v har detta fartyg lossat i vänern?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by m/s munter »

för något år sedan låg jag förtöjd i Trollhättan då detta tankfartyg passerade nedströms. någon som vet vad för last?? olja knappast. kemikalier till bruken i norr?
Attachments
DSC02424.JPG
DSC02425.JPG
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by Skepparättling »

Kanske iallafall djurkadaver och växter eller något annat fossilt som pressats ......länge

http://karlstad.wordpress.com/2009/02/2 ... om-dimman/
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
västernorrland
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 12:48

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by västernorrland »

Det är gamla stocktankers dom kör disel o bensin till vänern om inte jag är helt ute o cycklar. Det är väl bara karlstad kvar som har petroliumdepåer i vänern ?. När jag var sjöman så gick vi på vänern mycket o då körde vi bensin o brännolja till karlstad kristinehamn lidköping och i bland till mariestad. jag kommer ihåg att vi var inte utanför vinga på 6 veckor körde bara mellan göteborg o vänern det var M/T LURÖ bästa båt jag varit i kanonbra folk trevlig båt.kanske någon har en bild att sätta in på detta forum ?.ha det bra där ute.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by Magnus Wadell »

Hittade denna bild på Lurö i arkivet.
Attachments
Lurö.880609.jpg
västernorrland
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 12:48

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by västernorrland »

OJOJ man blir nostalgisk det var tider dä tack för den bilden undrar vad hon är sysselsatt med nu för tiden ?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by m/s munter »

Jag hade min högstadiepraktik på Lurö !! 1988 tror jag. kapten kan ha hetat Björn Allinger?? låter det bekant.. vi seglade till Danmark, Brofjorden, Kristinehamn, Uddevalla mm var ute 2-3 veckor. har för mig att det satt en stor 10 cylinders pjäs iden som jag knackade packningar till av gamla sjökort!
västernorrland
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 12:48

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by västernorrland »

Jo han heter alling. jag seglade matros där jag var ombord från 86-89 vänersjöfart är kul trad det är otroligt vackert man kan bunkra färskvatten direkt från sjön om man är omkring luröskärgård.det var tider dä . hoppas det finnes fler som tar upp vänersjöfarten i detta forum det är intressant. det har gått många olika skutor o fartyg med dom mest konstiga utsende. Tack för bilden på LURÖ
Anders R
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2009, 16:09

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by Anders R »

Jag var på Lurö i början på 80 talet,det som förvånade mig var att ett så nytt fartyg var så gammaldags.Det var samma teknik som på Caddy,vilket var Sveriges älsta fartyg.Handvevade ventiler ute på däck,visserligen hade hon dubbelbotten men det fans ingen möjlighet att pejla så man viste hur mycket som fanns i dom.
Efter en diskution med Rolf K på kontoret,om löner och bemanning så fick jag sluta på Lurö.
Någon som kommer ihåg Gottläningen PO T som var skeppare där,han hade byggt en stor modell av Lurö.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: v har detta fartyg lossat i vänern?

Post by m/s munter »

jag minns en kock som alla varnade för!! han va mest full och barsk.
Post Reply