På 50-60-talet fanns en plåtskuta med namn Djurön ett speciellt
fartygsbygge om dt var luckkarmarna man byggt upp för att på
så sätt vinna kubik men där kan man tala om plåtlåda, kanske
någon vet mer och kanske historik och till och med bilder på denna
skuta vore roligt.
Ang.plåtlådor
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Ang.plåtlådor
Den enda Djurön jag kan hitta har tillägget I.
5765 SDTU 90 hkr br 94,66 ton mått 21,78x6,73(mått,hkr och br.ton oförändrat mellan 1935-1960) 1970 100 hkr och br 113 ton mått 28,5x6,67m.
Byggd i stål Göteborg 1915
Kan det vara den?
5765 SDTU 90 hkr br 94,66 ton mått 21,78x6,73(mått,hkr och br.ton oförändrat mellan 1935-1960) 1970 100 hkr och br 113 ton mått 28,5x6,67m.
Byggd i stål Göteborg 1915
Kan det vara den?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Ang.plåtlådor
Svårt att säga men hon kan nog ha lastat omk.150 ton, om det nu
var så att man byggde på luckkarmarna på höjden så ökade ju brutto-
tonnaget men enligt dina mått skulle hon ju i så fall ha förllängts
också det vet jag ju inget om, jag såg ju henne ofta på kusten och
eftersom hon såg ut som en flytande container så lade man ju
märke till henne, så en bild på henne skulle underlätta indentifiering.
MVH mörtske
var så att man byggde på luckkarmarna på höjden så ökade ju brutto-
tonnaget men enligt dina mått skulle hon ju i så fall ha förllängts
också det vet jag ju inget om, jag såg ju henne ofta på kusten och
eftersom hon såg ut som en flytande container så lade man ju
märke till henne, så en bild på henne skulle underlätta indentifiering.
MVH mörtske
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Ang.plåtlådor
Tyvärr ingen bild, bara torra fakta ur skeppslista.mörtske wrote:Svårt att säga men hon kan nog ha lastat omk.150 ton, om det nu
var så att man byggde på luckkarmarna på höjden så ökade ju brutto-
tonnaget men enligt dina mått skulle hon ju i så fall ha förllängts
också det vet jag ju inget om, jag såg ju henne ofta på kusten och
eftersom hon såg ut som en flytande container så lade man ju
märke till henne, så en bild på henne skulle underlätta indentifiering.
MVH mörtske
Men intresset är väckt så vi får hoppas på någon annan....
Kul vore det också med foton på kajerna vid Djurö kvarn, startade min väldigt blygsamma sjömans karriär där.
Det var inte på Sydfart även om hon också låg där.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Ang.plåtlådor
Kul du nämner Sydfart, vitern -63 var jag styrman i Olof Trätälja
(Sydfart) som då ägdes och drevs av Billerud det var stort då
(fartyget) det var Kapten,styrman,maskinist,kokerska och 2 man
på däck totalt 6 man ombord på en skuta som lastade 300 ton
vi gick med papper från Grums till Danska hamnar och för det
mesta salt från Kopparverken Hälsingborg som returlast,men åter
som sagt det vore kul med ett foto på Djurön, skutan alltså
hamnen och kvarnen på Djurön är väl inte så fotografiskt intressant
(Sydfart) som då ägdes och drevs av Billerud det var stort då
(fartyget) det var Kapten,styrman,maskinist,kokerska och 2 man
på däck totalt 6 man ombord på en skuta som lastade 300 ton
vi gick med papper från Grums till Danska hamnar och för det
mesta salt från Kopparverken Hälsingborg som returlast,men åter
som sagt det vore kul med ett foto på Djurön, skutan alltså
hamnen och kvarnen på Djurön är väl inte så fotografiskt intressant