Toveland från Timmernabben

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Toveland från Timmernabben

Post by Flunkbuster »

Hej på er! Först vill jag önska lycka till med detta forum och hoppas att det kommer att bli ett bra kompliment till andra sjöfartsforum som t ex landgången.
Nu till min fråga: Vet någon historien om det lilla kustfartyget Toveland som år 1981-82? hade hemmahamn Timmernabben. Skulle vara kul att veta lite om fartyget som jag ett nyår, i Stralsund-DDR, var ombord och kalasade lite med besättningen på. Verkade vara ett gott skick på inredningen kommer jag ihåg. Finns hon fortfarande vid liv? Undrar Flunkbuster
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Post by Flunkbuster »

Jag blev lite osäker, kan hon ha hetat Tuveland istället? Minnet är inte det allra bästa numera.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Toveland

Post by Arne Timmerling »

Det var ”Toveland” hon hette. Hon byggdes 1966 som ”Tovelil" på Norsøværftet i Ringkøbing. Ett klassiskt Ringkøbingsbygge i tunnplåt och långt mellan spant. Med andra ord bucklig med åren. Hon byggdes åt I/S Union som hade ett helt knippe med systerfartyg i danska vatten. Hon hade redare från Esbjerg fram till 1979 då hon köptes av den legendariske Erling Ekström i Rockneby utanför Mönsterås. Erling seglade nog in en del pengar på henne men efter att han sålde henne 1983 så blev hon en otursbåt. Ett år ägdes hon av ett bolag som hette Kust-Marin från Malmö för att nästa år säljas till Karlshamn och få namnet ”Jenny af Karlshamn”: 1986 såldes hon till Nyköping och fick namnet ”Carbas”. Hon var på grund flera gånger och det hände ofta att skepparn var nykter innan konkursen. Hon låg länge i konkurs i Nyköpings hamn men blev till slut såld (1994) och fick namnet ”Alka II”. Det var fortfarande Sparbanken i Nyköping som satt på pantbreven. Nästa konkurs var 2002 då hon låg upplagd i Kalmar länge. Utan certifikat och i ett trist tillstånd. I Kalmar hittade en stackars dansk skeppare, Johannes, henne och banken fick honom att skriva på och överta skulden som var på långt över miljonen SEK. han seglade friskt iväg och gjorde väl en resa i last tills Port State kom ombord i Stenungsund eller Uddevalla och sa att hon fick inte röra sej en meter till innan hon blir satt i skick igen. Hon köptes ganska snart av några Skärhamnare som började friskt med att gå till Gothenius Varv i Göteborg med henne. Där var nästa konkurs nära förestående innan en mäklare i Valdemarsvik lade vantarna på henne för tji och ingenting. Nu heter hon ”Pandavik” och det står Belize i häcken på henne. Hon säljs igen till ett Cook Island bolag och i maj 2003 blir hon ”Panda”. Sista rapport som finns om henne kommer från Bent Mikkelsen i Danmark som är världsmästare på Rinkøpings byggena. Han meddelar att hon 19 september 2003 avseglar Freeport för att gå till Miami.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Här ser vi carbas.
Attachments
Carbas2.jpg
Carbas.jpg
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Post by Flunkbuster »

Jag ber att får tacka för det utförliga svaret på min fråga.
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

"Carbas" minns man ju från sina manövrar i hamnarna.
Framförallt för alla ljud...
Gott ljud i hennes Alpha(som från alla Alphor) som dock överröstades av skepparns ljuvliga(?) gapande till gubbarna på backen.
Han hördes över hela bygden.
Vart tog han vägen sen?
Lars Bergman
Posts: 6
Joined: 03 Feb 2005, 08:56
Location: Malmö

Post by Lars Bergman »

Min son jobbade en sommar som "hoppi land Kalle" på Strömma Kanal Bolag. Då var han på fartygen som går på Hjälmare Kanal. Där hade Karbas tidigare kapten kört en av sightseeingbåtarna ordentligt på grund. Det blev polisutredning sedan om onykterhet till sjöss.
Johan Stillman
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2005, 09:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Johan Stillman »

När jobbade din son där? På Nya Hjelmare Kanal eller de tidigare försöken? Vad heter han?
Mvh Johan Stillman
rowen
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2010, 22:09

Re: carbas

Post by rowen »

Inlägget raderat på grund av personangrepp. /Admin
Post Reply