Motala Express till Stockholm IGEN?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Skepparättling »

Datum spikat till den 11 oktober.

Fören ska kapas 3 m, vid ett vattentätt skott.

Borde vara skottpengar på att ens tänka en sån tanke.
Där blir hon ju en i mängden, på Vättern är det ju i alla fall tänkt att hon ska vara fånge:

http://mvt.se/nyheter/motala/1.958085-m ... ar-vattern

Redigerat : Drog mig till minnes att vi kanske redan hade en tråd med detta ämne. Ändrade rubriken, lade till IGEN
Modearatorn kanske vill flytta ihop trådarna, annars fortsätter jag på denna
Last edited by Skepparättling on 26 Sep 2010, 14:41, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Motala Express till Stockholm?

Post by Skepparättling »

"Kriminaliteten" fortskrider....... :cry:

Rodret ska tydligen kunna tvärställas, blir intressant (fel ordval då alltihop är sorgligt att se) om det räcker i kanalens kortaste sluss.

Ankarspel och ankare ligger på dockans botten och kättingen i en pall bredvid.
Attachments
ME roderstopp ryker.jpg
Me Ankare o Ankarspel demonterade 22 sep 2010.jpg
ME Stäven 23 sep 2010.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
S/S Petimeter
Posts: 29
Joined: 21 Jun 2005, 10:10

Re: Motala Express till Stockholm?

Post by S/S Petimeter »

tänkte att det är dags för SMM att ta tillbaka skylten, men så läste jag det där med att "K-märkningen har ingen juridisk innebörd..."

Från Statens Maritima Museers hemsida:

K-märkta fartyg
Fartygsnamnen står i bokstavsordning. Uppdaterad 2010-05-25

MOTALA EXPRESS
SFOD/2815
Byggd: Jönköpings Mekaniska Verkstad, 1895
Material: Stål
Längd: 35,66 Bredd: 6,64 Djup: 3,03 Brt: 186
Passagerarångfartyg
Hemmahamn: Askersund
”Vätterns fånge”, Motala Express avgick i augusti 1895 från Jönköping
på sin jungfrutur. Hon var beställd av ett rederi i Motala för att transportera gods och passagerare mellan i första hand Motala och Jönköping. Fartyget byggdes cirka 4 meter för lång för att kunna lämna Vättern genom slussarna. Som många andra passagerarångfartyg var hon i början av 1960-talet på väg att skrotas. Men.1962 köptes fartyget av Rederi AB Kind i Motala. Fartygets hemmahamn ändrades till Askersund. S/S ” Motala Express ” har sedan dess kontinuerligt renoverats och drivs alltjämt fram av sin originalmaskin från år 1895. Nuvarande ägare avser fortsätta att bevara och bruka fartyget med kulturhistorisk inriktning

Från Wikipedia:

K-märkning av bruksfartyg i Sverige görs enligt principer som tagits fram av Statens maritima museer i samarbete med Sveriges Segelfartygsförening och Sveriges Ångbåtsförening. K-märkningen har ingen juridisk innebörd, såsom t ex byggnadsminnesförklaring enligt Kulturminneslagen av en länsstyrelse, eller klassning som traditionsfartyg av Sjöfartsinspektionen.

Statens maritima museer k-märker sådana fartyg i yrkestrafik som museet bedömer vara av kulturhistoriskt intresse. Drygt ett hundra fartyg har k-märkts per maj 2010, bland annat passagerarångfartyg, segelskutor, 15 bogserbåtar, sex motorfiskebåtar, fyra torpedbåtar, två passagerarångfärjor, en bilfärja (Kalmarsund VIII), två lotsfartyg och en sightseeingbåt (Paddan 4 från Göteborg).
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Skepparättling »

Inte ofta det händer något i mina trakter och så händer det HÄR.
På ett annat forum förundras man över att kommuner och annat kring sjön inte bryr sig mer.
Och så är det nog tyvärr det finns inget fartygsintresse bland styrande och folkvalda. Se bara på 1288 Ricktor där inte ens 2 strån lades i kors för att rädda en unik "flytande brädgård". Så inte ens ångbåtarna kan känna att de får det stöd de förtjänar, för de verkar inte som de styrande lärt sig något.

Så här kommer fortsättningen "Motala-Stockholm". Bilder från helgen som var innan stäven lyftes bort och några från idag.
I helgen satt en liten huggmejsel som bevis för att stäven var fri från resten av skrovet.
Förstärkning har också kommit från vårt nordiska grannland i öster via Stockholm Repairyard (dessa ville nog inte vara med på bild, men de får nog finna sig för det var fler än jag där med kameran men var är dessa i debatten?). För tydligen gick inte skottet ända ner till botten.
Attachments
ME Spiken i kistan.jpg
ME EKA stäv.jpg
ME Vattentätt skott nästan.jpg
Stockholm Repairyard resemontörer.jpg
ME Dissikerad skönhet.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by m/s munter »

tragiskt :cry:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Skepparättling »

Frisläppt men vingklippt.

Ber om ursäkt för fotokvaliten, kameran jag hade med mig gillar inte taskigt ljus. Och det var det i morse kl 07.10.

En omvänd ankunge saga, från att ha varit en vacker vit svan är hon nu en ful ankunge.

Det enda positiva är att hon har däckslast, det har aldrig existerat under min levnad. Detta för att få rätt trim i kanalen, plockar man bort ett par ton i en ända måste det kompenseras.

Och en feltrimmad båt i göta kanal, då kan även de som normalt kan passera få problem.

Samseglingens sista SS Sigurd (nr 4767, 30,59x7,00 m) fick under sin sista kanalresa (1957?) hugga bort 4 tum på var sida av akter rundeln. För att komma igenom Brunnby slus, pga att fören lastats ner för mycket.

Motala Express är i samma skeppslista (1957) noterad till 34,11x6,63 m, så trångt lär det bli.
Attachments
Från vacker vit svan till ful ankunge.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by zoroaster »

Hej
Tycker att det är sorgligt att ta ut denna vackra dam från sitt äldreboende. Vad skall hon göra i Stockholm??
Skall man försöka konkurera med rederiet med ankare i skortstenen som styr det mesta inom charter mm.
Visst det är i Stockholm marknaden fins men ändå


mvh
Z
Thomas Ö
Posts: 3
Joined: 07 Jun 2010, 18:48

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Thomas Ö »

Marknaden finns kanske i Stockholm men är nog ingen garanti för att allt funkar bara för det kommer dit.
Där finns fler vackra fartyg och de har väl det unika att många av dem faktiskt går i de farvatten de byggdes för.
Men endast ett fartyg går med vinst, de andra får bidrag från föreningar eller annat.
S/S Saltsjön har legat still ett par år och var ju även till salu, framtiden såg ganska oviss ut men nu i sommar har man genomfört en renovering och hon gjorde ett par turer i augusti , september innan hon lades för vinterdvala.
Man får se hur det går till våren, om det finns tillräckligt med passagerare för att hon kan fortsätta, det hoppas man ju.
Så helt självklart är det ju inte att Motala Express blir lönsam bara för hon kommer till Stockholm, fast några pratar om att det kan bli en restaurangbåt.

Själv får jag den föreställningen att ägaren aldrig varit intresserad för trafik i Vättern, redan då han köpte henne 2005 så skulle han kapa fören och bege sig till Stockholm. Nu håller han på att förverkliga sin dröm.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by KRNI »

Är ME oljeeldad?
Båt-Harry Jr
Posts: 2
Joined: 24 Sep 2010, 12:13
Location: Linköping
Contact:

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Båt-Harry Jr »

Nej, man eldar med kol. Hon konverterades dock till oljeeldning en gång i tiden, men konverterades tillbaka till kol har jag för mig.
Aspa Båtklubb, Norrviken, Vättern
Välkommen till den lilla hamnen med den stora famnen!
www.aspabatklubb.se
facebook.com/aspabatklubb
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by C-G Nilsson »

Jag tror man förvärmer pannan med olja men eldar sedan med kol. Så var det i alla fall för ett par år sedan när jag åkte med.

Hoppas hon får ett bra liv...
Image
Beachboy
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2008, 11:40
Location: Södertälje

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Beachboy »

Hej här kommer bilder från Brunnby sluss
Attachments
DSC02755.JPG
DSC02753.JPG
DSC02762.JPG
DSC02761.JPG
Båt-Harry Jr
Posts: 2
Joined: 24 Sep 2010, 12:13
Location: Linköping
Contact:

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Båt-Harry Jr »

Det såg trångt ut i den slussen, men det gick visst.
Aspa Båtklubb, Norrviken, Vättern
Välkommen till den lilla hamnen med den stora famnen!
www.aspabatklubb.se
facebook.com/aspabatklubb
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Motala Express till Stockholm IGEN?

Post by Skepparättling »

I Brunnby övre blev det vatten på Akterdäck när portarna skulle öppnas.
Och i den nedre blev det 5-15 cm tillgodo när man backat mot tröskeln.
Då var det bakre portparet öppna annars hade vinkelslipen fått tas fram igen.

Hoppas få se bilder från den fortsatta resan, för nu är jag tvungen att släppa bevakningen.
Attachments
Trångt i Brunnby Övre.jpg
Brunnby övre akterdäck sköljs.jpg
Fri släppt ME stävar ur Brunnby nedre.jpg
ME mot nya mål i fjärran  Roxen Bergs övresluss.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply