Vad händer vid Vänta Litets Grund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
bothnia
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2006, 18:26
Location: Skellefteå

Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by bothnia »

Undrar om någon vet vad som händer SO om Härnösand. Haveri?
Åtminstone sedan 22 dec har den Panamaregistrerade fartyget "RBD Think Positive" legat där, på väg från Liverpool till Kokkola? Dessutom har finska fartyget Eira stannat i området sedan några dagar. Det verkar ha kommit från Kokkola och är på bilderna "väl"utrustat med gripskopor i kranarna. Kan det vara så att man tänker lasta över last till Kokkola där? Fartygen (AIS) kan ses både på hkship och på marinetraffic.

Gott slut på det gamla och gott nytt år till er Fallrepare!
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by Donkeyman »

Jag har också iakttagit dem länge och väl på AIS och funderat på saken. Antagligen är det frågan om att läktra last. Men en stor del av tiden de har legat där har det varit ganska mycket vind i Bottenhavet så antagligen har man helt enkelt väntat på bättre väder.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
bothnia
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2006, 18:26
Location: Skellefteå

Re: Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by bothnia »

Undrar om det blev någon läktring? Jag har inte lyckats se fartygen ligga intill varandra, bara varit i närheten av varandra. Dom vände iväg i kväll, RBD Think Positive sydvart och Eira norrut, mot Karleby?
stanley
Posts: 1
Joined: 11 Mar 2010, 08:55

Re: Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by stanley »

Eira har lastat i Karleby för att sen läktra över till RBD Think Positive.Orsak som jag har hört att RBD Think Positive inte ville köra i is ?
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by Donkeyman »

Är det inte helt enkelt så att RBD Think Positive inte har isklass. Det vill säga. Den får inte gå i is.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
bothnia
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2006, 18:26
Location: Skellefteå

Re: Vad händer vid Vänta Litets Grund

Post by bothnia »

RBD Think Positive ligger SV Åland sedan i morse. Eira lastar? fortfarande i Kokkola.
Post Reply