Fiskebåtarnas ersättningsbränsle under krigsåren

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Fiskebåtarnas ersättningsbränsle under krigsåren

Post by Håkan Larsson »

Under dagen har jag deltagit i en diskussion på järnvägsforumet Postvagnen, om motorlokens ersättningsbränslen under krigsåren. En medskribent växlade in på ett sidospår och frågade vad fiskebåtarnas tändkulemotorer kördes på under denna tid. Jag kontrade då med följande svar:
”Helt riktigt kördes tändkulemotorerna på ”litet av varje” under krigsåren. En tändkulemotor är inte alls lika nogräknad på bränslets kvalitet som heldieselmotorerna. Fiskebåtarnas ersättningsbränslen har jag liten kännedom om. Däremot vet jag att flottningsföreningarnas båtmotorer kördes på olika typer av trädestilat, det vill säga biprodukter från cellulosaindustrin. Jag var inte med själv på den tiden, men mina sagesmän har berättat att det gick att köra på sulfitlut, fast det luktade skit om avgaserna!”
Nu undrar jag, kan någon med erfarenhet av ämnet berätta vilka typer av bränsle som användes till fiskeflottans båtmotorer under krigsåren?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Fiskebåtarnas ersättningsbränsle under krigsåren

Post by Husum »

Hej, jag vet efter att ha läst och talat med olika människor inom fisket, vanligt var att köra på fisklever tran, man monterade
på en dagtank runt avgasröret för att hålla det flytande, men starten gick alltid på något tunnare bränsle. Tjärolja var väl ganska vanligt också i vartfall uppe i norrland vid pappersindustrin,nack delen med ersättnings bränslet var det att underhålls/rengjönings arbetet ökade markant, blev nog rejält igenbeckade dessa motorer. fiskarna hos oss hade ju mest skötbåtar med bensin/fotgen motorer, dom fick tag i sk. "för dröppen", en biprodukt från terpentin tillverkningen, väldigt illalukande men effektivt som bränsle, dom stod ofta i kö när det på söndagen potionerades ut en viss mängd bränsle till var o en, det var faktiskt så att fabrikesledningen var välvillig att ge denna tjänst till fiskarna ikring Husums området
Konsum sålde på sin tid någonting som hette Motyl 85 resp. Motyl 55, ett slags bränsle som ersatte bensinen under krigsåren också.
Håkan Sundström
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Fiskebåtarnas ersättningsbränsle under krigsåren

Post by kapstans »

Spännande tråd faktiskt. Undrar om något av dessa uråldriga bränslen skulle kunna viddareutvecklas idag som bränslealternativ till den dyra bunkern. Förresten är inte motyl en variant på dagens E85?
Fredrik Ahlman
Post Reply