Info regarding a decommissioned ship

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Info regarding a decommissioned ship

Post by Magnus Wadell »

Följande damp ned i min jobbmail, helt säkert kan någon på forumet hjälpa till:
I have acquired a number of brass keys (14) that were supposed to have come from a decommissioned cargo ship.

I can hardly read the stamp on one key:

ESKLSTUNA or ESKILSTUNA

and underneith the above name is a big 'M' as if it was a crest.

I'm just trying to find out something about the ship that it came from.

I also have a couple of plastic tags, one says 'ENG. CONT. RM' the other says 'PASS (UPP. DK)

Any information that you can give me would be very helpful in knowing the history of this ship.

Thanks in advance.

Rich
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Skepparättling »

Lite "Brainstorming".

14 mässingsnycklar på ett frakt fartyg, ett stort sådant då. (när började förnicklade nycklar användas?)
Eller en mindre passagerar båt.
Förslag:
http://www.faktaomfartyg.se/eskilstuna_1891.htm
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Magnus Wadell »

Det var min första tanke också men känns inte rätt. Mailet kom från USA kan tilläggas.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Magnus Wadell »

Kanske nycklarna är tillverkade i Eskilstuna, är inte ASSA därifrån?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Skepparättling »

Mer "hjärnstorm":
Kan du tigga en bild på nyckeln/ar.
Jag är ingen större språk begåvning men googel översätter: "as if it was a crest" till som om det var en toppfaktor.
Vilket inte gör mig klokare.

Assa startade lås tillverkning så sent som 1939 då de köpte upp en annan låstillverkare i E-tuna.
Och 1950 köps ett danskt bolag in som än idag är dotterbolag, stod det inte något om DK på nycklar eller brickor.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Jan Schönemann »

"ENG CONT.RM" betyder nog engine control room och PASS (UPP.DK) passenger upper deck.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Magnus Wadell »

Skickade över en bild på en "Eskilstunanyckel" som en av våra kära trådläsare sände över. Fick följande svar:
Magnus,
Thanks so much for getting back to me.

I'm sending you some pictures of my keys. The shape is pretty much the same as yours, but the 'M' logo is different. Out of all my keys only two you can still see the stamp. I guess they were well used. I have to use a magnifying glass to see the stamp.

The largest key is 4 1/4" (108 mm) and the smallest is 1 11/16" (43 mm)

You say the lock manufacturer is ASSA and was founded in the town of Eskilstuna. I was thinking that the ships name was Eskilstuna.

I appreciate all the information you have given me. I acquired these at a weekend yard sale. I always look for unusual things, and these were not something you would see every day. A couple of years ago, I acquired a pocket watch that was make in Walsingham England and dates back to 1730 - 1780. I have the watchmakers name and am still researching that time piece.

So as you can see, it is a hobby of mine to research the history of artifacts.

Again I appreciate whatever information that you can give me.

If there is anything in the United States that you need information on, please do not hesitate to contact me.

Thanks Rich
Av allt att döma måste fallet läggas ned i brist på bevis.
Attachments
PICT0139.JPG
PICT0136.JPG
PICT0130.JPG
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Skepparättling »

Kanske inte Assa men någon annan låstillverkare i Eskilstuna.
På 80 talet hade mina föräldrar en segelbåt byggd 1974 och mässingsnyckeln till "luckan" hade precis samma form som den på bild "pict0139".
Om det stod Eskilstuna och M på den minns jag inte, och något så simpelt som en nyckel slösades det inte film på.

Inget vidare slut på denna "deckarhistoria" från over there
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Claes Thure Moberg »

En sak är säker. Nyckelprofilen med nästan rektangulärt huvud och den halvt synliga logoen i känner jag igen. Sådana nycklar fanns i mängder av äldre Svenska fartyg förr. Och man hade färdiga nyckelämnen på lager ombord så man kunde fila till nya nycklar vid behov. Jag är 100 på detta bland annat därför att jag har själv stått och filat på just dessa nyckelämnen. Om jag inte minns helt fel fanns de bland annat i en del Waxholmsbåtar byggda tidigt på förra seklet men jag tycker mig också ha sett dem i Götaverksbyggen från 40- och 50-talen.

Måste lägga till. Maskinrumsdörren på "Blidösund" var just av den typen. Är kanske än i dag.
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by janfre »

Det fanns en firma i Eskilstuna som hette Möbellås. Dom tillverkade allehanda sorter mässigslås med just sådana nycklar. Jag köpte lås därifrån 1980. När den upphörde vet jag ej.

Hälsningar Janne Frendin
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Skepparättling »

Återigen bevisat forumet har oanad kunskap, och med lite hjälp av varandra löses det mesta:
Möbellås slår igen dörren i år:
http://www.sr.se/sormland/nyheter/artik ... el=2912976

Enligt Eskilstuna Kuriren är den nya ägaren, ironiskt nog, Amerikansk:
http://ekuriren.se/jobbpengar/1.403301?m=print


google:s bäste vän
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
hera af Hammersborg
Posts: 9
Joined: 01 Sep 2009, 15:25

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by hera af Hammersborg »

Hej alla.

Läste om mysteriet med nyckelarna som vår amerikanska vän efterfrågade information om.
Jag har lösningen till det. :wink:
Efter att ha läst och sett bilderna förstod jag att jag snubblat över lösningen då jag själv sökt med ljus och lyckta efter lika nycklar, detta då HERA (årgång 1913) endast hade en enda sådan nyckel då vi tog över henne och denna gick till "alla" dörrar och att låsen var nitade. . . .
Här insåg jag snabbt att om denna nyckel försvann skulle det vara en katastrof och jag gav mig ut på jakt för att finna eller låta göra kopior.
Jag kontaktade Anders Sidenö som är låsmästare och medlem av "de eldre" (detta är ett gille för låsmästare) han snokade fram att detta var mycket briktigt en Eskiltuna nyckel men den heter MoBella eller Mobelle där av M:et som är stämplat på dem.
Dessa tillverkas inte längre och dagens nyckelsliparmaskiner kan inte göra dem heller. Den informationen resulterade i att jag köpte alla låsämnen han kunde få fram och nu har jag hand filat egna nycklar till HERA.

mvh

Anders Hammersborg
Hera af Hammersborg
User avatar
PerraS
Posts: 3
Joined: 23 Oct 2009, 19:59
Location: Oxelösud

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by PerraS »

Festligt!
Min IW31 från 1971 har just ett sånt lås med 2nycklar, så jag
kände igen dom direkt.
Perra.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Magnus Wadell »

Välkomnar PerraS till forumet!
Och undrar samtidigt om någon vet huruvida det går att få fatt på ämne till dessa nycklar någonstans?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Info regarding a decommissioned ship

Post by Skepparättling »

Var väl inte riktigt detta som efterfrågades, men här kan man buda på färdig filade nycklar från Hennes Majesäts Älvsnabben:
http://www.tradera.com/Nyckel-fran-HMS- ... _101826771
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply