Nytt i godstrafiken - Kosterfärjan 4

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
DanielE
Posts: 8
Joined: 02 Apr 2009, 18:17

Nytt i godstrafiken - Kosterfärjan 4

Post by DanielE »

Västkustrederiet Koster Marin AB har fått tillökning i flottan. Det är m/s Kosterfärjan 4 som har lämnat varvet i Skärhamn efter en mycket omfattande ombyggnad. Hon kommer senast från Vrångö Transport AB där namnet var Sandraia. Hela överbyggnaden har skalats bort och färjan kan nu liknas med en supplybåt. Detta uttalat av bland annat en av redarna. Mer historik: http://www.skargardsbatar.se/farja61214_1957/

Kosterfärjan 4 är just nu stationerad vid Saltholmen för ambulanstransporter till öarna i Göteborgs södra skärgård, då ordinarie ambulansbåt inte kan köra i is (ex. Stridsbåt 90).

Image
"Överbyggnad" med styrhytt (som kommer från en linfärja i Nössemark) har alltså monterats i fören, vilket förutom att skapa ett större lastdäck, även skyddar från vind och vatten.

Image
Ett, för skrovets dimensioner, imponerande lastdäck. Vid sidan av husbilen är ett kylrum modell lastbilsflak. Detta har monterats långt åt babord så att en lastbil ska få plats invid det samma.

Image
Orsakat av ovan nämnda, får inte kylrummet plats på däck... Det funktionella har alltså fått ta över det estetiska. Eventuellt finns planer på att bredda styrhytten.

Not:
Koster Marin AB kör trafik på traden Strömstad - Kosteröarna (Sydkoster, Nordkoster, Ramsö). I flottan finns passagerarkatamaranerna Kostervåg, Kostersund och Kosterfjord. I den särskilda godstrafiken finns Kosterfärjan och nu även Kosterfärjan 4. Dessutom finns den kombinerade passagerar- och godsfärjan Kosterfärjan 2. Denna ersätter just nu ordinarie katamaran då isturlista gäller.

Vänligen
Daniel
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nytt i godstrafiken - Kosterfärjan 4

Post by KRNI »

DanielE wrote:...och färjan kan nu liknas med en supplybåt. Detta uttalat av bland annat en av redarna.
Säger du det! :|
/KRNI
User avatar
Daniel E.
Posts: 23
Joined: 02 Feb 2005, 10:21
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nytt i godstrafiken - Kosterfärjan 4

Post by Daniel E. »

Jag har kontinuerligt följt ombyggnationen via bilder och diskuterat med redarfamiljen, det är framför allt den yngre generationen som fått styra då färjan konstruerats. Då jag för något halvår sedan undrade över den, för skärgårdstonnage, ganska ovanliga överbyggnaden talade de om för mig vilka fördelar de såg och i samband med detta nämnde de även liknelsen med en supplybåt. Inte särskilt vacker men då jag varit ombord har jag fått klart för mig hur lyckad hon är vad gäller funktion.

/ Daniel
Post Reply