Vem var B. Ottersten på Djurö?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by Håkan Larsson »

För ett par dagar sedan ställde jag en fråga i detta forum om en flottningsbåt som skulle ha sålts till en fyrvaktare i Vättern. (Se ”Lidwallsbåts okända öden”.) Uppgiften om att köparen hade sin verksamhet i Vättern torde vara felaktig, för idag hittade jag en anteckning som istället pekar på Djurö i Vänern. Anteckningen är otydlig, men jag tror att det står: Såld 1967 till B. Ottersten, Djurö.
Känner någon till om det har funnits någon person bosatt på Djurö som har hetat Ottersten eller något liknande? Om så skulle vara fallet kanske det är möjligt att någon kommer ihåg den båt som han i så fall köpte av Fryksdalens Flottningsförening?

Håkan Larsson
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by Jan Schönemann »

via länken www.langhagenskulturochfritid.se/arbsjotorp/djuro.htm kan man se att Bertil Ottersten var fyrmästare på Djurö 1963-1969.
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Re: Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by Håkan Larsson »

Tack Jan för Ditt snabba svar! Då vet vi alltså till vem, och vart, den båt jag söker uppgifter om har sålts.
Kan någon hjälpa mig med min följdfråga? Finns det någon som känner till den 8,5 meters stålbåt som fyrmästare Bertil Ottersten på Djurö köpte i slutet av 1960-talet?

Håkan
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by Dykhörnan »

Varför ringer du inte honom och frågar honom. Det finns en Bertil Ottersten i Säffle vid 77 års ålder och jag svårt att se att det inte skulle vara samme man. Hemtelefon och mobilnummer finns här på denna länk

http://personer.eniro.se/query?what=wp& ... &geo_area=

Göran /
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by m/s munter »

fyrvaktare Valter och ruth kan säkert veta något.
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Re: Vem var B. Ottersten på Djurö?

Post by Håkan Larsson »

Nu har jag haft telefonkontakt med den Bertil Ottersten i Säffle som jag fick tips om. Jag fick veta att detta var en kusin till förre fyrmästaren på Djurö, som för övrigt hade samma namn.
Jag fick veta att fyrmästaren är bortgången sedan flera år tillbaka, men fick bekräftat att denne har haft en båt som stämmer in på min beskrivning. Båten blev vidaresåld för många år sedan men kusinen känner inte till vart den såldes.
Tack alla Ni som har hjälpt mig så här långt i min efterforskning!

Håkan
Post Reply