Minneshjälp

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Minneshjälp

Post by Dykhörnan »

s/s Thai, senare Harding
När hon seglade för Statens Bränslekommision fastnade hon i en bergsskreva !!!!!. Det låter konstigt men det var den 2 december 1917 som hon i Björkviken utanför Sundsvall kastades högt upp och fastnade i just en bergsskreva. Nästan hela fartyget låg torrlagt och kan ses på fotot.
Image
Göran /
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Minneshjälp

Post by Kent Olsson »

Thunbolagets Alice drev iland utanför Casablanca 1973 och hamnade långt upp på land. Köptes av lokala intressenter
som grävde en kanal ut till havet och lyckades få henne flott. Har tyvärr ingen bild.
här en länk till fakta om Fartyg: http://www.faktaomfartyg.se/alice_1970.htm
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Minneshjälp

Post by Torsten H »

Den strandade galeasen kom flott igen vid nästa högvatten utan större skador. Den hette då DIDO C och ägdes från 1925 av Stephen G B Chugg i Braunton, Devon. Den var byggd 1917 i Lysekil på Fridhems varv för Lyskekils Mek Verkstads egen räkning som SKANDIA X och mätte 71 brt med en 40 hk Skandia-motor. 1920 såld till en firma i Belgien och därefter till England. Den sjönk 1947 vid en kollision i Ardrossan och kom troligen inte mera i fart.
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Re: Minneshjälp

Post by Håkan Larsson »

Verkligen trevligt att min inledande fråga om Silona har genererat så många följdsvar. Inom det här ämnet har jag inga egna kunskaper. Min enda erfarenhet att nämna skulle i så fall vara en episod som uppstod när jag körde fast på ett okänt grund med min niometers bogserbåt. Det rådde extremt högvatten och jag assisterade ett sågverk som fick akuta problem när det stigande vattnet förde ut sågtimmer från deras landterminal. Under arbetet blev det plötsligt och oförmodat tvärstopp på en plats där det även under normala förhållanden var segelbart vattendjup. Det kändes ingen skapning men något lyfte båten en aning och sedan satt den ohjälpligt fast. Efter att ha lodat djupet med hjälp av båtshaken befann jag mig ha seglat på en översvämmad dykdalb och placerat kölen exakt mitt i dess topp. Efter lite trixande med upprepade fram- och backmanövrer kom jag loss utan skador.
Epilogen är denna att det idag ligger en hamnkrog helt nära platsen för den nämnda malören. Det brukar skapa munterhet när jag från terrassen pekar ut över vattnet och berättar att där uppe, i dykdalbens topp, där har jag suttit fast med en bogserbåt!
Post Reply