Försäkring

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
frega
Posts: 10
Joined: 22 Jul 2007, 22:15

Försäkring

Post by frega »

Hej,
Har svårt att hitta ett försäkringsbolag till min gamla bogserbåt Händig (12 x 3,5m, 20 ton, byggd 1917). Hade hos Folksam vanlig båtförsäkring och när jag tecknade denna för två år sedan var det inga problem, nu sa dom upp den med hänvisning till att man inte försäkrar fd yrkesbåtar. Alla andra bolag jag ringt hänvisar till samma regel, ävenså Atlantica som har en speciell veteranbåtsförsäkring!
Är det någon som hr tips om var man kan försäkra?
Fredrik
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Försäkring

Post by kapstans »

Hej

Ja det är tråkigt att försäkringsbolaget skyr fd yrkesbåtar som pesten. Tydligen är risken för stor för dem att ta även om man tycker att de borde bedömma fall från fall istället för att avfärrda presumtiva kunder direkt över telefon. Jag tycker du skall försöka med Alandia som vanligtvis försäkrar en hel del yrkesbåtar. :lol:
Fredrik Ahlman
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Försäkring

Post by Husum »

Hej, jag frågade Alandia om försäkring på min registrerade yrkesbåt, den kunde jag inte försäkra om jag inte hade registrerad firma,, Jag frågade också om det föreligger något försäkrings krav på reg.fartyg, likn. vägfordon, men det gör det inte, du kör då på egen risk hette det då.
Hör med dom vad dom säger, tror inte att det ska vara nåt problem med privatpersoner att få förs.
Håkan Sundström
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Försäkring

Post by Shipwright »

Hej!

Detta med försäkringar är ett välkännt problem bland ägare till fritidsfartyg, speciellt om fartyget råkar vara av trä.
Jag har frågat flera f-bolag om var den stora faran ligger i ett fd-yrkes fartyg, tyvärr har jag inte fått några bra svar, bara att det är så....
Jag förstår att man ej vill försäkra gammla ruttna trålare och upprostade bogserbåtar som ligger som bobåtar, men det är ju långt ifrån alla fd-yrkesfartyg som faller under den kategorin.
Många gammla trotjänare får ett nytt liv i händerna på nya ägare som plöjer ner enorma summor pengar och tid för att renovera eller bygga om, till en standard som skulle godkännas om de gick i yrkesmässig trafik och låg under sjöfarts inspektionen.
Till dessa fartygs fördel talar dessutom att ägarna oftast är mycket aktsamma om sitt fartyg och om det ändå skulle uppstå någon mindre skada så är det troligast att ägaren själv ombesörjer reparationen utan att hemsöka försäkringsbolaget ( förmodligen har ägaren själv gått med på en löjligt hög självrisk redan).
Den avoga inställningen till dessa fartyg beror nog mest på att försäkringsbolagen saknar kunskap vilket leder till att det är enklare att se alla som ruttna kajvrak som man motar bort.
Jag tycker att det borde vara enkelt att avkräva den som söker försäkring att inkomma med besiktningsprotokoll av en godkänd besiktningsman som bekostas av den sökande.
Om ett fartyg uppfyller de krav som ett f-bolag vill ställa på det kan jag inte förstå varför det skulle vara ett problem att det en gång i tiden varit i yrkesmässig trafik.
Jag undrar om en Princess på 52 fot som gått som charterbåt för att senare bli privat också nekas försäkring på samma grund? :twisted:

MVH. / Mattias
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Re: Försäkring

Post by Claes Thure Moberg »

Problemet ligger nog i att i princip alla sjöförsäkringsbolag förlorar pengar. Något som har ledit till att ett antal relativt stora bolag på senare tid helt har lämnat sjöfarten. Medan flera andra har blivit tämligen kritiska till vem de försäkrar. Den som i dag kommer med ett äldre yrkesfartyg måste räkna med att bolaget sänder en egen inspektör som dels inspekterar fartyget men som också gör en Audit på bolagets kontor. Och lik förb***** är premierna skyhöga jämfört med för några år sedan. För att inte tala om självriskerna. Och trots detta kan man räkna med avkortning av summan baserat på just fartygets ålder.

Sett ur den synvinkeln är det inte att förvåna sig att många inte tar i äldre fritidsbåtar med tång en gång.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Försäkring

Post by kapstans »

På sikt kanske det skulle vara idé att ägare till föredetta yrkesfartyg går samman och bildar ett eget försäkringskooperativ, där man själva sätter upp minimikrav på standard och underhåll. Att man betalar in en avgift till en kassa som finns där om något skulle hända. Det är klart att vissa objekt inte skulle kunna bli aktuella ens inom ramen för ett sådant samarbete om risken anses för stor.

Försäkringsbolagen drar tyvärr alla över samma kam, trots att det finns många fina väl bevarade fartyg.
Fredrik Ahlman
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Försäkring

Post by lee loo »

Kollla med if.De har i allaf försäkring för mindre yrkesfartyg.Annars i england de har agenter i sverige som du garanterat får försäkring av.Och även tyska.Svensk okunnighet. sök på engelska.
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Försäkring

Post by lee loo »

Jag menar att försäkrings bolagen inte har riktigt koll på detta,de gissar.
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Försäkring

Post by lee loo »

Jag tror att 99,9% av skutor och bogser mm skepp är fd yrkesflytetyg eller ex kommis (Militärt).Borde vara en drös kunder.I sthlms hamn har dessa båtar en hamn försäkring via något bolag.
Post Reply