gissa fyren

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: gissa fyren

Post by Jan Schönemann »

Jag tror att den stora vita är Kuggviksskär utanför Arkö.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: gissa fyren

Post by m/s munter »

jag tror du har rätt!! se bild på intilliggande lotsstation
Attachments
PICT4631.JPG
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: gissa fyren

Post by Skepparättling »

Nu när munters fyrfrågetecken är släckta.

Kanske man kan lägga ut 2 egna som tyvärr inte har några svar på. Men som jag tror är Vänerfyrar. Som Åke så väl formulerade det så är jag ju Vättermänniska, och där hör de inte hemma.
Okänd fyr ev ekens skärgård.jpg
Färgfotot har jag fått för mig är taget någonstans runt Kållandsö. Inte för att man ser värst mycket av den...
ev fyr Vänern.jpg
Den svart vita skulle mycket väl kunna vara samma fyr. För den kommer från farsgubbens album och Vielle Montagne II alt IV eran.
Och bör vara tagen från farleden....På resan mellan Sjötorp och Vänersborg. På den tiden skeppades zinken hela vägen från Åmmeberg till Göteborg på båt.
Efter att han klivit iland kördes den endast till Otterbäcken och nu går den på landsvägen till Otterbäcken..
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: gissa fyren

Post by Kent Olsson »

Färgbilden tror jag är Navens fyr, den västliga infarten till Kållandsös skärgård.
Den svartvita är Stånguddens fyr på Lurö.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: gissa fyren

Post by Skepparättling »

Tusen tack.
Navens fyr låter bekant.

Och att Viellarna inte trasslade inomskärs kan ju vara förståligt, rätt trångt på ett ställe vill jag minnas.
Filen var döpt Lurö fyr men jag kom inte ihåg ifall det var jag som dragit till med det eller om det stått på fotot.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: gissa fyren

Post by m/s munter »

Det är nog helt rätt. färgbilden är nog tagen från arneviken intil. den andra är stångudde hos Valter o Ruth. släktingar på mors sida.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: gissa fyren

Post by Skepparättling »

Jan Schönemann wrote:Då säger vi väl Megrundet då !
För att plocka upp lite lösa ändar...
I handlingarna över Motala Verkstad, som jag lånat ur Klubb Maritims bibliotek, hittar jag:

År 1883 levererades Megrundet till Direktionen för segelförbundet på Vänern.
För en summa av 34 000 kr
skrovet: Motala Verkstad i Bessermerstål.
Längd 64 fot bredd 18 fot djup 7 fot.
Ritning ska finnas hos Sjöhistoriska.

Men finns det någon bild av detta Fyrskepp? För det är väl ett sådant det var?
Inget varvs nr på detta.
Lite knepigt för i listan finns nr 504 Transit nr 6 år 1884 .
sen följer 9 st utan nr Megrundet är nr 8 följd av Robert. Och därefter nr 505 Wiken 1883.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: gissa fyren

Post by Kent Olsson »

Den här bilden hittade jag i boken "Fyrskepp i Sverige" Där står bl.a. att hon byggdes mycket riktigt i Motala 1882-83.
19,1x5,3m deplacement 78ton. Hade inget framdrivningsmaskineri. besättning 3-4 man.Ljuskällan var en fotogenlampa. Fyrskeppet ersattes av en fast fyr 1919. Såldesåret därpå till lotsstyrelsen för 30000kr och blev då reservskepp. Såldes 1937 för 300kr till Jehanders i Stockholm och blev nu sandpråm. År 1994 låg hon i frihamnen i stockholm i relativt dåligt skick.
Attachments
Megrundet 2 z.jpg
Megrundet 2 z.jpg (70.44 KiB) Viewed 6026 times
Post Reply