Har vänersjöfarten någon framtid?
Har vänersjöfarten någon framtid?
Man undrar ju verkligen hur de tänker när man inte bedömer satsningen på nya större slussar i Trollhätte kanal som samhällsekonomiskt lönsam!
Trafikverken släppte nu i somras en ny rapport där man kommit fram till att satsningen är olönsam. Nuvarande vänermax mått för fartyg är 88,5 x 13,2 x 5,4 m och efter utbyggnad skulle man uppnå 135 x 16,5 x 5,4 m. Man menar att sjöfarten minskat på senare år och att den troligen också kommer att minska på lite sikt. Är det inte mer troligt att sjöfarten kommer att öka om maxmåtten ökas? Tex är container trafiken i stort obefintlig idag med de befintliga måtten, men med större fartyg kan ju en sådan trafik bli lönsam. Därmed skulle det löna sig att lasta containers direkt på båt istället för att först frakta med annat transportslag till kusthamn.
Vidare bedömer man att befintliga slussar bara går att renovera fram till 2030 sedan krävs mer omfattande insatser.
Kan man inte finna någon typ av kompromisslösning där man enbart förlänger befintligt sluss system och att sådana arbeten kan utföras parallellt med att anläggningen är i drift? Kanske det skulle bli mer samhällsekonomiskt lönsamt.
Jag har länge trott att man vill satsa på mer miljövänliga transportslag likt sjöfarten bla för att minska miljöbelastning, trafikolyckor och trängsel på vägarna. Eu har ju haft sådana intentioner genom sitt Marco Polo 2 program.
Genom att man utökar vänermaxmåtten så öppnar man ju upp för större fartyg och kanske man genom en sådan satsning också öppnar upp för nya typer av gods som i dagsläget går med andra transportslag.
Jag anser att man skall satsa lite för att skapa goda förutsättningar för vänersjöfarten också i framtiden, vad tycker ni???
Trafikverken släppte nu i somras en ny rapport där man kommit fram till att satsningen är olönsam. Nuvarande vänermax mått för fartyg är 88,5 x 13,2 x 5,4 m och efter utbyggnad skulle man uppnå 135 x 16,5 x 5,4 m. Man menar att sjöfarten minskat på senare år och att den troligen också kommer att minska på lite sikt. Är det inte mer troligt att sjöfarten kommer att öka om maxmåtten ökas? Tex är container trafiken i stort obefintlig idag med de befintliga måtten, men med större fartyg kan ju en sådan trafik bli lönsam. Därmed skulle det löna sig att lasta containers direkt på båt istället för att först frakta med annat transportslag till kusthamn.
Vidare bedömer man att befintliga slussar bara går att renovera fram till 2030 sedan krävs mer omfattande insatser.
Kan man inte finna någon typ av kompromisslösning där man enbart förlänger befintligt sluss system och att sådana arbeten kan utföras parallellt med att anläggningen är i drift? Kanske det skulle bli mer samhällsekonomiskt lönsamt.
Jag har länge trott att man vill satsa på mer miljövänliga transportslag likt sjöfarten bla för att minska miljöbelastning, trafikolyckor och trängsel på vägarna. Eu har ju haft sådana intentioner genom sitt Marco Polo 2 program.
Genom att man utökar vänermaxmåtten så öppnar man ju upp för större fartyg och kanske man genom en sådan satsning också öppnar upp för nya typer av gods som i dagsläget går med andra transportslag.
Jag anser att man skall satsa lite för att skapa goda förutsättningar för vänersjöfarten också i framtiden, vad tycker ni???
Fredrik Ahlman
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Jag har undrat så länge jag levt hur de styrande tänker när det gäller kanal och inre fart.
Vänern står väl ungefär där Vättern stod på 60-70 talet.
Ända långt in på 80 talet talades det om utbyggnad av Västgötadelen (till Trollhättekanalmått) av Göta kanal och Djuphamnar i Vättern. Men det är något som tystnat numera.
Nu får man väl vara glad ifall man kan ta sig fram med fritidsbåt på Göta kanal. Med tanke på dubbelspårsbroar och annat som bara ska öppnas vid vissa tillfällen.
Vänern står väl ungefär där Vättern stod på 60-70 talet.
Ända långt in på 80 talet talades det om utbyggnad av Västgötadelen (till Trollhättekanalmått) av Göta kanal och Djuphamnar i Vättern. Men det är något som tystnat numera.
Nu får man väl vara glad ifall man kan ta sig fram med fritidsbåt på Göta kanal. Med tanke på dubbelspårsbroar och annat som bara ska öppnas vid vissa tillfällen.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
om de stora slussarna i Trollhättan blir "obrukbara" i framtiden så kan ju jag alltid projektera en renovering och idrifttagande av 1855 års led. genom gamledal´n. Det vackraste av fd Götakanal som ligger i törnrosasömn men som hjälpligt underhåls av sjöfatsverket! då kunde överflödet av båtturister från västkusten få något mer att lockas med. och jag även en anledning att lämna grodhavet för en tripp till lägre altitud.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Så här då?
