sk.ättling. På tråden okända fart.bildgalleri sid 11 har du en trälastad klipper.
Blev namnet avklarat eller? Jag kom att tänka på en liknande som dök upp i Sthlm ung -61.
Den hette Sasha 11. En för mig helt okänd.Minns ej hemorten. Jag har för mig att den hade en
VÄNERN kula på 60-70 hkr,frislag. Ett något udda maskineri. Kan den ha varit hemmahörande
på någon av sjöarna?
God fortsättning på nya året.
Attachments
hppg001.jpg
hppg001.jpg (78.66 KiB) Viewed 10276 times
hppg001.jpg
hppg001.jpg (46.82 KiB) Viewed 10276 times
hppg001.jpg
hppg001.jpg (90.67 KiB) Viewed 10276 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Torsten H »

Nr 2 är regnr 2301 Lilly II, byggd 1890 i Södra Garn.
Kan det ha varit 5293 Sascha II ex Kinnevik ex Hilda, byggd 1879 Svendborg? Men om det är den på sid 11 har jag inte kollat.
viking
Posts: 26
Joined: 29 Mar 2009, 19:02

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by viking »

Torsten du er efter min mening på ret spor , jeg mener også at den hedder Lilly og sejlede som lystfiskebåd fra Råå havn.

Hilsen Niels stummann
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Jan Schönemann »

Skutan på bild 1 och 2 borde vara 5815 Helene av Drag byggd i Ystad 1916. Sedermera Kalmar och teaterbåt därstädes. Idag är hon skolfartyg i Ystad.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Skepparättling »

2301 gamla Aagot. Hon var för något år sedan till salu på Blocket, då liggande i Helsingborg.
Och hade fått en underlig skrov form, som flertalet andra gamla skutor (törs inte skriva damer).
Hittade ett underbart tidsdokument från 1951 bland bråten.
En fraktsedel från 16 augusti 1951, skepparen hette då G T Olsson. Får verkligen hoppas att han lyckades få med något mer i rummet för på 75 säckar cement från Hönsäter till Åmål kunde man väl inte leva på ens 1951??
Roade mig lite med att spåna lite:
5,65 kr per 1000 kg , 3,75 ton x 5,65 kr blir 21,1875 kr enl hjärnprotesen inbyggd i datorn men avrundat bör bli 21,19 (längst ned på fraktsedeln har någon räknat fram 21,19) .
På myntkabinettetshttp://www.myntkabinettet.se/web/Hem.aspx hemsida kan man räkna om till dagens värde 2009 var det senaste år som fanns och då motsvarade det 306,92 kr.
Fraktsedel 2301 MS Aagot 16 aug 1951.jpg

Om det är den okända på sid 11 är denna:
Image
Mottas alla förslag tacksamt.

Ang Helene är det denna? (Som jag "lånat" från nätet, vart kommer jag just nu inte ihåg....)
Attachments
Helene och okänd aug 2008.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Dogge
Posts: 51
Joined: 21 Feb 2010, 13:28
Location: Trelleborg

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Dogge »

Helene rätt förståss.Den konkava linjen i akterspegelns övre ytterdel var typiskt för Ystadbyggen.
Lilly fotade jag i Kalmar sent 60 tal. Här bär den sommarartistnamnet Queen Mary.Jag tror de körde
turister med anledning av brobygget. Har visserligen för mig att det stod Åhus i aktern,men där
har jag kanske fel. Skulle Lilly ha hetat Aagot eller har jag missförstått. Sidan 11 båten är således
fortfarande okänd. Beträffande Sasha II så minns jag inga detaljer annat än ett långt avgasrör
möjligen pekandes ngt förut. Lite Sasha historia.Dök upp vid Strandvägen ca 61.Inköpt av en
"ingenjör Nilsson".Han bodde i en gammal roslagsjakt som hette Enigheten vid Strandv. I den här
vevan anlände Helmut Winter med sin lilla skuta Nils(Borgholm).Han bedrev dykeriverksamhet med
Nils sedan flera år. Han hade nu bogserat en fiskebåt från Halmstad till Strandv. som en Sthlmare
hade köpt. Nu hände följande att Helmut och ing, Nilsson bytte båt med varandra. Jag antar att
Helmut fortsatte sin dykeriveksamhet,nu med Sasha som bas. Nilsson sålde ganska snart Nils till
Dinas ägare. Jag har ett dunkelt minne av Sasha skulle ha standat utanför Ystad flera år senare.

Hälsn, Douglas.
Attachments
hppg001.jpg
hppg001.jpg (88.23 KiB) Viewed 10142 times
hppg001.jpg
hppg001.jpg (82.28 KiB) Viewed 10142 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Torsten H »

Sascha /Sasha II strandade den 25 november 1962 vid Nybro, Ystad.
Kan Aagot ha haft många olika partier till många olika mottagare? Jag minns, att 'Klippen' seglande till fiskelägena längs Bohuskusten på 1940/1950-talet och lossade några cementsäckar här och några där.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Skepparättling »

Dogge wrote: Lilly fotade jag i Kalmar sent 60 tal. Här bär den sommarartistnamnet Queen Mary.Jag tror de körde
turister med anledning av brobygget. Har visserligen för mig att det stod Åhus i aktern,men där
har jag kanske fel. Skulle Lilly ha hetat Aagot eller har jag missförstått. Sidan 11 båten är således
fortfarande okänd. Beträffande Sasha II så minns jag inga detaljer annat än ett långt avgasrör
möjligen pekandes ngt förut. Lite Sasha historia.Dök upp vid Strandvägen ca 61.Inköpt av en
"ingenjör Nilsson".Han bodde i en gammal roslagsjakt som hette Enigheten vid Strandv. I den här
vevan anlände Helmut Winter med sin lilla skuta Nils(Borgholm).Han bedrev dykeriverksamhet med
Nils sedan flera år. Han hade nu bogserat en fiskebåt från Halmstad till Strandv. som en Sthlmare
hade köpt. Nu hände följande att Helmut och ing, Nilsson bytte båt med varandra. Jag antar att
Helmut fortsatte sin dykeriveksamhet,nu med Sasha som bas. Nilsson sålde ganska snart Nils till
Dinas ägare. Jag har ett dunkelt minne av Sasha skulle ha standat utanför Ystad flera år senare.

Hälsn, Douglas.
Lilly II aka Böljan aka Belle Amie aka Aagot gammal skuta med många namn.

Ang skutan sid 11 skulle kunna vara den föreslagna 5293 Sacha II ex Kinnevik ex Hilda.

Men de enda bilder på Hilda jag kan jämföra med är de på sjöhistoriskas sida och där ser styrhytten annorlunda ut:
Image
Image

Nu är det väl inte säkert att bilderna på sjöhistoriska föreställer vad de uppges göra, ingen är fullkomlig.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Dogge
Posts: 51
Joined: 21 Feb 2010, 13:28
Location: Trelleborg

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Dogge »

Visst är det skillnader i riggning mm. Styrhytten är olika. Det är naturligtvis tidskillnad mellan
fotona och mycket kan ändras. Den svarta har helt klart varit skonare. Nog är kajutan misstänkt
lika, hög och fyrkantig och en liten rund ventil i sidan. Där är säkert någon som har lösningen.
Hälsn. Douglas.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Sascha /Sasha II strandade den 25 november 1962 vid Nybro, Ystad.
Kan Aagot ha haft många olika partier till många olika mottagare? Jag minns, att 'Klippen' seglande till fiskelägena längs Bohuskusten på 1940/1950-talet och lossade några cementsäckar här och några där.
Ang stycklaster var det säkert så att det var lite här och lite där. Jag har tyvärr bara ytterligare en fraktsedel från Aagot och inte från samma tillfälle.
1947 fick G T Olsson 47 kr för att frakta 10 ton Blå rand cement från Hönsäter till Åmål, omräknat till 2009 års värde 855 kr.

Om vi ny ska enas om att den okända på sid 11 är Sascha II. Har vi även fått hennes öde och lite historia också, tackar så mycket.
Sjöhistoriska museets bilder är från 1945
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Torsten H »

Jag tror inte, att det är 5293 Sasha II, Kinnevik, Hilda. Vet du var fotot på sid 11 är taget?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: OKÄND SKUTA 8

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Jag tror inte, att det är 5293 Sasha II, Kinnevik, Hilda. Vet du var fotot på sid 11 är taget?
Tyvärr har jag ingen aning om upphov och plats, fotot är inte den bästa av avfotograferingar.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply