Lissa/Solklint

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Lissa/Solklint

Post by Arne Timmerling »

Det tidigare svenskägda lastfartyget "Lissa" (byggd som "Solklint") har hamnat i svårigheter. Hon såldes till två killar från New Zeeland, Eric Meier och Cris Packer. Erik var maskinist på oljeriggar och Chris var delägare i ett företag som tillverkade kolfiber master. Båda två är mycket erfarna sjömän. De köpte henne för att ha henne som lustjakt och åka runt jorden några varv. Innan de lämnade Sverige gick dom till Klaipeda och byggde om henne. De låg några månader i Hammarbyhamnen i Stockholm innan de lämnade de nordligare breddgraderna. Det var mycket pilsnerdricka och kalas ombord. Rolf Petersson som var säljare hade skött fartyget som sitt skötebarn och hon var i ett fantastiskt skick för att vara så gammal. När hon skulle lämnas över till köparna så skulle de få en liten lektion av Rolf i hur man framför ett så här stort fartyg. Chris skulle pröva att framföra henne själv och i väntan på broöppning vid Danviksbron så backade han in i kajskoningen och "Lissa" fick en buckla i häcken. Så nära tårar har nog inte Rolf varit sedan han slog sej på tummen med hammaren när han byggde nytt skithus hemma på Öland.
Nåväl till syvende och sist så lämnade dom Stockholm sommaren 2000 och hade lyckats få last med till Malta bestående av två gamla 500-båtar från Marinen som var sålda dit ner. Väl nere i Medelhavet ledsnade Eric på det ständiga kalasandet och Chris köpte hans andel. Han gjorde en runda i Medelhavet med ett antal incidenter i Bosporen. Resan fortsatte mot Väst-Indien och Panama. Vidare blev det ett långt uppehåll i Peru/Bolivia där deras medicinalväxter utprovades grundligt. Resan vidare och gamla "Lissa" fick passera Magellans sund och Falklandsöarna på vägen mot den Afrikanska kontinenten. Cape Town passerades på vägen mot Australien. Hon låg länge i Sydney innan Chris vill ut på sjön igen efter att klarat av skilsmässa och bodelning.
När han klarerade ut från Sydney klarerade han två automatgevär, två revolvrar och ca 3000 skott. De fortsatte resan mot Indonesien och Bali. Där klarerade man aldrig in ordentligt. I Indonesien blev det bråk mellan Chris och en besättningsman. Chris gav honom sparken på stående fot. Dagen efter kom den Indonesiska Coast Guarden i gun-boats och bordade "Lissa". Chris som har sydafrikanskt ursprung har alltid svårt att förstå att inte alla folkslag har full förståelse för den vita rasens överlägsenhet och har alltid behandlat folk med annan hudfärg efter de reglerna. Indonesisk Coast Guard har svårt att förstå att de ska bli behandlade som andra klassens varelser, speciellt när de har fått tips om vapensmuggling. Det var på gränsen till skottlossning innan besättningen lyckades hejda Chris och följa med mot Kuta på Bali. Chris blånekade givetvis hela tiden till att ha vapen ombord. Men tullsnokarna med sina stora näsor hittade givetvis allt och lite narkotikum dessutom. Chris tyckte ju att knark var ganska gott när det var lite fest och det var det ju ofta.
I november 2004 så hamnade Chris i sinkabirum på Bali i en cell insmetad med avföring och utan rinnande vatten. Sängkamraterna var av annan kaliber än vad han var van vid. Här var det två tums kackerlackor som smekte hans kropp istället. Där sitter han än idag i väntan på rättegång. Med lite smidighet och visande av respekt för andra människor hade han nog varit på havet och njutit idag.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Lissa
Attachments
Lissa_front.jpg
Last edited by Magnus Wadell on 02 Feb 2005, 11:53, edited 1 time in total.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

13 augusti 2000
Attachments
Lissa.P8121777.JPG
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Och det är långt ifrån den första av alla småbåtar från våra breddgrader som säljs för att trafikera sydliga vatten där man skall skära guld med täljkniv.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Lissa/Solklint

