Pher Hellzen i Vivstavarv

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Luffarn
Posts: 1
Joined: 01 Nov 2005, 21:32

Pher Hellzen i Vivstavarv

Post by Luffarn »

Blev medlem nyss, har missat den här sidan. Tänkte fråga om Per Hellsen som jag kommer ihåg från barndomen i början på 60-talet i Vivstavarv/Timrå. Vi flyttade dit från Hudiksvall -61 tror jag, den sommar jag fyllde sex år. Vi bodde i Vivstavarv mott emot en stor biograf, Vivansborg. Farsan var förvaltare på sågverket, så vi kunde få åka med bogseraren vid flera tillfällen tror jag. Jag fick styra med en spak, ingen ratt. Det vinglade ju förstås rejält kommer jag ihåg. Kompisen som son till en disponent Sundblad hade en kamera och tog bilder på Pher Hellzen som är den rätta stavningen. Tack vare sidorna här hittade jag dock båten och det var ett kärt minne att se den, minnet kommer tillbaks, snygg modell på fartyget. Det gjorde stort intryck på mig att åka med. Verkligen roligt att läsa om den och se bilder.http://www.tugboatlars.se/Leo.htm
Ska se om jag kan lägga ut nån bild på "Gibb" från Stugsund. DEn har också sextitalsstuket bevarat. Har en chief-polare som var maskinist på den ett tag när han försökte lägga av med sjön ett tag. (det gick inte) så han kan nog delge lite om den motorn som är original. Det är gjort lika som en tvåtakts moppemotor. Den frambringar det mest lågfrekventa dova motorljud jag hört nån gång. Det hörs svagt mullrande på långt håll. Hoppas motorn inte byts ut.
Det var bättre med ånga.
BD
Posts: 5
Joined: 10 Apr 2005, 04:57

Per Hellzen i Vivstavarv

Post by BD »

När jag jobbade som grovplåtslagerihantlangar på Mohög vid Vindskärsvarv i Sundsvall var jag med och bytte en del bordläggningsplåtar. Dessutom minns jag hur jag sattes till att ta bort glasullsmattorna på pannan när, som väl var, bordläggningsplåt på styrbordssidan var borta.
Skepparen men framförallt smörjaren Jocke kommer jag ihåg.
Då, 1956, var Jocke ungefär 65 år gammal. Han gick i ett överhal som aldrig tvättades och han tvättade sig inte heller. Han "tvättade" händerna genom att ta maskinolja på händerna och sedan torka av sig på trasor eller trassel.
Senare har jag upplevt hur en grek i samma ålder som Jocke på samma vis använde olja som rengöringsmedel.
Då, 1956, var Per Helzen oljefyrad.
Post Reply