Garanterat taget före 1967 (vänster trafik)
Garanterat taget före 1967 (vänster trafik)
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Ja jag och troligen fler med mig tycker ju att detta är bedrövligt. Förvånande är dock att inte fler reagerat när sjöfartsverket gör ett sådant här utspel. Noterade här att skeppsmäklarföreningen nu också ifrågasatt det hela. Man ställer frågan om inte verket tycker det är ok att investera i nya slussar vart hundrade år!!! Likväl noterade jag i artikeln en infrastrukturbudget 417 miljarder och bygget skulle kosta 2,8 miljarder. detta utgör mindre än en procent som skulle satsas på sjöfart men tydligen skall järnväg och vägnät ha 100%.
Rent sorgligt
Sista ordet är nog inte sagt i frågan!!!
Rent sorgligt
Sista ordet är nog inte sagt i frågan!!!
Fredrik Ahlman
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Någonstans måste ju dessa ha hämtat sin fakta en debatt artikel införd 23 okt i GT:
http://www.gt.se/nyheter/1.1753356/deba ... en-framtid
http://www.gt.se/nyheter/1.1753356/deba ... en-framtid
Inte lätt att konkurrera på dessa villkor........GT wrote:Enligt transportdelegationen betalar sjöfarten sina samhällskostnader till 96 procent, lastbils-transporterna täcker genom interna skatter och avgifter endast 60 procent.
Sjöfartens infrastruktur är i det närmaste obegränsad, havet och insjövattnen kräver ringa underhåll och genom ökad sjöfart avlastas vägnätet ett stort slitage.
Koldioxid- och kväveutsläppen kan minska kraftigt med ökad sjöfart.
Dåligt miljöskadligt bränsle kan genom teknikutveckling ersättas av till exempel biogas.
En förstudie om utveckling av sjöfart på Göta älv visar att det är möjligt att dramatiskt minska lastbilstransporternas andel från Göteborgs hamn.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Varför inte bygga en helt nytt kanalsystem,från Uddevalla till Vänern och vidare genom Skagern och Unden till Vättern,och vidare ut i östersjön.
Skagen skulle även få ett kanalsystem upp till Bergslagskanalen.Detta kanalsystem skulle även vara farbart till Hjälmaren.
Själva "huvudkanalen" skulle ha Slusslängd på 250 m,och skulle bli en genväg ut i Östersjön,som Pannama kanalen.
Då löser man även problemet med att Vänern skulle översvämma omkringliggande städer och byar.
Man skulle även konstruera mindre fartyg,typ husbåten Olivia eller vad hon heter som ligger i Karlstad,som skulle kunna trafikera Arvika eller gå på knäckebröds traden Filipstad Otterbäcken.
Med lite god vilja och EU bidrag så skulle det gå,kunde man gräva Götakanal med spade så skulle väll inte detta vara ett omöjligt projekt.
Eller som den käre Baltsar sa.......Vill man inte så kan man inte,vill man så kan man. Dä ni
Skagen skulle även få ett kanalsystem upp till Bergslagskanalen.Detta kanalsystem skulle även vara farbart till Hjälmaren.
Själva "huvudkanalen" skulle ha Slusslängd på 250 m,och skulle bli en genväg ut i Östersjön,som Pannama kanalen.
Då löser man även problemet med att Vänern skulle översvämma omkringliggande städer och byar.
Man skulle även konstruera mindre fartyg,typ husbåten Olivia eller vad hon heter som ligger i Karlstad,som skulle kunna trafikera Arvika eller gå på knäckebröds traden Filipstad Otterbäcken.
Med lite god vilja och EU bidrag så skulle det gå,kunde man gräva Götakanal med spade så skulle väll inte detta vara ett omöjligt projekt.
Eller som den käre Baltsar sa.......Vill man inte så kan man inte,vill man så kan man. Dä ni
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
JA till mer kanaler!!!
helt rätt
helt rätt
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Ja varför inte. Arbetslösheten i landet slår ju nya rekord hela tiden så det är bara att sätta igång det största ALU-projekt ni någonsin skådat. Man skall satsa mer på sjö och kanaltrafiken. Varför skicka gods per lastbil när man kan använda oss rederier istället, både billigare och mer miljövänligt!!!
Man satsar ju på kanaltrafik i andra delar av Europa, det är bara Sverige som inte fattar galloppen precis som vanligt.
Man satsar ju på kanaltrafik i andra delar av Europa, det är bara Sverige som inte fattar galloppen precis som vanligt.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Har vänersjöfarten någon framtid?
Kolla in det gamla projektet Dala Kanal www.dalakanal.se
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact: