Emma

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Emma

Post by Minnis »

Finns det någon som har en bild på Segelskutan EMMA AV HAPARANDA 1928-1945? :roll:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Emma

Post by Skepparättling »

Kan man få något mer att gå på?
Jag kan inte hitta någon sådan Emma i några av mina skeppslistor.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

Hej! Emma av Haparanda var en "segeljakt" som fraktade varor i bottenviken .
Det jag vet är att hon var 16 mtr lång o 4 mtr bred.samt hade 3 master.
Hon tog 65 Kubikmtr. ved om så behövdes...
Morfar som var utbildad skeppare, fraktade i hela bottenviken (sommartid) och ofta till Luleå hamn. :)
Hls Monica
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

Också Skepparättling.... :wink:
Ds.
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

Jag har kvar det gulnade kontraktet från 1928...båten är byggd på Storön. Kalixtrakten tror jag?
finns det "samlare" av sådant? :roll:
Hls Monica
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Emma

Post by Skepparättling »

Minnis wrote:Hej! Emma av Haparanda var en "segeljakt" som fraktade varor i bottenviken .
Det jag vet är att hon var 16 mtr lång o 4 mtr bred.samt hade 3 master.
Hon tog 65 Kubikmtr. ved om så behövdes...
Morfar som var utbildad skeppare, fraktade i hela bottenviken (sommartid) och ofta till Luleå hamn. :)
Hls Monica
Ok det är troligen en oregistrerad liten skuta, och därför finns den inte med i skeppslistor jag kollat.
Vill man ha tag på uppgifter om henne är det troligen riksarkivet som gäller. Men det borde väl finnas lokala "skuttokar" i Haparandatrakten också?

En jakt är en liten en mastad skuta (3 master och 16 meter låter otroligt), skillnaden mellan en jakt och en slup får någon annan redogöra för.

Wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt_%28segelfartyg%29 ) har denna förklaring:
I Östersjön vet man att benämningen använts åtminstone sedan 1700-talet (Till exempel från C.M. Bellmans Stolta stad: "Bland jakter och skutor spanjefararn står") På 1800-talet och i början av 1900-talet var jakten ett mycket vanligt fartyg i bondeseglationen och bar här en rigg med en mast som förde ett gaffelstorsegel och ett litet toppsegel samt två eller tre stagsegel framför masten, delvis från ett långt bogspröt. De äldsta kunde ha ett litet råsegel ännu uppe vid salningen. Riggen var förhållandevis lättarbetad och fartyget kunde vanligen manövreras av bara två man. Dessutom var de goda och snabba seglare och följsamma i manövrerna. I medlet av 1900-talet byggde många av dem om riggen till skonertrigg, med två master. Möjligen kändes fartyget vekt med den väldiga segelytan, och man strävade till ett stabilare fartyg utan att pruta på snabbheten. Några enstaka exemplar finns kvar ännu i dag, och några repliker har byggts relativt nyligen.

På västkusten avses vanligvis en mindre spetsgattad fraktskuta med pålmast. Nordisk Familjebok uppger att jakten skiljer sig från slupen med att den inte har en förlängningsspira i masttoppen.
Den sista meningen är hur jag skulle förklara skillnaden, jakten saknar toppspira.

Värdet på ett båtdokument är väl beroende på vem man kan hitta som köpare:
http://www.tradera.com/-Matbref-for-Sve ... _104954510

Detta dokument hade blivit betydligt dyrare ifall jag inte missat det.... :|
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Emma

Post by Dykhörnan »

Om det är den EMMA som Enok Bodlund byggde 1928 så är nog bäst chans att leta i Luleå dit hon såldes 1945 om jag inte minns fel. Men hon fick väl inte så många år utan förliste senare.

Göran / Dykhörnan
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Emma

Post by Torsten H »

En möjlighet finns, att den har skrivits om i tidskriften Lubrikatorn.
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

Dykhörnan wrote:Om det är den EMMA som Enok Bodlund byggde 1928 så är nog bäst chans att leta i Luleå dit hon såldes 1945 om jag inte minns fel. Men hon fick väl inte så många år utan förliste senare.

Göran / Dykhörnan
Ja, det var "den" Emma...som byggdes på storön 1928.
Skulle önska att det fanns någon bra bild på henne ;)
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

Ang. Emma, VAD kan man då kalla en sådan tremastad skuta?
I kontraktet står det segeljakt, men det kan ju vara okunnighet av Enok Bodlund..?

Hls Monica
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Emma

Post by Skepparättling »

Minnis wrote:Ang. Emma, VAD kan man då kalla en sådan tremastad skuta?
I kontraktet står det segeljakt, men det kan ju vara okunnighet av Enok Bodlund..?

Hls Monica
Tror inte hon var 3 mastad, på tok för liten för att ha så många master.

Kanske Enok var utvandrad "Ståckhålmare" och därför skrev "tremast". :wink:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Minnis
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2010, 11:04

Re: Emma

Post by Minnis »

I kontraktet står det tvåmastad har jag sett nu, men min mor sa alltid att hon hade tre master
från början...hon lever inte heller längre , så jag har ingen att fråga. Det kan ha varit något annat
hon menade ex. en klyvarbom ?
Enok Bodlund var nog INTE Stockholmare, utan äkta Kalixbo.
(Storön)
Hls Monica Trumstedt
Bicgatepc02
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2013, 11:07

Re: Emma

Post by Bicgatepc02 »

Lite till om Hexamotorn. I boken "Svenska båtmotorer" kan man läsa att Hexa-motorn konstruerades av Edvard Hubendick och ingengör Venander. Den tillverkades till en början hos Skövde Mek. Verkstad och såldes till en början under Penta-namnet, från ca 1909 till 1915 hos Söderbloms gjuteri i Eskilstuna.
Post Reply