Registerhållningsavgift

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Nu har sjögången börjat så det är bara att hoppas på Orkan så hela Transportstyrelsen med sina förgreningar får haveri kapsejsar och SJUNKER på okänd latitud & longitud och ett H.....es djup. :mrgreen: :twisted:
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Låg i påstlådan i Fredags ett kuvär från Transportstyrelsen där man onyo ombad mig att registrera en pråm på mig som jag hjälpte ett bolag att köpa, hade bolagets tillstånd att för deras räkning och med deras pengar köpa pråmen. Bolaget i fråga har på min begäran sänt handlingar kontoutdrag verifikationer inventarielista på pråmen i fråga till IDIOTERNA Norrköping där det klart och tydligt framgår att dom köpte pråmen och inte JAG!!! men lik förbannat anser dom tydligen att jag skall registrera pråmen på mig det jävliga är att pråmen överläts 2009 till ett annat bolag, när dom upphörde med verksamheten. Den som sålde pråmen till bolaget jag var involverad i påstod att det inte fans några handlingar och att den var oregistrerad vilket även var svaret från Sjöfartsverket. Finns det ingen som kan som kan låsa dörren på utsida när dom gått in och sedan kasta bort nyckeln så dom får ruttna i H.....e, men det är väl som så att SS personalen bara gör som Lill Hitler säger han saknar ansvar tar väl bara taxin ut på Lidingö till HSB när dagen är slut och han har lyckats förstöra något mer som byggts upp av tidigare ansvarsfulla medborgare i numera lilla DELSTATEN fd.Sverige :evil:
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Re: Registerhållningsavgift

Post by C-G Nilsson »

Jag går själv i väntans tider. Jag VILL nämligen att Björn ska registeras på mig. Har därför skickat in alla nödvändiga papper men från verket är det tyst. Vore det inte enklare om de registrerade sånt som är rätt istället för sånt som är felaktigt?
Image
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Det märkliga med just regelverk och olika myndigheter är just tanken att städa upp och ha tydliga regler samt vara en service för medborgarna.

Vad var det som hände??? :?:
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Re: Registerhållningsavgift

Post by C-G Nilsson »

Tänkte bara för de intresserade berätta att det i veckan damp ner ett rekommenderat brev från sjörfartsregistret. Jag ÄR nu bevisligen Björns ägare även i deras register. Dock avslutades brevet med en liten sammanställning över vilka kostnader som upplupit för sagda myndighet att anteckna denna ändring. Jag skulle betala 2600 kr. Detta är helt i enlighet med de regler och tariffer som gäller från i år men som ju inte skulle gälla emedan jag skickade in ägarbytespappren före 30 april och ägarbytet skedde förra året.
Efter en del felkopplingar fick jag så prata med en trevlig tjej som skulle kolla ärendet. Hon rinde tillbaka en stund senare och meddelade att jag hade rätt i att jag inte skulle betala.
Så sammanfattningsvis ett inte helt friktionsfritt ägarbyte men det blev bra i slutändan för mig i alla fall.
Image
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Registerhållningsavgift

Post by tugtrafik »

Det är många som skickar bluffakuror :!:
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Fick ett förslag av en kolega som drivit verksamhet i Sverige tidigare men nu flyttat ut
sitt genom att bilda nytt bolag i Estland typ brevlåde modell nu har han tillsamans med
andra bekanta i sin branch gjort följande konstruktion av sitt Estlands bolag att dom i
dag är 15 st delägare och till sammans delar som det är nu dom kostnaderna som
det innebär att ha ett registrerat AB i Estland sedan har dom vi bank egna konton
där dom för inn sina intäckter från sin verksamhet och sedan VISA eller liknande bankkort
som gäller i stort sett över hela Världen att ta ut dom pengar dom behöv från sitt Eslands konto
så fort det kommer nya intresenter delas aktiestocken igen och som han sa kan man väl bli 1000 delägare i AB
och Svenska staten kan inte göra ett skit.
Han tyckte att när ni blir så illa behandlade av sjöfartsverket skulle vi gå ihop och bilda ett AB i Estland
och sedan registrera om skeppen dit så seglar dom under Estnisk flagg och deras regelverk men fartygena är kvar i
Sverige och fortsätter med den verksamhet dom håller på med. Vilket blir samma lösning som
dom har i sitt AB för dom kör och jobbar med sina lastbilar och entreprenad maskiner och
övrig verksamhet i Sverige för Sverige och Svenskar är ett bra folk i grunden det är bara det att
det är för mycket byråkrater och inkompetenta politiker som förstör och slösar bort tillgångar
och möjligheten för Sverige att vara ett Land i toppen på listan och inte åka kana utför från toppen till botten
för något ansvar för det dom ställer till har dom inte dom bara TRODDE dom gjorde RÄTT.

