Rolig historia

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Rolig historia

Post by jan forsgren »

Denna roligahistoria är ett utklipp ur en tidning från 60-talet.

Två bröder drog var sin väg i livet.
Den ena blev sjömann och den andre godsägare.
Efter 40år kom sjömannen på besök till sin bror.
Han gästade där en vecka och for så till sjöss igen.
efter en tid fick han brev från brodern som skrev:

-En av mina pigor skall ha barn,och säger att du är fadern.
Emedan du är sjöman,vill jag att du skall dömas efter sjölagen,som
säger:Den som fiskar i annans vatten,skall ifråntagas redskapen.:

Efter en liten tid mottog godsägaren detta brev från sin bror:

-Jag erkänner min skuld.
Men då brottet skedde på land,vill jag dömas efter lagen där.
Den säger:Den som sår sin säd i annans jord,skall ingalunda
hava skörden.!!!!!



Sitter och går igenom massa gamla papper då jag stötte på denna
historia,ville bara lätta upp stämningen lite.
Konstaterar att folk skrev så D....a vackert förr i tiden så att det inte går att tyda,behöver hjälp med en båt här.
Skulle vara tacksam för info om en ångbogserare vid namn StorErik.
Detta var vid tiden 1937-38.
Killen mönstrade på på Norrbyskär.
Borde vara modo eller Sjötransport i Nordmaling.

Tackar på förhand

Hälsningar Janne
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

STOR-ERIK har omskrivits i olika medier genom åren. Hon var MODO båt när jag lärde känna henne och skepparen hette Norlinder i slutet av 50-talet. Hon byggdes också i Jönköping, precis som MINERVA som vi skrivit om i Forumet. Rune Högström i Sundsvall hade henne i början av 70-talet och sen har hon som sagt var funnits i flera "båttidningar" genom åren. Jag har tyvärr ingen bild, men den dyker säkert upp.
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Stor-Erik

Post by jan forsgren »

Intressant,detta papper är från 37,då verkar befälhavaren ha hetat Öberg.
Jag tackar för info,hoppas någon kan komma med en bild.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Kan det vara denna:

Ett foto som Ola Bäckström har skickat till mig.
/Lasse
Attachments
Stor-Erik
Stor-Erik
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Storerik

Post by jan forsgren »

Det är nog mycket troligt,någon som har en bild från sidan?.
Skulle vilja ha fram lite data,storlek,byggår,ev maskin.
Såg på din sida nu Lars att den legat i Ö-vik,bonässund 1968.
Den var alltså i S-vall 70,någon som vet fortsatta öden.
BW kanske har nått i samlingarna.

All info emottages tacksamt./Hälsningar Janne
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Du får säkert resten av Bengt, men här har du data:
Byggd 1893 i Jönköping
Ångmaskin 380 ihk(verkar vara samma som i Minerva)
25,41 x 6.00 x 3,09
113 brutto.
Sign.bokst: SGOU
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Stor-Erik

Post by jan forsgren »

Tackar Börje,pusselbitarna faller på plats här i snabb följd.
Nu återstår bara den senare historien,finns båten kvar eller skrotad?.
Mycket bra forum,alltid finns det nogon som vet,och kan komma med nya
pusselbitar.

Hälsningar Janne
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Jag hade kontakt med "Stor-Erik" för si så där 25 år sedan.

En kamrat till mig hade inhandlat en del skrot uppe på Norrlandskusten och behövde hjälp med att transportera det hela ned till Stockholm.

Men det var inte bara skrot. Ett av fartygen var SCA:s timmerdragare "Frej". Den låg förtöjd vid Köpmanholmen och hade legat där några år. Men den var i grunden intakt. Så en liten expedition drog upp till Köpmanholmen för att smälla i gång den och köra ned till Stockholm.

Den bestod av den lycklige båtägaren och en del folk från skärgårdsflottan i Stockholm. Det var två skeppare, undertecknad, två eldare och Uffe Andersson som var ägare till bogserbåten Örnen.

Och vi drog upp till Köpmanholmen med en fullastad Ford Transit. Där fanns proviant för fjorton dagar, verktyg, svetsutrustning, och besättning. Det var nog lite överlast för bilen gick bara i si så där 50 knyck i uppförsbackarna. Men vi kom fram.

I Köpmanholmen fick vi kört ned ett stort lass med björk på kajen som vi sågade upp med hjälp av medhavd motorsåg och langade ned i maskin. Och så tog vi upp steam med hjälp av veden. Båten var fullbunkrad med tjockolja så det var inte några problem att elda när vi väl fått upp ångan.

Så gick färden till Sundsvall där "Stor-Erik" togs på släp. Och så seglade vi söderut. Men vi fick gå in till Norrsundet och vänta på bättre väder. Jag minns att vi gick på lokalt danspalats och festade.

Så gick färden ned till Stockholm. "Stor-Erik" förtöjdes vi Söder Mälarstrand men vi höll steamet uppe på "Frej" en liten stund till. Vi annonserade ut att båten skulle ligga vid Skeppsbron på söndagen och det kom hundratals människor för att se på den sista steamdrivna timmerdragaren. Maskin stod och gick hela dagen och folk var nöjda.

Så gick vi en sista resa fram och tillbaka till Vaxholm. Och i Vaxholm hade vi en avskedsmiddag på Strand. En fuktig middag. Sedan gick vi tillbaka till Stockholm och förtöjde vid Norr Mälarstrand. Sista manövrarna på Frej slogs av Valter Gustavsson som varit maskinist ombord redan på 30-talet.

"Stor-Erik" däremot var inte i körbart skick. Det fanns inte någon panna och maskin var halvslaktad. Men den kom också till nytta. Därför att hjälpkärran ombord som var en kolvångmaskin och drev en 65V likströmskärra togs över på Blidösund och ersatte en totalt slutkörd turbin. Ett aggregat som blev stående en hel del år ombord på Blidan.
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Stor-Erik

Post by jan forsgren »

Tack Claes för denna trevliga historia,nu fick vi en bit historia till.
Stor-Erik befann sig alltså vid söder mälarstrand runt 1980.
Har du nogon uppfattning om skick på skrov,överbyggnad orginal?

Hälsningar Janne
User avatar
Plutten
Posts: 12
Joined: 16 Sep 2005, 20:59
Location: Gällivare (bor i sthlm)

Stor-Erik 2003-08-13

Post by Plutten »

Stor-Erik`s ångmaskin lyftes ut ca -98 på Tjärkajen i Ropsten Sthlm.
Har en bild från Ulvsunda 13 aug. -03 tagen Kristofer Sjöström som jag bifogar.
I Lubrikatorn -04 finns en bild tagen vid samma kaj.
Vi skall ut och åka lite med fd. bogserbåten Ärlan i helgen, skall försöka ta en tur förbi och se om den ligger kvar.

// Patrik
Attachments
StorErik.jpg
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Re: Stor-Erik

Post by Claes Thure Moberg »

[quote="jan forsgren"]Har du nogon uppfattning om skick på skrov,överbyggnad orginal?[quote]

Jag vill minnas att det mesta var schrott på Stor-Erik. Det var väl på gränsen till flytande. Maskinellt fanns det några spillror kvar som var användbart, bland annat den ovan nämnda hjälpkärran. Vi hade för övrigt ytterligare en liten skrotbåt på släp ner den här resan. Tror det var nåt som blivit över i timmerflottningen men jag minns inte säkert.

Vad jag däremot minns är hamnstyrmans minst sagt irriterade reaktion när hela ekipaget hade förtöjt vid Söder Mälarstrand. Han ansåg (med rätta) att det redan fanns nog med skrot utmed kajerna. Och uttryckte klart och tydligt sin åsikt att det var helt onödigt att hämta ned ännu mer från Norrlandskusten.
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

Stor-Erik

Post by jan forsgren »

Tackar alla som bidragit med historier och bilder,nu har dom flesta
bitarna fallit på plats.
Fortsätt gärna att komma med info,det kan aldrig bli för mycket.
Hör gärna av dig igen Patrik,efter helgen om den ligger kvar?.

Hälsningar Janne
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Här kommer det mesta om Storeckes historia:
JBRK/SGOU – 599 (Reg 22/6 1893)
Byggd 1893 av stål vid Jönköpings Mek. Verkstad & Skeppsbyggeri AB, Jönköping som nybygge 19. Mätte 26,17 x 5,78 x 3,09 m – 108,26 / 54,03 enl mätbrev 1893 och 25,41 x 6,00 x 3,50 m - 113 / 0 enl. SS 1983.
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin (17” – 29 ¾” x 17 ½”) på 320 Ehk / 380 Ihk

Byggdes för Johannesviks AB, Sundsvall som STOR-ERIK och kostade 50 000 kr. Norrlänningen 2/5 1893: ”Stor-Erik’ är namnet på en ny ångare, som i fredags gick af stapeln å Jönköpings Mek. Verkstads Varf. Ångaren, som kommer att föras af kapten Sandström, är bestäld af Johannesviks AB och bestämd att bogsera pråmar mellan Sundsvall och Haparanda”. Norrlänningen 25/5 1893: ”Stor-Erik’, Johannesviks nya bogserångare, har i dagarne ankommit till orten. Båten är solidt och duktigt bygd, med elegant kajuta, rymlig skans och lastrum under däck av durkplåt; på däcket är köket och matsalongen och ovanpå dessa navigationshytten. En nyhet, lämpad för båtens ändamål, är bogsertrossanslaget, vilken försetts med en sinnrik fjäder som emottar bogserlinans ansträngning ryckvis under bogsering i sjögång, dels för att kontinuerligt tillgodo-göra sig den kraft maskinen utvecklar. Vid provsegling gjorde båten en fart av 11 knop.”
Såldes 1899 för lika mycket, dvs 50 000 kr, till Gideå-Husums AB, Husum. VA 12/1 1899: ”Ångbogserbåten Stor-Erik, tillhörig Johannesviks AB har sålts till Gideå-Husum AB för 50.000 kr. Ångaren är en af sundsvallsflottans starkaste bogserare och är bygd å Jönköpings MV 1892”. Gideå-Husum 1922 uppgick i Mo & Domsjö AB, Norrbyskär. (Mo & Domsjö köpte detta bolag redan 1905. Från 1958 blev hemorten Husum igen). Sedan MoDo utrangerat den gamla trotjänaren såldes hon den 5 aug 1968 för 60 000 kr till Lars-Olof Söderberg, Kramfors som en månad senare (den 15 sept) överlät för samma pris till Kjell-Ove Söderberg, och den 18 mars 1970 köptes hon för 9.400 kr på off. auktion i Härnösand av Axel Rune Högström, Sundsvall. I Sundsvall blev hon sedan liggande till 1976 då Gunnar Ljung, Stockholm lyckades komma över dyrgripen för 1.600 kr!! Såldes två gånger 1996, först till Jörgen Westbom och sedan till Joel Malmström, båda Stockholm. Maskineri och panna revs ur vid Söder Mälarstrand 1997. Målades sedan, fick ny styrhytt och fraktades 1998 ut till Kummelnäs varv för att få mb BARBROs motor.
Hälsn. Bengt Westin
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Stor Erik

Post by Lars Johnson »

Denna bild har Bengt Westin skickat mig. Se och njut.
/Lasse
Image
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Bw wrote:I Sundsvall blev hon sedan liggande till 1976 då Gunnar Ljung, Stockholm lyckades komma över dyrgripen för 1.600 kr!! Såldes två gånger 1996, först till Jörgen Westbom och sedan till Joel Malmström, båda Stockholm. Maskineri och panna revs ur vid Söder Mälarstrand 1997.
Då måste Gunnar Ljung ha låtit den ligga ett par år i Sundsvall innan vi släpade den ned. Jag tror att det var -79 eller -80 den expeditionen gjordes. Jag minns också att vi hade ett par dygns arbete där uppe med att göra klart släpet. Det var mycket som skulle tätas under däck......

Huvudmaskin satt kvar fast den var inte komplett. Men om jag inte missminner mig var pannan delvis skrotad. Har för mig att det var "empty house" där. Något som också gjorde att den låg väl högt i vattnet.
Post Reply