Norrbotniabanan

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

Norrbotniabanan

Post by sleipner »

Att vintersjöfarten har svårigheter med att passa tiderna är en faktor att räkna med när vi nu
skall ta ställning till framtida järnvägsinvesteringar. Att även järnvägen har svårt för att hålla
tidtabellerna är väl känt.
Under perioder med extremt svåra isförhållanden då sjöfarten/kunderna drabbas av dyra för-
seningar i en tid med krav på "just in time-leveranser" måste Norrbotniabanan ändå ses som en
vettig investering på lång sikt.
Främst skall vi se den som back up för brådskande transporter. Dess transportkapacitet är bara
en spott i havet, jämfört med sjöfartens. Men att den moderna eldrivna järnvägen har en framtid
för gods och passagerartrafik längs Bottenvikens kust är säkert. Att ordna en effektiv samordning av
de olika transportslagen där de samverkar utan revirtänkande är nog nästa goda steg att ta för
en hållbar framtid för alla inom transportnäringarna.
Hälsningar från sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
Post Reply