Lodbrok

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Per Fjärdhäll
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2005, 08:09
Location: Gillinge, Stockholms skärgård
Contact:

Lodbrok

Post by Per Fjärdhäll »

Lodbrok som kolliderar med Essingeleden; Är det någon som vet några detaljer /"sanningen"/ om denna något märkliga historia? Hur kunde det överhuvudtaget hända? Är det frågan om något missförstånd. Fel personer på bryggan vid fel tillfälle...? Det skulle vara intressant med en diskussion kring detta.

/Per F
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Lodbrok

Post by Arne Timmerling »

Vad som egentligen händ är svårt att säga. Det man kan säga är att det här är urtypen för en olycka. I Holland brukar de äldre skepparna alltid säga ” Du ska inte tro att du är hemma bara för att du ser kyrktornet”. Det är ofta så det fungerar. Man ser kyrkan, slappnar av, tänder pipan, lägger bort sjökorten och pang så står man på. På grynnan som man mycket väl vet var den ligger men har ginat närmare för varje gång man passerat. Det var ju så att ”Lodbrok” pushades av bogserbåten ”Tug”. I huset på ”Lodbrok” satt Batte från Ornö och hade maskinerna igång men det var ”Tug som pushade. På däck på ”Lodbrok” fanns en yngling som jobbat på ”Lodbrok” i över 20 år. Han hade inte en tanke på att de inte skulle komma under bron eller att de aldrig gått där tidigare. ”Från däck ser ju det alltid ut som att man kommer att kollidera med broarna”, som han sa till mej för någon dag sedan. Batte märkte för sent att det inte skulle fungera och men man hann slå back. Huvet på ”Lodbrok” kom som en kil under bron och hon tippade och studsade tillbaks. Direkt efter kollisionen gick man till kaj med ”Lodbrok”, ”Tug” la sej under bron för att spärra all trafik under bron. Allt sköttes till 100% efter regelboken för ”åtgärder efter brokrockar”.
Nu har man skurit av huvudet på kranarmen (kommer med bilder senare) och lyckats hitta alla ritningar från Hammarbyverken som byggt ”Lodbrok”. Hamnen går i mitten av nästa vecka ut med anbudsförfrågningar till 5-6 verkstäder/varv som de tror kan spika ihop ny krantopp. Hammarbyverken har troligtvis inga reservdelar i lager. Hade varit nära och bra annars. Skulle tippa att Oskarshamns varvet kan ligga bra till för att få jobbet. Förhoppningsvis ska ”Lodbrok” vara färdig för att köra på andra broar i början av nästa år.
Hur kunde då hända. Är Batte som körde ”Lodbrok” en osedvanligt stort klantaschle? Ja det är ju möjligt att han är, men det hör inte hit. Jag känner Batte så väl att jag kan säga att han är en otroligt duktig sjöman, en av de bästa. Han har varit till sjöss hela sitt liv och jobbat många, många år inom sjöräddningen på Ornö. Han har med risk för sitt eget liv räddat livet på andra människor som varit klantiga och försatt sej i livsfarliga situationer med sina båtar. Han har räddat nödställda fartyg från förlisning och räddat mycket stora värden för försäkringsbolag och samhället. Han kör alltid lugnt och fint utan att ta risker. Jag tycker att han är en av de säkraste skeppare jag träffat trots att han försöker flytta på broar.
Man har just innan krocken haft broöppning på två 15,5 meters broar och sen smäller man med 16,5 meters bro! Hur kan det ske? Man vet ju mycket väl att ”Lodbrok” är högre än 16,5 meter. När jag ser bilder på bron så är det ingen angivelse på bron om segelfri höjd. Det är det ju annars på alla broar. Hade Batte, eller de andra ombord, reagerat mer om det var höjdangivelse på bron? Måste det inte vara det på alla broar?
Det kommer att bli en mycket intressant sjöförklaring, vem är det som bär huvudansvaret? ”Lodbrok” eller ”Tug”. Kan en del av ansvaret ligga hos vägverket som inte orkade tejpa upp en skylt där det står 16,5 meter? Plus ett antal andra kniviga frågor.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Hej kan bidra med ett par bilder tagna ca 1 timme efter kollisionen.
Hade varit i huvudstaden och sett "Mammamia" och vi hade några timmar över innan bussen skulle gå hem, så vad gör man. Jo tar en sigthsingbåt för att se allt intressant från sjösidan. När vi skulle runda Lilla Essingen så var det stopp p.g a. att en kran hade kolliderat med bron. Det var lite overkligt att se bron utan en enda bil på den. Vi fick altså runda även Stora Essingen för att komma in i Hammaröleden. Där passerade vi kranen på nära håll och jag fick ett par bilder
Attachments
IMG_1949.JPG
IMG_1950.JPG
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Lodbrok
Attachments
DSC_0001.JPG
DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0010.JPG
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jo, så här blev det och så här ser skrotet ut. Men vad jag inte riktigt fattar av Arnes beskrivning är vem som gjorde vad.
TUG pushade och Batte satt i kranen. Visst är Lodbrok självgående, men om TUG pushar har väl inte Lodbrok och Batte en chans att stoppa framfarten om inte TUG också upptäcker faran. Det skiljer väl trots allt en del mellan dragkraften på ekipagen?
Sjöförklaringen kommer att reda ut detta och förhoppningsvis kan väl Kenneth komma med en kommentar efter den. Det blev ju ingen efter första inlägget samma dag?
Post Reply