Okänt fartyg

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Mats P
Posts: 2
Joined: 08 Apr 2010, 10:30

Okänt fartyg

Post by Mats P »

Hejsan!

Mitt första inlägg på Fallrepet, vi får väll se hur det går med det tekniska.
Jag har kommit över ett vykort av ett oidentifierat ångfartyg. Efter att ha sökt igenom egna arkiv utan resultat så vände jag mig till slut till Herr Magnander, expert på denna typ av fartyg. När även han gick bet på uppgiften återsår inte annat än att be Fallrepets läsare om hjälp med att identifiera detta fartyg.
Kortet är avsänt 23 dec 1928 till en kapten i stockholm, från en svensk avsändare, så troligen är även fartyget svenskt. Skorstensmärket är en oval med (möjligen) ett ankare i mitten, vilket skulle kunna tyda på att det kan vara ett statsfartyg.
Någon som vet?


Image

Hoppas på hjälp
Hälsningar
MatsP
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Okänt fartyg

Post by Eskes »

En skönhet är hon i alla fall.
Ingen som vet vem hon är?
//Mattias
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Okänt fartyg

Post by Dykhörnan »

Min första tanke när jag såg bilden var att det måste vara en "Postångare". Hon är väldigt likt några av de som tidigare existerat.
I så fall finns hon förmodligen med i boken "Svenska Postverkets Fartyg Och Sjöpostförbindelser Under Tre Hundra År". Kan vara svårt att få tag i den boken då den bara gavs ut i liten upplaga men jag har den i min bokhylla och kan till veckan kika lite i den ifall hon känns igen.
Men som sagt det där med Postångare är bara en gissning från min sida.
Göran /
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okänt fartyg

Post by Torsten H »

Min gissning; ett av Lotsverkets eller Sjökarteverkets fartyg.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okänt fartyg

Post by Jan Schönemann »

Ångaren är ju väldigt lik s/s Orion som dock är byggd 1929. se www.ss-orion.se
kas
Posts: 9
Joined: 28 Oct 2006, 13:26
Location: Docksta / Härnösand /Stockholm

Re: Okänt fartyg

Post by kas »

Första försöket att delta;

Fartyget är Lotsverkets gamla VEGA, byggd 1800-kallt och under många är Lotsverkets "Flaggskepp", därefter stationerad i Umeå som Lotsdirektörens i Övre Norra Distriktet Tjänstefartyg fram till leveransen av "nya" VEGA 1964. Under de sista åren i början på 60-talet var hon tämligen nedgången och gick nog direkt till skrot efter utrangeringen.

Någon som kan årtalen?

KAS
Mats P
Posts: 2
Joined: 08 Apr 2010, 10:30

Re: Okänt fartyg

Post by Mats P »

Hejsan!

Det tog sin tid innan det var någon som kunde knäcka denna gåta. Stort tack för hjälpen! Bara en fråga, ska det verkligen vara "1800 kallt" som byggår? Borde väl vara närmre 1900 kallt om Vega inte byggdes som segelfartyg från början förståss...

Stort tack till KAS, hursomhelst!!

MatsP
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Okänt fartyg

Post by Borgholm »

Ja det var i början på 1900-kallt :D Lotsverkets Vega färdigställdes och togs i tjänst 1901.
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
kas
Posts: 9
Joined: 28 Oct 2006, 13:26
Location: Docksta / Härnösand /Stockholm

Re: Okänt fartyg

Post by kas »

Tacksam för fullständiga uppgifter; dim, maskineri, byggvarv samt skrotningsår/plats.

KAS
Karlsborgshamn
Posts: 21
Joined: 08 Aug 2010, 13:25
Location: Kalix
Contact:

Re: Okänt fartyg

Post by Karlsborgshamn »

Lyfter en gammal tråd. Som infödd Seskaröbo men i förskingring på fastlandet sen 70-talet började jag läsa på lite om min historia och hamnade i hungerkravallerna 1917. En mening i Sigurd Klockares bok om upproret lyder ”Klockan halv tio på förmiddagen anlände landshövding Murray med lotsbåten VEGA” Det borde vara denna båt, en landshövding ville säkert åka ståndsmässigt. Är det någon som har mer uppgifter om VEGA? Varv, Dimensioner, motor eller annan historia kring båten

Nöd bryter lag

/Jan
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okänt fartyg

Post by Torsten H »

Prova med att kontakta Svenska Fyrsällskpet - www.fyr.org - där kanske finns någon medlem, som vet något om den. Jag googlade på 'lotsverkets tjänstefartyg vega' och fann, att Sjöhistoriska har en ritning, och det stod också dimensioner och namnen på konstruktörerna. Den tyckas ha byggts år 1900.
Karlsborgshamn
Posts: 21
Joined: 08 Aug 2010, 13:25
Location: Kalix
Contact:

Re: Okänt fartyg

Post by Karlsborgshamn »

Jag frågade SjöV och fick lite info bl.a ett registerskort. Är det någon som vet vem Gustaf Carlsson i Sundbyberg AB är. Var det en skrothandlare eller...Klipper in svaret
"Hej!
Du har skickat oss en fråga om lotsdistriktsfartyget Vega och vad som hände med henne.
Här på Sjöfartsverket har vi främst handlingar från 1956 och framåt, så vad som hände henne innan dess kan vara svårt för oss att få fram här.
Det jag har hittat är ett registerkort där det bl.a. står att hon är byggd 1901, jag skickar med en kopia av det kortet. På det kortet står även att hon har sålts 1961, dn. 1110-180/61, och i det ärendet framgår att företaget Gustaf Carlsson i Sundbyberg AB har köpt henne.
För vidare efterforskningar så rekommenderar jag att du tar kontakt med Riksarkivet och söker i arkiven: Sjöfartsverket, administrativa avdelningen, där finns Sjöfartsverkets fartygsregisterakter (1969-1975) och där finns även Sjöfartsstyrelsens fartygsregisterakter (1956-1969) och kommerskollegiets sjöfartsbyrå, med handlingar rörande fartygsregistrering (1930-1956).
För tiden före 1956 kan det finnas handlingar av intresse hos Riksarkivet i Lotsstyrelsens arkiv eller i Kommerskollegiums arkiv. Det kan även finnas handlingar regionalt, eftersom båten var ett lotsdistriktsfartyg och fanns i norra lotsdistriktet så kan man söka i deras arkiv som förvaras i Härnösands landsarkiv.
Med vänliga hälsningar
Karolina Nilsson
Arkivarie
Sjöfartsverket
Tel. 010-478 4653"
Attachments
fartygskort.jpg
fartygskort.pdf
(171.9 KiB) Downloaded 424 times
Post Reply