west wind

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
västernorrland
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 12:48

west wind

Post by västernorrland »

Är det någon som vet om west wind är kvar i karlstad.eller är hon ute vid vindparken?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: west wind

Post by Arne Balderud »

Hon ligger vid kaj i karlstad och väntar på bättre tider...
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: west wind

Post by Åke S »

Hon ligger som sagt kvar i Karlstad. Enligt uppgifter lär nu DNV ha godkänt henne, huruvida inspektionen har gjort det vet jag inte. Vidare sägs det att hon skall göra en "provtur" i april - förmodligen skall man nog också göra provlyft då också.
Enligt senaste båtologen ägs hon numera av Geodells intressenter AB. Kollar man så nätet, finner man att detta är ett PEAB-företag. Dom har väl pumpat in så mycket pengar i farkosten att den per automatik blev deras. Så numera är man inte bara vindkraftsbyggare utan även redare.
Ja den energi som eventuellt, i en framtid, kommer att produceras ute på Gässlingegrund lär inte bli billig.
Jag har förresten kört den där farkosten ett antal år när hon hette Shuttle Karlstad, på den tiden hade vi sex maskiner, nu finns det bara fem. Det var alltid svårt att starta båda trustrarna på bara fem maskiner. Det skall bli mycket spännande att följa den vidare utvecklingen.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: west wind

Post by Magnus Wadell »

På den fina fotosidan som postades igår fann jag ett par bilder av West Wind:
http://karlstad.wordpress.com/2008/10/24/west-wind/
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: west wind

Post by tugtrafik »

Kolla mer om vindparken här:
http://www.vindparkvanern.se/
västernorrland
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 12:48

Re: west wind

Post by västernorrland »

hej Åke jag var med nere i holland när dom byggdes . segla där i 1,5 år ca 1989. intressant vad det blir av denna båt det var en stygg kran dom har satt på henne. mvh T. E
Post Reply