Det sägs att Ryssland var en kontroll stat men hans åsikt är att Sverige har med alla sina myndigheter och sitt kontroll behov
av den Svenska medborgare blivit ett Ryssland i miniatyr där rörelse friheten för Svensken inskränkts radikalt.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Det bär emot, men jag går i de tankarna.

Just nu känns det mest som att de gör vad de kan för att krångla till och få bort småredarna.

Och nyligen varnade en kollega mig att ta kontakt med verket då det tydligen kan komma en klumpsumma om jag inte håller koll. Jag undrade vad han menade och tydligen har de mycket att göra just nu och ligger efter.
Men så är det alltså enligt gällande praxis, bara till att damma iväg alla avgifter när det är din tur.

Om det stämmer vet jag inte men någon som känner igen sig eller vet mer?
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Har en god vän som köpte en motorbåt för ca 8 år sedan, denna var reggad i fartygsregistret. Han har inte avreggat eller gjort eller haft kontakt med värket.Inte hört ett dyft.
En annan vän har köpt en båt som var registrerad som fartyg i Finland, en ägare tidigare i Sverige. Denne ordentlige, ordningsamme man tog kontakt med värket. Alltså fick han betala för tidigare ägare och sig själv.
Ska se om jag kan få mer detaljer.

att registrera i baltikum har även föresvävat mig, trots att jag "bara" har en fritidsbåt just nu.

ha det

Douglas
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Jaha då kom dom första fakturorna från Transportstyrelsen och inte ens dom kunde dom efter nästan 1 år få till så att de blev riktiga :evil: eller så handlar det om pappersåtervinning,(Tänka på Miljön Ärthjärnorna) på baksidan ? av den ena fakturan på 300:- om det är baksidan vill säga, finns det en anna faktura utställd på
Lindberg Rolf Kenneth, Söderholm Ingmarsö Byvägen 4, 130 25 Ingmarsö och fartyget JANUS och en avgift på 300:- ??????
vilket fartyg skall dom ha betala för :? är all personal som jobbar på Transportstyrelsen Förståndshandikappade eller har dom bara tre celler innanför pannbenet två som spelar ping pong med den tredje cellen?
Är det bara att lägga fakturorna åt sidan och vänta på nya från dom för dom borde väl inte kunna ta ut någon avgift utöver dom 300:- om man inte betalar fakturan.
Det är dom som sänt ut en felaktig faktura och inte kontrolerat att den är riktig vilket dom enligt utsago Alltid gör kontrolerar sina uppgifter alltså, enligt dom är det är alltid motparten som gjort fel. Och inte dom,
Transportstyrelsen har en Chef vad F.n gör han det är han som har det yttersta ansvaret för att lakejerna gör det dom skall och gör det riktigt, sådana Chefer som han som saknar ansvaret och kunnandet skall sparkas om dom hittar arselet att sparka på men antagligen sitter han på arselet och sörplar kaffe latt något ställe på stan för han gör aldrig några fel han är bara CHEF. :mrgreen:
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Registerhållningsavgift

Post by kentolsson »

Även jag fick idag ett brev från transportstyrelsen med krav på registerhållningsavgift på 300kr för en båt jag sålde 1988! En f.d, räktrålare " Ejder" Även på min räkning finns det på baksidan ett krav på en annan båt med en annan ägare. Är jag skyldig att eftersända räkningen till denna man? Kanske ett sätt för transportstyrelsen att spara porton? (ironi)
De nya ägarna registrerade aldrig köpet på sig utan bytte bort båten mot en mindre motorbåt några år senare. Har under årens lopp fått div brev från sjöfartsregistret senare transportstyrelsen med order att besikta skeppet m.m. Jag har varje gång svarat att jag har sålt båten och även till vilka. Dessa har även fått brev från transportstyrelsen med anmodan att meddela till vilken dom sålt båten, men inte kunnat detta då personen är försvunnen med båt och allt.
Är det någon som vet hur man tar sig ur detta?? Det känns som man har fått en bluffaktura från ett svartlistat internetreklamföretag. Skulle någon här på forumet veta vart fiskebåten "EJDER" har tagit vägen vore jag evigt tacksam.
De som köpte båten av mej bytte med någon i Stenungsundstrakten. Bifogar en bild på Ejder.
Attachments
Image6.jpg
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

