Bergvik

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Bergvik

Post by Lars Johnson »

Image
Det är så här man känner sig efter en dag på jobbet - utbränd.
Per Hilding fotade henne i Strängnäs. Det står Bergvik Stockholm i aktern.
Några ideér om vem det kan vara? (då menar jag bogserbåten)
/Lasse
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

det finns en Bergvik i södra hammarby hamnen, som lär ha blivit utbränd nån gång i slutet av 80-talet.
Hur gammal är bilden?

// lasse
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Image
Det är den här. Den är i alla fall fotad i Hammarbyhamnen.
Så det är en annan på Pers kort.
/Lasse
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Fel Bergvik

Post by Arne Timmerling »

Jag tror att det är en annan "Bergvik" som var lättantändlig. Den "Bergvik som brann upp köptes från Korsholmsvarvet av Per Landin och låg länge vid Pelle Landins hus på Norra Lagnö. Pelle har haft en del trassel i sitt liv och helt plötsligt brann alla hans båtar upp. Där i bland "Bergvik". Han var bland annat med på TV 3 i ett reportage av Robban Aschberg om import av svart arbetskraft. Det var ett stort reportage i tidningarna i Gävle om att han hade ett stort fartyg som hette "Laine" i hamnen där med svartjobbande balter som inte fått betalt. Senare brann även "Laine". Det har varit en följetong i tidningen Skärgården om Pelles misslyckade postkörningar med läckande trä lotskuttrar, sjunkna fyrskepp (Ornös gamla pub), miljöbrott mm, mm. Fast Pelle är en mycket trevlig prick och det är upp till var och en att dömma honom. Är han bara otursförföljd eller är han en cynisk, samvetslös skurk.
Attachments
Fyrskeppet No 24 sjunket vid Ljusterö. Foto Christer Samuelsson
Fyrskeppet No 24 sjunket vid Ljusterö. Foto Christer Samuelsson
Rätt Bergvik
Rätt Bergvik
Uffe
Posts: 2
Joined: 13 Aug 2005, 13:29
Location: Sthlm

Re: Fel Bergvik

Post by Uffe »

Arne Timmerling wrote: sjunkna fyrskepp (Ornös gamla pub
Var finns det fyrskeppet idag och vad heter det?

mvh
/ Uffe
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Jag tror att det ligger sjunket utanför Ljusterö. Det har varit ett vitesföreläggande om bärgning och "Lodbrok" har varit på väg några gånger men utlovad förskottsbetalning har aldrig kommit. Hon var totalt upprostad i skrovet och omöjlig att göra något av. Det var träkilar och cement kistor överallt i botten.
Uffe
Posts: 2
Joined: 13 Aug 2005, 13:29
Location: Sthlm

Post by Uffe »

:D Tackar för det svaret, Ornöpuben besökte man ett antal gånger och har ibland funderat var det blev av fyrskeppet efter det försvann från Ornö.
Ber om ursäkt för att mitt första inlägg på forumet var offtopic..
/ Uffe
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej
Den BERGVIK som brann torde vara denna relik: Byggd 1863 vid Nyköpings Varf för Korsnäs Sågverks AB, Korsnäs som KORSNÄS, från 1864 med namnet KORSNÄS II, kanske sedan hon däckats detta år. Bolaget blev 1947 Korsnäs AB och en motor insattes 1949. Såldes 1952 till Kopparfors AB och blev så småningom omdöpt till NORRSUNDET I. 1972 köptes båten för 35 000 kr av Firma Larsson & Loberg, Stallarholmen och där kallades hon BERGVIK. Överfördes 1981 till Stallarholmens Bogsertransporter och därefter köpt för 20 000 kr av Kjell-Åke Zetterberg, Stockholm 1981, som sålde 1983 för 128 000 kr till Inger Feldt, Stockholm. Anicka Nyström, Stockholm blev ägare 1984 men sålde igen 1986 till F:a Skärgårdsservice /Y Frid/, Stockholm. 1999 köptes båten av Lighthouse Ship Service AB, Stockholm och är något slags servicefartyg. (Bolaget i likvidation i 2004-års skeppslista). Hon hade måtten 17,90 x 4,30 x 2,70 m – 38,15 / 0 och var registrerad som SECM – 10915.
Bengt Westin
Klas Ekström
Posts: 7
Joined: 03 Mar 2005, 06:55
Location: Stockholm

Post by Klas Ekström »

När jag 1975 var däcksman i Wiréns lilla Frej (byggd 1866) slog vi en gång ihop vårt timmersläp med Bergvik (1863) och drog ihop Furusundsleden ut till Ålandet. Dåförtiden funderade man inte så mycket över det här med ålder, men idag finner jag det lite roligt att ha seglat i båtar äldre än 100 år. Vid detta tillfälle var det dessutom två pigga åldringar som drog tillsammans. Och inte några museifartyg precis.

Jag minns att Bergvik hade en lågvarvig kultändare. Vet någon möjligen vad det kan ha varit för tillverkning?
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Ursäkta att jag postar i en så gammal tråd.

Men skrotades Bergvik efter branden?

Jag tyckte hela historien med Laine var trist. Synd att hon inte blev bevarad.
//Mattias
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Torsvik+Bergvik

Post by Magnus Wadell »

Från Christer Samuelsson fick vi denna bild på Torsvik och Bergvik utbrända vid Marumsviken, Ljusterö.
Attachments
Torsvik+Bergvik,ljusterö.20030702.jpg
Torsvik+Bergvik,ljusterö.20030702.jpg (79.17 KiB) Viewed 11796 times
Post Reply