Lanterna.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jimmy E.
Posts: 6
Joined: 22 May 2007, 06:42
Location: Karlskoga

Lanterna.

Post by Jimmy E. »

Jag har en ankarlaterna som jag ärvt, den har ett nr. instansat. Symbolen är tre kronor med ett G i mitten sen står det 6120. Så nu undrar jag om det går att ta reda på vilket fartyg den var monterad på? Mvh Jimmy
Attachments
PICT1359.JPG
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Lanterna.

Post by Torsten H »

Jag har fått reda på att det är SP - Statens Provningsanstalt, som har övertagit registret från Sjöfartsverket, men det börjar först på ca nr 8000, som är tillverkad omkring 1969, så din är äldre, men det är allt som går att få fram.
Jimmy E.
Posts: 6
Joined: 22 May 2007, 06:42
Location: Karlskoga

Re: Lanterna.

Post by Jimmy E. »

Jag tackar så mycket för infon. Dåvet jag lite mer. Mvh Jimmy
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Lanterna.

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Jag har fått reda på att det är SP - Statens Provningsanstalt, som har övertagit registret från Sjöfartsverket, men det börjar först på ca nr 8000, som är tillverkad omkring 1969, så din är äldre, men det är allt som går att få fram.
Gäller det samtliga lanternor?

Den jag har står det in stansat ett S mellan de 3 kronorna och nr 32 868.
Denna är avsedd för fotogen drift även om insatsen för det tyvärr saknas.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Lanterna.

Post by sverre »

Hej,
Ursäkta om jag kapar tråden,har också ett par äldre lanternor men dom har släta glas och är inte i koppar utan i vanlig plåt.
Enda skylten är en med ett firmanamn,S Widmark Stockholm inga andra nummer :?
Någon som vet något :?:
/Christian
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lanterna.

Post by Klas Andersson »

För ca 10 år sedan så försökte jag ochså spåra en Lanterna ! kom så långt så jag talade med den person som varit ansvarig för Certificeringen i Göteborg (G) när det uppdraget upphörde så frågade han vad han skulle göra med registret !
Han uppgav till mej att han fått som svar " har ni inte någon sopcontainer " :shock:

Jag tror "S" stod för Stochkholm ,
Mvh Klas
Post Reply