SIMON av Mariestad

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

SIMON av Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

Någon som har något att berätta om SIMON av Mariestad? Förlist vid Galtabäck söder om Varberg, troligen 1962.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: SIMON av Mariestad

Post by Jan Schönemann »

Simon (RN 358) byggd i Sjötorp redan 1887. 120 br. lastade c:a 200 ton. Gick mycket med laster till Vättern. Såg Simon i Hjo lossandes gödning i slutet på 50-talet. Hade last till Vättern (Hammars Glasbruk) från Faxe Ladeplads när hon gick på Norra Bergs rev vid Galtabäck 29 mars 1961. Skepparen stannade ensam kvar ombord och fick räddas med helikopter när fartyget slogs sönder. Har ett svagt minne av att Simon gick på grund året innan på nästan samma ställe.
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: SIMON av Mariestad

Post by Dykhörnan »

Ja du Jan, hon var t.o.m. äldre än så. Hon byggdes redan 1858 som ångfartyg men kom att förbyggas 1887 och blev då seglare, och det var statsinspektoren Carl Olof Carlsson, Otterbäcken som ville ha henne så.
Jag klistrar in det jag har i min databas om SIMON.

SIMON
LAT: 57 00' 67
LONG: 12 17' 80
DJUP: 2
FÖRLIST: 1961-03-29
ORSAK: Strandning och blev vrak som senare sprängdes.
BESÄTTNING: Ingen omkom
PÅ RESA: Faxe Ladeplats - Hammars glasbruk (Vätten)
PLATS: Norra Bergs rev, Sydväst om Galtabäck
TYP: Motorgaleas
MATERIAL: Ek / Furu på kravel
MÅTT: 24.37 x 6.74 x 3.30 meter Djup i rum: 2.80 m
TONNAGE: 120 brt 88 nrt 220 dwt
REGNR: 358
SIGNAL: SJUD
BYGGD: 1887 av skeppsbyggmästare Sixten Groth i Sjötorp på beställning av statsinspektoren Carl Olof Carlsson, Otterbäcken
LAST: 160 ton Kalkmjöl i rummet / Ingen last på däck
KAPTEN: H. Nilsson (SL-61)
ASSURANS: Sjöförsäkrings AB Gauthiod
ÄGARE: p.r. Gunnar Carr, (1943-03-12)
HEMMA: Mariestad.
Ex: CASPER EHRENBORG
MASKIN: 130HK,(motorn bärgad)
ANM: (Ångbåt byggd 1858 Sjötorp. Fb1887 till seglare)

Göran / Dykhörnan
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: SIMON av Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

Tack för svaren! Natten då SIMON bröts sönder tillbringade skepparen i styrhytten där han åt bräckekorv och drack brännvin. Har sett en bild på vraket där i princip bara hytten och aktern återstår, ska försöka hitta den och lägga upp den här...
Last edited by Knut Klinghjert on 24 Jul 2010, 21:57, edited 1 time in total.
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: SIMON av Mariestad

Post by Borgholm »

Intressant historia, någon som har ngn bild på SIMON ?
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: SIMON av Mariestad

Post by Dykhörnan »

Tja, en bild på henne ur "Svenska seglare och motorseglare" kan jag ju bidra med. Fixar det i morgon "Söndag" om inte någon annan hinner före
M.V.H.
Göran / Dykhörnan
http://www.divecorner.se
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: SIMON av Mariestad

Post by Dykhörnan »

Här kommer en bild på SIMON
Image
Göran / Dykhörnan
http://www.divecorner.se
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: SIMON av Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

Mycket roligt att få se en bild av SIMON! Den här förlisningen hörde jag mycket talas om som barn. De två unga killar som var ombord förutom skepparen hade bara fått en navigeringsinstruktion: Följ ljusen från skutan framför, när dom tappade den ur sikte visste dom inte vart dom skulle ta vägen med SIMON.

Så småningom hamnade dom på det ökända Bergsrevet s/v om Galtabäck. Chockade gick dom i en livflotte, kom så småningom i land vid Björkäng söder om Galtabäck, tog sig upp till E6 och liftade hemåt. Det här visste ingen annan om, och så gick larmet: En man ombord på grundstött skuta, och två man saknas.

Dramatiken var inte slut med det, vid den här tiden fanns sjöräddningsstation i Galtabäck, och det borde ha blivit en snabb räddningsinsats. Men man lyckades först inte få igång räddningsbåtens motor. Så småningom lyckades tillkallade bilmekaniker från närbelägna Åhs smedja starta motorn, reparatören följde även med ut på räddningsinsatsen, men utanför hamnen havererade motorn och man tvingades ge upp försöket.

Under nattens hårda väder bröts SIMON sönder, på morronen återstod bara akterskeppet med styrhytten, varifrån skepparen räddades med helikopter. Det tog ett tag innan man fick reda på vad som hänt de båda pojkarna, och spaningarna kunde avblåsas.

Det här var i stora drag händelseförloppet, jag får reservera mej att jag kan minnas någon detalj fel, tiden...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: SIMON av Mariestad

Post by Skepparättling »

Dykhörnan wrote:Tja, en bild på henne ur "Svenska seglare och motorseglare" kan jag ju bidra med. Fixar det i morgon "Söndag" om inte någon annan hinner före
M.V.H.
Göran / Dykhörnan
http://www.divecorner.se
"Någon" var inte hemma, så här kommer ytterligare en bild:
Attachments
358 Simon fb sjötorp 1887 m data.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: SIMON av Mariestad

Post by Borgholm »

Tack för bilder på Simon !
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: SIMON av Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

Lite mera om SIMON...
Attachments
hpqscan0001.jpg
Post Reply