kentolsson wrote:Även jag fick idag ett brev från transportstyrelsen med krav på registerhållningsavgift på 300kr för en båt jag sålde 1988! En f.d, räktrålare " Ejder" Även på min räkning finns det på baksidan ett krav på en annan båt med en annan ägare. Är jag skyldig att eftersända räkningen till denna man? Kanske ett sätt för transportstyrelsen att spara porton? (ironi)
De nya ägarna registrerade aldrig köpet på sig utan bytte bort båten mot en mindre motorbåt några år senare. Har under årens lopp fått div brev från sjöfartsregistret senare transportstyrelsen med order att besikta skeppet m.m. Jag har varje gång svarat att jag har sålt båten och även till vilka. Dessa har även fått brev från transportstyrelsen med anmodan att meddela till vilken dom sålt båten, men inte kunnat detta då personen är försvunnen med båt och allt.
Är det någon som vet hur man tar sig ur detta?? Det känns som man har fått en bluffaktura från ett svartlistat internetreklamföretag. Skulle någon här på forumet veta vart fiskebåten "EJDER" har tagit vägen vore jag evigt tacksam.
De som köpte båten av mej bytte med någon i Stenungsundstrakten. Bifogar en bild på Ejder.

Tror ni att denna går att registrera som Arbetsfartyg hos transportstyrelsen
så att man kan innhandla lågskattad Diesel :?: undrar vilken Inspektör / Chef man skall bjuda på en (låda) för att det skall gå Bra,den har lite lågt fribord men innrefart borde den väl få gå i :mrgreen: vid eventuell besiktning borde kostnaden för torrsättning bli ganska billig borde bara vara att ställa upp han på stödBENEN för inspektion :wink: :shock: Vad kan registrerings avgiften för ett sådant flytetyg och besiktnings kostnaden per/reg/ton uppgå till enligt deras tariff :roll:
Attachments
5101054484.jpg
5101054484.jpg (36.48 KiB) Viewed 11942 times
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Hej

Borde ju gå att regga. Men jag tror inte det räcker med en case. Kan inte se någon sääkerhetsutrustning. EJ heller nödvändiga gångljus. Ej heller fallrep och fyllenät.
Men förtöjningspollarna i varje hörn borde väl godkännas.
Tror alltså inte att dom kan bordlägga ansökan.

lycka till


Douglas

ps om det går vägen kan jag väl få en kopia på reg så kan jag köpa bunkerdiesel.
ds
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Registerhållningsavgift

Post by L-J »

kentolsson wrote:Även jag fick idag ett brev från transportstyrelsen med krav på registerhållningsavgift på 300kr för en båt jag sålde 1988! En f.d, räktrålare " Ejder" Även på min räkning finns det på baksidan ett krav på en annan båt med en annan ägare. Är jag skyldig att eftersända räkningen till denna man? Kanske ett sätt för transportstyrelsen att spara porton? (ironi)
De nya ägarna registrerade aldrig köpet på sig utan bytte bort båten mot en mindre motorbåt några år senare. Har under årens lopp fått div brev från sjöfartsregistret senare transportstyrelsen med order att besikta skeppet m.m. Jag har varje gång svarat att jag har sålt båten och även till vilka. Dessa har även fått brev från transportstyrelsen med anmodan att meddela till vilken dom sålt båten, men inte kunnat detta då personen är försvunnen med båt och allt.
Är det någon som vet hur man tar sig ur detta?? Det känns som man har fått en bluffaktura från ett svartlistat internetreklamföretag. Skulle någon här på forumet veta vart fiskebåten "EJDER" har tagit vägen vore jag evigt tacksam.
De som köpte båten av mej bytte med någon i Stenungsundstrakten. Bifogar en bild på Ejder.
Såg en gång för en massa år sen någon i Hjo som kastat på en 10-hästare på en vindsurfingbräda.
Snacka om varva ur..... :mrgreen:
Den gick som en pissnödig kaninhanne.....XD
MKP..(Mycket Kul för Pengarna)
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Registerhållningsavgift

Post by lee loo »

Under 6m inga krav :lol:
Post Reply