Behörighet

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Behörighet

Post by Janne Duczynski »

Nu har Sjöfartsverket rensat ut en del livsfarliga sjöfolk, min behörighet gick ut i januari
men dom kunde inte hindra mig från att köra båtar under 20 brutto.
I den här lådan var jag ut och körde 43 glada damer i förrgår.
Märkliga regler inom sjöfarten, för att behålla behörigheten krävs minst 12 månaders sjötid
inom en 5 års period, jag stöp på 3 månader.
Ni som närmar er pensionsåldern och vill behålla brevet, erbjud era tjänster inom närsjöfarten och be om mönstring även om ni inte gör en enda arbetsdag.( kan kosta en slant) men det är det värt. För mig kändes det som att bli av med körkortet.
Attachments
Bengt130.jpg
Last edited by Janne Duczynski on 04 Jun 2010, 22:25, edited 1 time in total.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Behörighet

Post by Janne Duczynski »

Apropå skenanställning så var jag var delägare en gång till ett mindre företag för några år sedan och vi behövde anställa extra personal för en del enklare sysslor.
Det har ju alltid vimlat av underliga konstruktioner från korkade politiker som genom AMS och Arbetsförmedlingen försökt fixa ungdomsarbetslösheten ,just då fanns ett erbjudande om en sk tusenkrona, dvs man kunde få en svårplacerad person om man sysselsatte denne i arbete för 1000 kr i månaden som skulle betalas till Arbetsförmedlingen. den anställde fick då sin fulla lön från arbetsförmedlingen.
Vi ansökte därför om en sådan tusenkrona , killen dök aldrig upp på första dagen men han ringde på eftermiddagen och gick direkt i förhandlingsläge.
Hans förslag var att han betalade oss 1000 kronor i månaden och att vi betalade i vår tur arbetsförmedlingen samma summa, fördelarna för oss var att vi skulle slippa se honom för han skulle jobba svart i tunneln på Hallandsåsen.
Jag blev lite förvånad i början och tyckte nog innerst inne att det verkade vara en driftig kille.
Ialla fall så förklarade jag för honom att det inte låg några direkta fördelar för mig och föreslog att han skulle betala mig 2000 kr i månaden så tjänade åtminstone jag 1000 kr.
Det blev alldeles tyst i telefon, till slut sa han: Men va fan du är ju kriminell!!!!

Därför tror jag att den som vill behålla behörigheten kan ganska lätt få mönstra övertalig i rullan på nån båt mot att betala några hundringar i månaden.
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Behörighet

Post by Donkeyman »

Janne. Detta har alltid satts i system i "den mindre sjöfarten". Fast det har mest varit släktingar, folk på kontoret eller liknande som man har behövt uppehålla behörigheterna för. Oftast betalar dessa tillbaka genom att vi behov låna ut sjöfartsboken när rederiet har tillfälliga personalproblem. En typisk "win-win" situation alltså. Och detta har förekommit så länge jag kan minnas.

Men - det finns en fara. En Skärhamnare råkade en dag ut för oanmäld inspektion i Hamburg. Och "Wasserschutzpolizei" bad att få se på behörigheterna. Vilket han fick. Sedan kom torpeden - han ville se karlarna också. Varvid skepparen sade att flera var i land i staden och handlade.
Då säger inspektörerna att - "Well, vi har gott om tid" så om de bara får lite kaffe så skall de vänta tills karlarna kommer tillbaka ombord".

Ridå .... Två man fanns inte ombord. De var hemma i Skärhamn på sina "vanliga jobb". Detta var för 20 år sedan så den gången kom man nog undan med lite böter. Men den som avslöjas med något sådant i dag har nog "skitit i fläkten". Det tar helt enkelt hus i h*****e. Så viljan till att småfiffla med såndant här är nog mindre numera. Men som sagt - jag vet flera konkreta fall där man gör så än i dag.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Behörighet

Post by Janne Duczynski »

Ja ja jag vet, jag är bara tjurig och känner mig kränkt, efter 43 år i Handelsflottan varav 25 som Skeppare är man inte
värd ett skit.
Jag kan historierna om Bohuslänningarna, där man införde begreppet minibesättning långt innan ordet fanns i var mans mun.

Historien om OT:s lilla tankbåt som kom hem efter 18 månader på karibien, Personalchef F kom ombord och meddelade att alla skulle få avlösning utom Chiefen som han inte hittat lämplig ersättare för. Chiefen blev vansinnig och hotade att gå iland, då sa F att det kanske skulle lösa sig med Skärhamnssmeden men eftersom han inte hade papper fick Chiefen lämna sina papper ombord.
Efter 2 veckor ringde Herr F hem till Chiefen och sa att smeden var värdelös och båten låg för fäfot i Hamburg, "du får åka ner direkt och få igång båten"
Aldrig i helvete!!! sa Chiefen, då spelade Herr F ut trumfkortet " åker du inte så sätter jag fast dig för rymning"....
Last edited by Janne Duczynski on 08 Jun 2010, 04:38, edited 1 time in total.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Behörighet

Post by zoroaster »

Hej Janne
Ja du har ju kört större lådor än denna, men hoppas damerna var trevliga. Kanske inte rätt ålder för att vara hjälpsystrar men ibland får man ta vad som finns.
Har ju samma beörighetsproblem, men man kan ju polenuppgradera sig som på den gamla goda tiden. :D

Ha det :roll:
gurra_58
Posts: 56
Joined: 29 Aug 2008, 10:39
Location: Maxmo

Re: Behörighet

Post by gurra_58 »

Ni som har dessa behörighetsproblem kan väl be någon av ortens fiskare att mönstra er på båten några månader
så borde det lösa sig.Huvudsaken är att båten har över 350 Hk för att få räknas.
Annars kan ni ju mönstra på någon av skärgårdsfärjorna.På dessa räknas ju sjötiden dubbelt efter ngt konstigt
regelverk.2 veckor ombord ger ju en sjötid på 4 veckor.Sommaren är ju lång ännu så ni hinner
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Behörighet

Post by Janne Duczynski »

Det ser ut som att jag skall få en behörighet till slut.
För inre fart är sjötjänstiden kortad till 6 månader på en 5 årsperiod vilket gör att jag kan få en klass VII.
1100 kronor kostar ansökan för det får jag behörighet upp till 70 brutto.

Man får vara glad för det lilla...
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Behörighet

Post by zoroaster »

Trodde du hade seglat på dom stora oceanerna och då skulle det gå lättare att få behörighet. Ja det regelverket är ju så satans dåligt.
Jämför med vanligt körkort, har själv ABDDE, tog detta 69, det enda som jag gjort under åren är att skicka in en ny bild (helst trovärdig) lite då å då.
Min behörighet gick väl ut nån gång i mitten på 70talet, å sedan har det inte varit aktuellt med att köra stor båt. Men fick dock en fråga om att köra räkkryssningar i huvustaden för ca 5 år sedan, skulle ju vara trevligt med att snacka med lite piffiga pax, behörigheten då?? Det fixar vi fick jag till svar. Nu blev det inte aktuellt eftersom hustrun misstänkte att det kunde bli som jag tänkte (måste pratat i sömnen)

Z :D
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Behörighet

Post by zoroaster »

Appropå; så var det som vanligt 10 kaffe i båtklubben (altså mellan 10 0ch 12 för sen är det lunch) och då kom vi in på det här med behörighet och Trafikvärken.
En båtgranne köpte för 13 år sedan en BigSteellLady ca 12,5 m lång skulle jag tro. Den var då utrustad med 2 VolvoPenta bensinare med Aquamatic drev (lustigt på en deplacerande stålbåt). När han köpte båten hade den första ägaren haft den registrerad för passagerartrafik , vet inte vilket register, men skit samma, nästa ägare hade haft båten i 3 år. Igår fick nuvarande ägaren ett brev från värket med en prislista vad det kostar att ha den fortsatt registrerad och hur mycket det kostar att avregga den, inte nog med det. Nuvarande ägaren har byt ut maskinerna till en Scania med rak axel. Om han skall avregga så måste han först ändra till aktuella uppgifter. Alltså i princip en omklassning. Fanns med i prislistan också.

Nog fasen undrar man. Och att det dessutom varit tyst i så många år , har dom inte saknat årliga avgiften tidigare.

Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Behörighet

Post by Fredrik »

I det fallet är man bra sugen på att tragiskt nog ordna en smärre olycka i Oxdjupet! (ett välanvänt djup vill jag minnas)
Se bara till att ha försäkringarna i ordning
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Behörighet

Post by zoroaster »

Oss emellan så tror jag att det inte skulle vara honom fjärran....
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Behörighet

Post by Janne Duczynski »

Fr.om den 15 juni i år har tjänstgöringstiden för att förnya behörigheten sänkts för inre fart från 12 månader till 6 månader inom en 5-årsperiod vilket gäller retroaktivt.
Själv förlorade jag sjökaptensbehörigheten i februari 2009 då jag endast hade 7,5 månaders tjänstgöring, det saknades alltså 4,5 månader.

Okey tänkte jag, när min behörighet gick ut 2009 hade jag ju 7,5 månader vilket skulle ge mig en klass VI som skulle göra mig behörig för fartyg upp till 70 brutto i inre fart, jag betalade in 600 kr i ansökan och fick avslag för jag hade bara 3 månader sjötjänst vid ansökningstillfället.
Förstår nu att ”retroaktivt” bara gäller bara från ansökningsdatum och 5 år bakåt.
Återigen föll jag på några få månader.

Att behöva gå på kurs i några veckor för att lära mig krysspejling och bestickföring igen skulle aldrig falla mig in efter 43 år i handelsflottan varav 25 år som skeppare.
Man håller på att effektivt döda den inre sjöfarten som behöver extra folk som kan ställa upp med kort varsel.

Det går ingen nöd på mig, jag ville bara hjälpa till med avlösning för en kompis som kör räkkryssningar.
Som pigg pensionär så knegar jag på i andra brancher, kör kranbil och lägger fjärrvärmerör och hämtar djurlik från distriktsveterinärer för kremering.
För närsjöfarten som bara arbetar säsongsvis så får man får vara tacksam att man åtminstone sänkt sjötjänsten till 6 månader, hade sänkningen gjorts 2009 hade jag haft en behörighet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Behörighet

Post by Fredrik »

Okej här kommer då ett kanske inte helt korrekt "SVENSKT" förfarande men väl ett fullt beprövat system!

En bekant har nyligen ordnat i princip allt, och det finns nog ingen anledning varför det inte borde fungera för dig med. Men åt andra hållet!

Han hade problem med sina behörigheter då han bara seglat fiskesmack i Östersjön, vilket alla på verket tydligen bestämt ej är ett riktigt hav. Plus att på de fiskefartygen han seglat på. Ej uppfylde verkets krav på storlek och tonage!

Så han var nyligen på semester på Filipinerna (vackert land) där han helt enkelt passade på att besöka verket där samt skolan. (lite lirkande),
så läste han upp hela rasket tog knappt två veckor och 15 000 svenska..
Då ingick tydligen sjötiden också!

Sen flyttade han sina papper till Estland, finland och nu slutligen helt ok till Sverige!

Så hans tips till dig är!
Flytta dina behörigheter till utlandet, han föreslår Finland eller Danmark.
Köp lite sjötid på någon mindre bemedlad baltskuta, och vips torde problemet vara löst!

Sedan är det bara till att flytta tillbaka hela rasket till Sverige!

Politiskt korrekt?
Troligen inte, men efter mina senaste kontakter med "dårhuset". Så tycker i alla fall jag att det är en helt sund lösning på osunda problem från en helt skruvad
verklighet idag!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Behörighet

Post by zoroaster »

Vet ju att Janne har varit till sjöss större delen av sitt yrkesverksamma liv och håller helt med om att det är sjukt system.
Jämför med vanligt körkort, inte sjutton behöver jag någon "vägtid". Har ABCDE körkort och fick för en vecka sedan en blankett om förnyatt kk, det som krävs är ett läkarintyg och ett foto av mig , inget om jag kört bil 20 år eller kört bil + släp tex. Och A, har aldrig kört MC överhuvudtaget.
Som Fredrik säjer så kan man göra.
Min behörighet gick ut i början av sjuttio talet pga landarbete och att jag inte hade en tanke på att förnya
Fick också en fråga om att räkkryssa (provade och va mycket revliga damer det fanns på sådan xninngar) Mitt svar var att behörigheten var slut sedan länge och fixck då olika alternativ. Ett var via Polen osv eller mönstra ala Skärhamn.
Nu tyckte väl jag att det kunde kvitta så jag körde några xningar ändå. Man fick ju kolla var bevakningen var och om det kom någon skum bil alldeles innan avgång.

Douglas
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Re: Behörighet

Post by jeppe »

Vi vänder på ämnet, jag läste kustskepparen omkring 1992.
Har jobbat 25 år som sjöman och dykare i hemmavatten.
Sökte ut det som tidigare hette skeppare B men fick nobben pga att jag är blind på höger öga.
Vill direkt påpeka att jag har körkort B sedan 25 år.
Överklagade beslutet då jag anser mig vara kunnig sjöman i microtonnaget...
Avslag.
Har seglat med en svensk sjökapten som var enögd, obs han var sjökapten med behörighet för kemtanker, gastanker osv.
Han har alltså all behörighet som man kan ha men jag får inte ut ett skeppare B som i sammanhanget är att betrakta som ett kanotcertifikat.
Pratar med sjöfv, och säger som följer:"jag kan ta min lilla arbetsbåt och bogsera min stora båt till jobbet, det är lagligt men i min värld inte sjösäkert"
Svar:du har själv beskrivit hur du skall göra.............
Post Reply