Pråmar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Pråmar

Post by Håkan Öhund »

Hejsan.

Tänkte höra om någon vet vad som gäller med att ha en egen pråm privat till att frakta tex en grävare på?? Måste den då vara fabriksbyggd och vara besiktad :roll: Eller får man ha en hemmabyggd pråm som tex denna pråm som ha gått i Kalix i många år och fraktat tom en Åkerman H12b och H14B på uppåt 30ton :P
Denna pråm ha nu varit till salu på blocket men ha inte blivit såld så vad jag ha hört ska den skäras till skrot av Kosakoski :cry: Finns i kalsborg nu.Kanske inte var i så bra skick på slutet så..
Ha själv en Åkerman H7MB som jag kör lite hobby med :wink:
Pråm.jpg
Pråm.jpg (49.64 KiB) Viewed 12940 times
IMG_2197.JPG
Ahlgrimm
Posts: 14
Joined: 07 Oct 2006, 09:05
Location: Högmarsö

Re: Pråmar

Post by Ahlgrimm »

Oj!
Härligt med friska ideér. :lol: Skulle inte frakta "min" grävare även om det funkar....på denna
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Pråmar

Post by kapstans »

Hej

Ärligt talat den pontonen ser helt livsfarlig ut, låt den gå hädan och satsa på ett lite bättre objekt. Det finns ju ett antal mindre riktiga pråmar till salu. Kika om Djurgårdsvarvet har något på lager eller kanske mobilteknik i Oskarshamn. Att vara allför snål lönar sig inte i längden, var beredd att betala en slant för riktig funktion och kvalitet, det betalar sig i längden. :roll:
Fredrik Ahlman
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Re: Pråmar

Post by Rolle »

Åttan med 30 tons grävare hoppar på dena tråd passar nog bättre hära
Attachments
Csb Åttan med Ex 300.jpg
Csb Åttan med Ex 300.jpg (62.38 KiB) Viewed 12823 times
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Pråmar

Post by Håkan Öhund »

Japp fina bilder :) ser ut att gå lite lågt i fören den där pontånpråmen :lol: Kanske ändå är bättre att leja dom gånger man ska i skärgården än att ha något billigt hemmbyggt för säkerhetsskull :lol: För ska man ha en ricktig så kostar dom nog 100flagg :roll:
Lägger upp ett par bilder på den tredje grävmaskinspråmen som finns i Kalix :wink:
Lite högt vatten i Marahamn i höstas :P
IMG_0142.JPG
IMAG1019.JPG
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Pråmar

Post by lee loo »

Tyvärr besiktning om den är över 20 ur (ca 15x4m).Om du använder den i arbete.Fritids trafik?? Vet ej men blir nog svårt med försäkring,egen grävare i hobby..ja varför inte.Men ingen försäkring så det kan bli dyrt om den sjunker eller gör skada.Och regeln att man alltid som bef havare skall ha ett sjövärdigt flytetyg gäller alla,även fritids fart.Men det är ev en flytbrygga med en grävare som slitet-sig som du bogserar hem :D
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Pråmar

Post by Håkan Öhund »

Ok 20 Ur? Ja att bygga sig en pråm under 15meter kanske gå bra men värre blir det med bara 4meters brädd :o Då vill man nog inte ha den så högt däckad för då lär den bli lite rank :roll: Lär väl lägga sig som en motorcykel i kurvorna :lol:
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Pråmar

Post by Husum »

Hej, jag har också funderat på en pråm till min bogserbåt, det jag tänkte göra var en pråm av 4 rör, dia 12-1500mm,längd 6 meter st. monterat med tvärbalkar, hopsvesat till tänkt att bli 2 pontoners 11X6 meter, litet brutto tonnage, enkelt med flera tvär skott inne i röret för säkerheten. på tvärbalkarn kan man om man vill ha tryckimp virke, eller kanske plåt för den delen.
det är säkert nåt för dig att satsa på, vet endel som lätt bär 30 ton.
kollat på olika små pråmar 5x7, 8x5 odyl. men kostar som sagt från 50 till 80 tusen, för mycket pengar för en hobby firma som min.
Ha det bra
Håkan
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Re: Pråmar

Post by Rolle »

detta skulle vara något för dig Håkan .... Image
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Pråmar

Post by Håkan Öhund »

Ja brunnsborrnings pråm :)
Nå man kan ju alltid fundera men eljest så får man hålla sig på land ett tag till. :wink:men du kanske menade åt Husum :roll:
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Re: Pråmar

Post by Arne Timmerling »

Satte och sorterade lite bilder när jag stötte på det här ekipaget. Normalt vill man ju ha en pusher så hög som möjligt. Här gäller det nog att inte ha för mycket däckslast.
Attachments
Pusher.JPG
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Pråmar

Post by Christer Samuelsson »

Ser ut att vara denna kombination som jag fotograferade i Räfsnäs.Troligtvis hemmahörande på Fejan.

http://www.skargardsbatar.se/farja62237_1958/

Christer
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Re: Pråmar

Post by bm1113 »

någon som har nå skisser / ritningar på pråmar för muddring och även för mindre mudderverk ?
är sugen på att göra en i skala 1:50 ;)

även av bilfärjor är intresant :)
Mvh Alexander
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Re: Pråmar

Post by Rolle »

Bilder och annat joks på deras sida http://www.wasadredging.fi/se/startsida.htm
Post Reply