Registrera Fartyg

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Registrera Fartyg

Post by Böll »

Behöver råd/tips om hur ja ska registrera min Patrullbåt,36x7 meter...Går de att registrera som fritidsbåt??väger över 100 ton,c,a 120,eller måste ja rega henne som fartyg,verkar va mkt mer regler som fartg så ja vill ha de så enkelt som mööjligt,de kommer inte va nån form av passagerar fartyg eller liknande,vi är 2 som kommer bo ombord till och från.....tacksam för svar..... :D
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Registrera Fartyg

Post by lee loo »

Nr 1b: Anmälan om skeppsmätning till sjöfartsverket .De kommer att räknaut brutto mm.Över 100 brutto besiktningar även som fritids fartyg =broblem.Har ingenting med kg att göra utan den innerslutna volymen.(tror att du klarar dig under 100 br/ur).Om du är under 100 brutto var det allt ,du kan ut och åka. Jag har 16mx4,30m den är på 21br/ur.Du får ett besök av skeppsmätare i några timmar som mäterfartyget för några tusenlappar.Ev ligger detta under transport styrelsen numera vet ej,sök på skeppsmätning.Lyckatill. Nr 1a du måste registrera flytetyget först, med ägande bevis i form av köpekontrakt ell dyl.
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Registrera Fartyg

Post by lee loo »

Sorry läste lite slarvigt på ditt inl.Registrering av fartyget görs hos sjöfv ell ev transport styrelsen.Då måste ursprunget avgöras tex ett kontrakt från försvaret till den som köpte båten sedan kvitton eller kontrakt med de efter följande ägarna.Den som är ägare till ett fartyg (skepp över 12x4m)är skylldig att registrera detta,så det borde genomf av ägare nr1 efter försvaret.Om detta inte är fallet så får du leta upp dessa och de får skriva anmälan om reg och betala några hundra i avg.Maila mig om du vill ha råd. [email protected]
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Registrera Fartyg

Post by lee loo »

Varning : kolla så att skeppet inte är över 100br ..Det kan om så är fallet bli problem att ut och åka.Då behöver du sjövärdighetsbevis bla.
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Registrera Fartyg

Post by Shipwright »

Hej!

Håller helt med, akta dej för att hamna över 100 brutto det blir både dyrt och krångligt annars.
Mitt "skepp" på 15 x 5 meter mäter in på 34 brutto så du kan nog få det tufft. :(
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Japp,vill under 100,brutto.som tur är så är hon väldigt smal i skrovet sista 7 metrarna så de lite ytor under däck där,sen e överbyggnaden liten mot skrovet,så hoppas ja klarar mig ,via volymen,annars e de bara bita i de sura äpplet,har kontakt med ägaren till mysing af Nynäshamn,och de inga kul krav dom ställer,han har ju hela överdelen inbyggd så han åkte på alla krav........
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

Hejsan, När jag tänkte köpa Snapphanen så kollade jag upp vad bruttot kunde tänkas bli och enligt flera olika så är hon betydligt över 100 brutto tyvärr. Det var en av orsakerna att det inte blev affär då.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

OK,då blir det den långa dyra vägen då, :D ska inte säga de inte spelar nån rioll,men sånt skick fartyget är i så e de värt och satsa på,finns noll rost i skrovet.helt underbart.. :D har tittat på andra fartyg,men de räcker och se kort från kölsvinet så lägger ja ner..................
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

När jag var spekulant så undersökte jag både Snapphanen och Väktaren från för till akter över och under durk överallt och har aldrig sett ett fartyg i sån avsaknad av rost mm någonstans. Åandrasidan så är ju inte fartygen speciellt gamla och har hela tiden varit bemannade med värnpliktiga med skrapa, pensel o färgburk.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Väktaren skulle passa dig fint Arne................. :D
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

Jo , ska väl ta en tur och titta igen så fär vi se..
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: Registrera Fartyg

Post by Hemlin Jr. »

Över 100 brutto ska det va!
Bara att spotta i händerna och gräva djupare i plånboken.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Nu undrar jag,hur kan nedanstående fartyg vara fritids-skepp regat,fartyget måste ju väga långt över 100 ton!!!!!!!!!http://www.abc-annons.se/Sveriges-stors ... _87485.htm
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Går de fartyget att rega som fritids fartyg så förstår ja inte varför ja inte skulle kunna de med min patrullbåt...........tacksam för svar.. :D
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: Registrera Fartyg

Post by Hemlin Jr. »

Du kan registrera din båt som fritidsfartyg, men om fartyget är över 100 brutto så är det ändå vissa saker som inspektionen vill inspektera. Du "kommer alltså lättare undan" om du har henne som fritidsfartyg än i klass. Men inte så lindrigt som om hon var under 100..
Hur det är med behörigheter för att framföra båten som fritidsfartyg när hon är över 100 vet jag ej.. har inte behövt fundera på det.

Lycka till
/Jocke
Post Reply