M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
ag.b
Posts: 100
Joined: 19 Mar 2007, 12:16

M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Post by ag.b »

M/S Thjelvar
Var en färja ägd av Gotlandsbolaget i Visby på 2773 ton med en maskinstyrka på 8000 hästkrafter.Byggd:1964 på De Merwede" Van Vliet & Co,Varv i Holland :"Mått:93,2 x 16,4 x 5,4 Knop:17 Pass:1.226 Bilar:140

Ombyggd 1973 Pass:1.283 Bilar:125, Omdöpt till M/S THJELVAR.
Ombyggd 1976 vid Oskarshamns Varv. Bla förlängdes överbyggnaden akterut. DW: 700 BR: 2.990
Såld 1987 till COMP MAROCAINE DE NAV (COMANAV), Marocko. M/S ARRAFIQ
Såld 1988 till MAROCKANSKA FLOTTAN som transportfartyg. M/S 407.
Såld 1993 till LOURIS SH CO, Malta. M/S DIVA.
Såld 1996 till ACANTHUS INTERN. SA, M/S DELFINI (SV).
Upphuggen 2002 i Aliaga, Turkiet

Henne mönstrade jag på den 28 augusti 1975 i Stockholm
precis när Gotlandsbolaget hade fått en charter av Polska Poolferries för att gå mellan Statsgårdskajen i Stockholm och Gdansk i Polen.

Dom första dagarna efter vi kommit ombord och skulle börja segla för Poolferies var det lite hur som helst med det mesta ombord , det var mixad besättning med svenskt befäl och manskap på däck och i maskin, dom flesta flunkarna i ekonomin skulle vara polacker. Vi körde två veckors törnar ,två veckor ombord och lika länge iland, utom jag som första törnen fick ta en vecka extra ombord för att Hardy min avlösare inte behaga komma ombord, han hade blivit full hemma på Gotland

Oxfile
Dom Polska kockarna visste inte riktigt vad dom skulle servera oss till frukost så dom frågade då naturligtvis och fick till svar av oss däcksgubbar att det var normalt med oxfile och stekta egg till frukost i svenska båtar ,och hur otroligt det än låter så fick vi det tre dagar i rad innan dom förstog att vi hade drivit med dom, men gott var det i alla fall så länge det varade.

Viking bar i Gdansk
Vi låg över natten i Gdansk och då var man naturligtvis i land, populäraste
stället var Viking bar, där vi också växlade pengar av en svartväxlare som var en äldre herre med ett stort hål på framsidan av halsen som han pratade igenom
som lurade oss varenda jävla gång,även fast vi stog vid sidan av och räknade pengarna vi växlade

För en svensk 100 lapp fick man sig en kärring och den bästa maten på Viking bar som var stekt kyckling, och full blev man på Pivo och Vodka, och kärringarna drack rysk champagne.

Dom yngre damerna som besökte Viking Bar bodde oftast hemma hos föräldrarna i små mörka trånga lägenheter med så dålig plats att dom fick ligga på golvet i köket, men när dom hade fått fatt i någon sjöman var det föräldrarna som fick ligga där, och sjömannen med dottern i huset i deras säng, men dom klagade inte, dottern bidrog ju med pengar till hushållet, men nog var det lite pinsamt när man skulle gå ombord på morgon och fick kliva över dom där dom låg

Vi låg en gång ihop med en transare i Gdansk,där det fanns en tokig landsman ombord som dom kallade för Pom Pom, han och några andra från den båten var också på Viking bar ,helt plötsligt blev det ett färfärligt liv och folk började puckla på varandra ,och vi trodde det var tyskar dom hade kommit ihop sig med ,men det var Polacker, det blev ett rejält slagsmål,och även fast jag inte hade sagt ett enda ord till någon av dom ,fick jag en ordentlig vinge så jag rulla ner för trappen,och utanför hade polisen kommit för att spärra in bråkmakarna ,och den första dom får syn på är naturligtvis mej, som kom rullande.

Dom skulle ha in mig i polisbilen ,men jag vägrade då fick jag ett batong slag rätt i magen så jag vek mig dubbel,sen en spark i arslet så jag bokstavligen flög rätt
Smuggling

När chartern gick ut och vi gick tillbaka hem var det först till Visby, och där vågade vi inte ta iland något smuggelgods, heller inte i Oskarshamn som var nästa hamn, vi hade en matros därifrån, som hade ringt hem och hört rykten om att tullarna skulle vara på plats när vi kom in,så vi väntade ett par resor innan vi tog iland säckerna.. jag hade gömt mina cigarett limpor och brännvin i dubbla sopsäckar som jag hade smugit ner och lagt under durkarna i maskin..

Så en helg när vi låg i Visby ringde jag hem och frågade en kompis om han hade tid och lust att komma in till stan och hämta tre säckar med brännvin och cigaretter, mot en liten del av innehållet naturligtvis, och det gjorde han så gärna så, jag väntade på honom på poopen ..när han så kom, gick jag ner på bildäck och öppnade rampen för honom sen körde han ombord och parkerade vid sidan av maskin dörren, så det var nära ner till maskin när jag skulle ner och hämta säckerna ,som vi sedan la i skuffen på bilen ,sen åkte han hem till Fårösund igen , och lyckligtvis var det ingen av svarta gänget som tog honom.....
Dirty David
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2010, 22:22

Re: M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Post by Dirty David »

Image
M/s Tjelvar...

Nog minns man den där incidenten på Viking bar i Gdansk.
Speciellt i början av fighten då Polackerna skulle försöka få Pom-Pom att besinna sig.
Då han vrålade på sin Gotländska Svengelska:
"Dont try to play Allan with me"…

Du glömde ju i din berättelse att beskriva hur den Polske polisen sprutade in tårgas i
cellen där ni senare hamnade för att ni skulle lugna ner er…
Om jag inte minns fel så fick kapten Eriksson lösa ut er för att få er ombord igen.
I alla fall så var det ett muntert intryck att på morgonen dagen efter få se dig i mässen.
Rödgråten efter nattens gasattack, fortfarande onykter sjungandes
Georges Bakers selections gamla slagdänga "Oh, la paloma blanka"…

Minns D.D.
ag.b
Posts: 100
Joined: 19 Mar 2007, 12:16

Re: M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Post by ag.b »

Ååå Fan det är mer än jag kan komma ihåg
Dirty David
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2010, 22:22

Re: M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Post by Dirty David »

ag.b wrote:Ååå Fan det är mer än jag kan komma ihåg
Det kan jag förstå, du var ju inte helt nykter... :roll:

D.D.
ag.b
Posts: 100
Joined: 19 Mar 2007, 12:16

Re: M/S Thjelvar Gotlandsbolaget

Post by ag.b »

Ja så kanske det va :lol:
Post Reply