Grisslan

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Grisslan

Post by Sven Olofsson »

Hej!

Nu har jag verkligen snöat-in på Haparanda Hamn men något år i början på 1970 kom det dit en riktigt stor trä-trålare från västkusten? med namnet Grisslan. Vem som ägde vet jag inte men jag minns att den låg infusen en vinter bakom HA15.


Hälsningar

Sven (som har fler minnen från Haparanda Hamn)
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är stor skillnad mellan Nikkala hamn( Haparanda hamn) och dom stora metropolerna, men vi är ändå ganska flitiga.
Den här Grisslan kommer jag också ihåg, trots att jag är Kalixbo. Hon ägdes av Erland (Erik) Innala och var på 44 brutto och 150 ehk. Byggdes
-37 i Skredsvik. Innan hon kom står det att hon hette Marskär. Vidare öden känner jag inte till, jo sign.call: SMND.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Hmm... det finns en annan hamn i anknytning till byn som faktiskt heter Nikkala hamn. Det var där BD-fisk hade sin "fiskkällare" och sålde bla. han-löja jättebilligt om höstarna. Vilket vi fick äta hemma iform av kokt, stekt, rökt, halstrad och inlagd.

Här låg även "världens fulaste hemmabygge" jag hoppas att jag inte trampar på någons tå men HA-5 ihopsvetsad med div, plåt, stuprännor, oljefat odyl. var inte vacker. Kronan på verket var när registreringen skulle målas dit, först på babordsbog...börja framifrån ett H ett A sedan streck och en femma ..ja...klart...sedan styrbordsbog...börja framifrån med H...sedan A...streck och sist femman! :D
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu ligger du risigt till eller så är Lasse Mohult en tolerant person. Lasse hade HA 5, men om det var den hybrid du menade, har jag ingen aning om. Skämt åsido så börjar väl Lasse vara pensionsmässig och förmodligen skitar han i vad vi tycker om hans flytetyg, men en sagolik kvalitet på löjromen hade han.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Ja minnet är väldigt bra men tyvärr lite kort... när kugghjulen nu fick ticka litegrann så var det nog inte 5 utan 4? :oops:

Ett bygge i stål på ca åtta meter? Kom i sjön runt 1972 efter att ha byggts under flera år på planen nedanför fiskkällaren.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nej, jag tror fortfarande att det var Lasses båt du menade, för jag tror den byggdes i Nikkala. Året var 1974. HA 4 ägdes eller ägs av Albin Luthström och var byggd i Finland med måtten, 11,90 x 4,05.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Hopplöst ibland att fiska i glömskans korridorer... jag tror att den fyra jag syftar på var föregångare till den som finns med samma registrering idag och är byggd 1978-79?

När jag nu fick grunna på mina bildminnen, som är svartvita och tycks vara tagna i motsol... :)
Så tror jag att man tog konsekvensen under målningen av registreringen på styrbordsbog och lät även fyran bli spegelvänd. :wink:
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Nu har jag klurat lite och tycker mig minnas att HA 5 var en förruffad glasfiber "båt".

Det har säkert funnits många båtbyggerier i Nikkala.

Palström byggde alltid i trä och höll på länge. Där följde man ofta med farsan när han diskuterade ett eventuellt bygge (som aldrig blev av) och samtidigt fick man kika på hur det gick till att bygga en klinkbyggd träbåt. Sedan fanns det fler i Nikkala som började när plasten kom. Den största? Lindgren? ursäkta mitt dåliga minne. Gjorde en hel del i glasfiber innan han blev krasslig och avvecklade firman. Bla. den serie av arbetsbåtar i glasfiber där troligen HA 5 ingick, hette de inte något i stil med "Aramis"? Samma båtbyggare tillverkade även skroven åt Orrskär samt div. skrov och överbyggnader åt Uttern såsom legotillverkare.

Kom Sven (knappt) ihåg.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Hittade henne i torsdags 051020... i Nikkala...
Attachments
2003_0118Image0012.JPG
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jo du Sven, det här är en Aramis 30, men om du fotat den i torsdags så borde ägarna tyckt att fisket var över, eftersom den redan är övertäckt.
Jag åt precis en färsk löjromsmacka.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Nu får man fundera igen. Hmm... är inte 20/10 ett klassiskt slutdatum för löjfisket eftersom honorna då anses ha lagt sin rom? Jag åt stekt löja igår och måste tillstå att den trots formatet är mycket välsmakande.
Post Reply