Hera skall återuppstå.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
hera af Hammersborg
Posts: 9
Joined: 01 Sep 2009, 15:25

Hera skall återuppstå.

Post by hera af Hammersborg »

Hej
jag (Anders Hammersborg) vill börja med att tacka för ett bra forum.
Vi (jag och min fru) har köpt Bogserbåten HERA som länge har legat i "dvala" i Hjälmaredocka. Vi , jag och min fru kommer under höst och vintern 2009-10 återuppta renoveringen av henne. vi har seriöst budgeterat projektet och beräknar att hon skall stå helt färdig till sommaren 2011. Vi har ambitionen att återskapa henne exteriört som hon engång såg ut ala 1913, med vissa små förändringar.
interiört kommer vi om möjligt att låta henne behålla maskinerna (två st tb96) men övriga system kommer att helt moderniseras och ny disponering av hytter och byssa blir det också.
Vi kommer att viktlätta henne genom att demontera bogser vinch och arbetsmaskiner ( scandia diesel och tillhörande elverk), vi har redan börjat byta sektioner av skrovet som var allt för rostiga.
Med vetskapen att sådana projekt som Hera ofta påbörjas med stor entusiasm och snabbt svalnar, lika så drar iväg ekonomiskt, är vi enormt tacksamma för råd och tips som kan hjälpa oss på vägen.

Vi kommer att lägga upp en sida där man kommer att kunna följa resans gång. vet inte när bara för nu går all tid år att inventera och ansamla material som vi behöver.

DÄRFÖR är allt av nostagi prylar av intresse.
kan redan här efterfråga följande:
Delar och manualer till volvo tb96.
Skeppsklocka.
ventiler både svanhalsar och fönster.
Skylight i trä eller mässing.
Ankarspel.
Lanternor styrbord, babord och akter även topp av intresse

Vi vill gärna ha någon mentor eller "fadder" som kan bi-stå oss.

Vill oxå passa på att tacka Ronny Blomgren för ett super trevligt bemötande och rundvisningen på hans projekt FLOTTISTEN vilket skepp!!!!

som sagt det är bara att bomba oss med information och tips.
det kan ni göra här på forumet eller via mail till [email protected]
eller ring gärna till mig Anders 0735-91 68 11.

tack på förhand


Anders och Kristin Hammersborg.
Hera af Hammersborg
Post Reply