Post by Arne Timmerling »

Det kom just ett brev med ett tidningsurklipp från "The West Australian". Det var postat av Calle Furuskog som engång i tiden hade "Singapore" och "Singapore II" i Hudiksvall. Efter äventyret med passagerarbåtar i Hudik så är Calle i Australien och jobbar på vintrarna. Han sände en artikel om "Lissa" där följande bild var med.
Attachments
img573.jpg
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

På den bilden så ser hon ju ännu fin ut.
Verkar mest ha båtar som däckslast eller är det bild från resan ner från Sverige?
Trevligt med lite såna här historier med gamla kustpesar som man minns.
Då finns det väl även nån som har koll på vad som sker med gamla "Östfart" eller "medvind" som hon hette på slutet här hemma.
Skulle väl till Västafrika?
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Östfart

Post by Arne Timmerling »

"Östfart" ägdes under många år av Leif Berggren. Leif fick ordning på henne och kunde sakta investera lite i henne. Satte på styrhuset från en fiskebåt nere på Bornholm bland annat. Han körde henne som en slavdrivare men folk trivdes ändå. Speciellt under klassningen på Bornholm. Svenska sjöfartsinspektörer hade tidigare en förmåga att se sämre efter middagen. Middagen med tillbehör. Leffe sålde (1996) henne till Hasse H. som varit skeppare på Strömma Kanalbolag tidigare. Hasse ville att folk skulle ha det gott ombord, Det skulle vara grillad mat och ett lite glas rött till kvällen på fredagen. Då räckte inte de inseglade pengarna. Hasse och hans tjej Pyret fick det inte att gå runt med de dåliga frakterna som var då och bestämde sej för att sälja. Hon såldes då till Per G med firma Larghetto och fartyget namnades till Larghetto. Det gick ett år innan en kvinnlig inspektör kom ombord och kikade. Hon hade inte fått middag innan. Och definitivt inte något att dricka. Hon klarade sej ombord utan vit käpp och slog ner på samtliga saker som tidigare inspektörer blundat för. Det blev ett direkt nyttjande förbud när hon låg i Oxelösund. Det var bara att åka över till Baltikum och byta plåt för ett antal hundra tusen kronor. Sen var det godnatt med det rederiet. Då tog en brandman från Kristinehamn över. Han var en mycket arbetsam och duktig brandman. Som konkursförvaltare fick han en bra advokatbyrå. På konkursauktionen var det köpare från Haiti som var beredda att bjuda över 500.000 kronor vilket var ett bra pris för henne då. Befraktarna Bröderna Höglund stoppade försäljningen för att de hävdade att de hade sjöpanter i henne. Det är varken första eller sista gången som de har försökt utan att till 100% ha haft täckning för sina fordringar. Nåväl, fartyget blev liggande vid kaj i Göteborg när vintern kom och i konkursboet fanns inte pengar till tillsyn eller bunker för värmepanna. Hela fartyget frös sönder. På nästa auktion såldes hon för en spottstyver till ett Göteborgsföretag som under mer än ett års tid lagade rör och försökte täta maskin. Sedan blev hon såld till några grabbar från Ghana med hemorter i Holland och Göteborg. Hon seglar förhoppningsvis på Väst-Afrika nu med sin Togo-flagg och under namnet "Osu". Hon fick maskinproblem på resan redan innan hon passerat Göta Älv bron och fick gå tillbaks till Gothenius där Alpha-oraklet Björn Aldén finns. Hon ringlade väl iväg igen och hade lite bekymmer i Holland/Belgien.
Attachments
Medvind i Göteborg
Medvind i Göteborg
Aussie
Posts: 1
Joined: 19 Feb 2005, 11:03
Location: Australia

Post by Aussie »

Hej här kommer det senaste inslaget berörande artiklarna om ägarna till det ex Svenska fartyget Ms Lisa.

M-Yachtsman Packer leaves Bali prison
By Marion Carroll
Denpasar
February 20, 2005

Freed man Christopher Packer
Photo: Reuters
Australian champion yachtsman Christopher Packer has been released from prison in Bali after three months in custody for firearms offences.

Beaming and dressed in shorts and a white polo shirt, Packer was accompanied by his girlfriend Gianna Maria Botto and two defence lawyers as he left Denpasar's notorious Kerobokan prison.

He got into a black four-wheel drive and drove to his converted freighter Lissa, which has been impounded at Bali's Benoa harbour since his arrest last November.

He said he would have to stay on board his 55-metre ship for the meantime, as his Indonesian visa had run out and he was unable to celebrate his release on shore.

"It's almost free. It suits me fine," he said.

Denpasar District Court on Friday handed the millionaire Sydney to Hobart and Admirals Cup sailor a three-month sentence for failing to declare a stash of firearms.

With time served, he was due for release today.

Judges also ordered the return of Lissa and his weapons, which Packer said he kept to fend off pirate attacks.

The court decided Packer, 52, of Peppermint Grove in Perth, had not been a gun runner - an offence carrying the death penalty.

Advertisement
AdvertisementPacker was on a round-the-world cruise when he was stopped by Indonesian marine police last November as he attempted to leave Indonesian waters.

Police impounded Lissa to inspect it for drugs and firearms after receiving a tip-off from an informer, believed to be a disgruntled former crewman employed by Packer.

They found about 2700 rounds of ammunition and six New Zealand-registered firearms.

Packer said he could not say when he would leave Bali.

"The boat is ready. As soon as the crew all arrive and the paperwork is all done and the guns are returned, any time," he said.

- AAP

S Lisa. det var publicerat i dagens uplaga.

Hälsningar from down under.
Aussie
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

A beautiful sight from a past age! At anchor off Williamstown on 5/3/2006

1956, 491gt

Ferus Smit v/h Fa. J. Smit & Zoon, Westerbroek (120) as SOLKLINT for Swedish owners,

her first name can still be read on her bows

1977 NEA

1979 LISSA, Cook Islands

Listed as a cargo vessel but as Andrew mentions, certainly in private use now

A Dutchman's dream for retirement in calm and sunny waters!
http://riversea.tugtalk.co.uk/distantshores/lissa.htm
Attachments
LISSA050306.jpg
LISSA050306.jpg (107.68 KiB) Viewed 21308 times
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

The Solkint on her trials. She was built as yardnumber 250 by shipyard Gebr. Niestern, Delfzijl.

Image

Foto: ©Dijkstra, Delfzijl
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

There are rumours that the Lissa is again for sale? Can anyone this confirm.
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Ben,

I checked with the dutch brokers who have her listed. The "Lissa" is indeed for sale again. Apparently the owner has a severe medical condition which has completely incapacitated him. The brokers are acting on his familys behalf.
They claim the vessel has undergone a complete refit just before being put out for sale.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Det sista jag vet om "Lissa" är det här som jag fick på mail från min kompis Charlie Pineforrest i Australien den 6/6 2006;
"hur är det med båtnasarn ? jag är ju på resande fot igen så inte tusan blir det någe kaffedrickande i Fjollträsk med Arne inte ,,ok snart pension så då kan ja väl dra iväg ner å prata gamla minnen
Ialla fall ,,Till saken : ja va in å käka på fiskrestaurangen här nere i Freeo häromdan , å dröm om min förvåning när jag spanade ut över hamnbasängen mot ett mindre varv ,,vad skådade mitt norr öga ,,,, jo
LISSA hon verkar då va i min väg vart än jag är ,,ok så nyfiken som ja är så måsta jag ju undersöka hur å varför å de å sånt ,, å fick då reda på att han som ägt henne under ett antal år (han som vann Am Cup va det väl ) hade dött och änkan verkar vilja göra sej av med Lissa ,, enl obekräftade uppgifter,, så nu ligger hon här .
Attachments
Lissa downunder
Lissa downunder
MS Lissa Freeo -06 001.jpg (119.79 KiB) Viewed 20038 times
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Då hade jag inte fel som kalladehonom "incapacitated"...
Vi följer fartygets fortsatta öden, kanske hon återvänder till Holland?
Post Reply