Registerhållningsavgift

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

JA man undrar vad som gör att en redare oavsett fartygs storlek sakll bestraffas. Jämförelsen med landtrafik är ju inte dum.
Om jag köper en lastbil, vi struntar i inköpskostnad, så ansöker jag om trafiktillstånd. Ganska enkelt. Sedan kan jag ta uppdrag från olika företag osv. Markandsföra mig måste jag göra så detta skiter vi oxå. Jag får betala kilometerskatt osv.
Köper jag en båt så dralltar det genast på en massa mer pålagor och kostnader som är mycket högre i förhållande till landtransport. Visst bilen skall servas och besiktigas men det s´kall ju båten oxå. Bilen kan jag i princip parkera var som helst, båten skall jag betal hamnavgift för.
Ja mna räkan upp hur mycket negativa sidor som helst på sjötrafiksidan.
Om jag nu skulle köpa en bogserbåt för att ha som nöjesbåt, och anser mig ha råd och kunskap om detta, så lassas jag även då på en massa skit, kostnader och förmynderi. Köper jag en husvagn så kan jag i stort parkera den varsomhelst och behöver bara besiktiga den.

Förstår att småredare flyttar ut sina fartyg till annan flagg.
Vad skulle hända om jag flaggar ut minfritidsbåt?

Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Mycket bra skrivet Zoroaster.

Jag har sedan jag införskaffade John blivit väldigt medveten om en hel rad problem från trasselverken i sverige!

Och jag har ett och annat jag kommer skriva och klaga på! :twisted:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Dagens klagomål är kanske lite vid sidan av huvuspåret men kommer ändå, fårlåt Janne.

Vi är en båtklubb som har ca 420 fritidsbåtar och ca 1000 medlemmar totalt.
Varje vår och höst tar vi upp ett antal båtar på vårt varvsområde.ca 160 båtar.
Kostnaden för detta är en avgift för marken som baseras på båtens storlek, helt ok.
Upptagning och sjösättning betalas enl följande; 200 SEK på faktura från klubben alltså 400 SEK per år. Sedan tas båtarna upp av en varvschef och hjälpreda, ej anställda men dock medlemmar med ansvar för upptagningsutrustningen och kunskap om denna. Givetvis måste båtägaren vara med. Utöver dom 2x200 kr till klubben har vi "stoppat" 200 sek i fickan på varvschefen vid varje jobb.
Nu är det ett förslag från myndigheterna som skall reglera föreningslivet och för vår del innebär att dessa 400 sek som går i fickan även skall gå via faktura för att sedan betalas ut som lön och givetvis då med avdrag för sociala avgifter och skatt.
Det blir ju inte mycket kvar till den idéellt arbetande varvschefen.
Det här är väl också ett sätt att ta död på föreningslivet eftersom det kommer att drabba fotbollsklubbar och andra idéella klubbar.


:evil: Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Tja man känner många gånger att tjänstemän och politiker skjuter vid sidan om målet! Tanken är god men det blir så ofta fel när man i först hand jagar småföretagare och föreningsmänniskor på skattepengar. När exempelvis det svenska folkhemmets hjälte nummer ett, Ingvar Kamprad flyttar miljarder skattefritt!

Då sitter åtminstone jag och undrar, varför är mina futtiga surt förvärvade ören så förbannat viktiga? (och jag tror inte jag är ensam!)
Speciellt inte med tanke på utflaggningar, och andra som tror på konkurrens på lika villkor... För jag betalar gärna skatt tro inget annat!

Och tänk efter nu, det har faktiskt i allra högsta grad med sjöfarten att göra!
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Registerhållningsavgift

Post by Janne Duczynski »

Apropå båtklubbar så har skatteverket legat på en längre tid för att momsbelägga all ideell
verksamhet, från början med en omsättning på 167 tusen kronor men senaste budet var c:a 250 tusen.
Detta skulle drabba all verksamhet, all idrottsverksamhet, religiösa samfund dessutom även second handaffärer, loppis, försäljning till bistånd i fattiga länder etc skulle också drabbas. Båtklubbar har ju alltid varit ett eftertraktat byte för politiker på den rödgröna skalan.Båtskatt har motionerats om sen urminnes tider.(alla båtägare är ju miljonärer..)
Jag är själv ordförande i en båtklubb med 450 medlemmar som omsätter runt 500 tusen per år så jag har försökt hänga med i svängarna.
Blir man momsredovisningsskyldig så kommer även innestående kapital att beskattas med 26,4 % per år vilket reducerar möjligheten att spara ihop till framtida investeringar.

Var på ett möte i Gävle om just detta hot där ett språkrör från skatteverket höll information om
vad som kanske skulle lagstadgas.
Vi frågade han om även typ Röda korset skulle bli momsredovisningsskyldiga men han visste inte riktigt men trodde att den typen av organisationer skulle slippa.

Perfekt tyckte vi alla, då tar vi några Fadderbarn i Afrika och går från båtklubb till bistånd men
han lyssnade inte på det örat.Skatteverket påstår att det är ett EU krav, fan trot, det hela går ut på att krama ut mera redan beskattade pengar.
Men det faktiskt är sant att ideell verksamhet endast förekommer i Norden, ju längre norrut man kommer desto med ideelt arbete, på kontinenten existerar det inte.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Ja när vi ändå slirat in på båtklubberiet, så har det och är just nu så att styrelsen och funktionärer i vår klubb totalt 10 st har fri båtplats. Nu vill då skatteverket inte att det skall vara så utan dessa funktionärer skall avlönas. Mitt förslag är att göra tio båtplatser till gästplatser och "llåna" ut dom, givetvis kommer väl den satans skattmasen ( fasen janne e du inte mas ?) att lägga näsan i detta också och vill se intäkterna för dessa platser. Och sedan allt administrativt som skapas av detta, nu kanske någon tycker det är bra med arbetstillfällen. Men ska allt föreningsliv byråkratiseras.

Vi hade i många år en avlönad hamnkapten, skötte det kaonobra, allt funkade fint med vakter och platser, visst det gick att få en plats "vid sidan " av kön med lämpligt smörjmedel, men det fungerade. Ända tile den dagen ordföranden själv skulle ta lite större ansvar och då för en del inköp, bland annat gästhamnslapparna. Sagt och gjort ringde till tryckeriet och beställde nya. Tryckarn frågade om det skulle vara som vanligt?
Vadå vanligt?
Jo fem buntar numrerade och tre onumrerade.

Och så var vi utan hamnkapten....

Om man skulle flytta till något annat land men vilket?

Z
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Registerhållningsavgift

Post by lee loo »

Jag tycker denna regel är fel pga den gör att vi går mot mut sidan av lagen.Låt stå brukade de stå i skolan,borde stå så i deras regelbok.Små potatis i de hela.Borde gå åt andra hållet,tex en portis som håller koll på snö från taket mm,
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Registerhållningsavgift

Post by tugtrafik »

DET ÄR MÅNGA BYRÅKRATER SOM VI FARTYGSÄGARE SKA FÖDA :evil:
För den båt som "frivilligt" vill vara med så kostar det på...
Om man inte vill vara med så kommer man inte heller undan :!:
Det är väl bara att betala 300 kr/år om man ska slippa få besök av fogden.

Jag undrar hur "Åtgärd i annat fall i registerärende" definieras :?:
Ganska godtyckligt kan man tänka
Attachments
regavgifter.jpg
regavgifter.jpg (90.62 KiB) Viewed 11136 times
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Min första tanke är helt sonika: Fullständigt sinnessjukt!
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Om jag Köper ett registrerat motorfordon av någon och gör en obligatorisk Ägarbytes anmälan om detta så kostar det mej veterligen ingenting? :roll: men skall jag köpa ett registrerat Skepp eller Båt och göra denna Anmälan så kostade det fram till i Höstas 425:- och nu en mer? :shock: varför då, tror inte personligen att det beror på pappers hanteringen för det så kallade nationalitetscertifikatet verkar vara en väldigt simpel handling gämfört med registrerings handlingarna på motordrivna fordon som är en fordonsdel och en värdehandling som skall förvaras typ hemma i byrolådan och dom handlingarna har jag alldrig betalat för vid ägarbyte endast vid ett par tillfällen när jag har inporterat ett par bilar från USA på sjuttitalet men då handlade det om Reg besiktningar med tull och inköps skatt. :D Men om inte IQ-avdelningen på transportstyrelsens, sandlåde-avdelning hade körkort och bil skulle dom nog också lägga på en avgift på detta och vips så skulle Staten tjäna en massa miljoner som dom kunde slänga ut på en massa Skit för det verkar vara det man gör så fort man hittat ett nytt sätt att lugga en redan Flintskallig tänkte inte på att det finns en del politiker som också lyckats köpa sig ett körkort av någon, :lol: för med dom förar prov som fodras av vanligt Folk torde dom knappast som politiker klara Testet sen har dom antagligen en massa svågrar & svägerskor som kör bil och vart det en avgift på detta skulle dom antagligen inte ha råd med det. :mrgreen: Ett tag på sjuttitalet fick man som lyklig bilägare vara med om att via bilskatten betala om målningen av SJs lok som då ägdes av ett Engelskt bolag som SJ hyrde loken av :lol: :lol:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Hoppas inte att sandlådebarnen läser denna sida. Men tänk om dom skulle komma på att lägga samma avgifter på alla fordon, privat, tjänste, taxi, bussar och lastbilar, vilken inkomst det skulle bli för staten. Bara den med inteckning, Hur många har inte lån på bilen.
Om man nu på skoj tänker att man skulle införa en linande prislista för fordon. Kanske detta skulle bli ett lyft för mindre rederier och kustfarten....

Z

fasen om man ändå inte skulle bli politiker :mrgreen:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Det är just det som är deras stora problem!

Man varken kan eller vill se skillnad på verksamhet, storlek eller omfattningen. Det borde ju ex handla om du har verksamhet överhuvudtaget, kanske ligger du bara och nöter på någon kaj?

Vilket fartområde är du verksam i? Kanal eller oceanfart!
Verksamheten i sig? Är du drömmare eller plöjer du ner miljoner på råolja från turbaneserna i bukten?
Är fartyget för stunden upplagt, exempelvis säsongs fartyg eller pga av reparationer!
Är verksamheten frivillig och för att bevara någonting historiskt....

Jag tycker dessa frågeställningar är ganska självklara men det innebär samtidigt att man ser över gällande lagar och praxis, som många gånger är både gamla och förlegade.
Men det är nog tragiskt nog för mycket begärt idag.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Tydligen samma vansinne när man skall skrota ett fartyg också, först själva kostnaden för skrotningen för någon vinst på metallen lär det knappast bli, :lol:
sedan skall man även betala till transportstyrelsen (sandlådan) staten alltså för att man skrotat fartyget och har man utöver det outnytjade pantbrev på fartyget så anser dom att man skall sända in dom för att dom skall dödas vilket dom också skall ha betalt för :shock:
kollade med bank och jurist om pantbreven dom kan man gå till banken med så dödar dom utan kostnad påstod dom, :o
Jag har inte under mina år som fordons ägare betalat något till bilregistret eller staten när jag har skrotat ett motorfordon! man kunde förut även ta lös plåtarna och sända in dom med regbeviset ikryssat i skrotnings rutan och undertecknat så var det OK.
Man kunde ha fordonet kvar som reservdel-lager / lekstuga för blivande körkorts ägare och detta var också OK. :lol:
Men skall du skrota ett skepp måste det vara intyg från en behörig person :? att fartyget är nerskuret till skrot man kan tydligen inte sälla upp på land som reservdel eller Lekstuga för Vuxna Barn, :mrgreen:
Så det är kanske billigast att fartyget förliser på Väldigt stort Djup så man inte kan bärja det och sedan överklaga att man måste betala registerhållnings avgift på något man inte kan använda.
PS: Det är väl bara i glödheta helvete som det är djup och hett nog för att detta skall fungera, :twisted: :mrgreen:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Lervik, jag hänvisar dig till Oxdjupet! Av gamla skrönor lär det ha varit flitigt använt...
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Registerhållningsavgift

Post by Janne Duczynski »

Transportstyrelsen har bleknat.
Undantaget gäller alla båtar (inte skepp). För dessa båtar gäller att om

* du vill avregistrera din båt, eller
* båten bytt ägare före årsskiftet och
* din ansökan om avregistrering eller byte kommer in senast 30 april

undantas du från att betala de nya avgifter som införts 1 januari 2011.

De ansökningar som kommer in och gäller undantagen kommer att börja handläggas av Transportstyrelsen efter 30 april. Först därefter får du ett besked om avregistrering eller ägarbyte.

Har båten bytt ägare i år (2011) gäller 2011 års avgifter.
Post Reply