Haverialbum

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Re: Haverialbum

Post by Tomas Olsson »

Det går inte att komma över ett 4,3m grund med djupgående på 5,8 m hur mycket man än försöker.
Han försökte 3 gånger innan han gav upp.
Helenic, i Oxelösund utanför SSAB maj-08
Image

Sen fick vi en fin läktring($$$) samt hjälpa han av grundet där han flöt flott.
Image
Last edited by Tomas Olsson on 15 Apr 2009, 19:19, edited 1 time in total.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Haverialbum

Post by Skepparättling »

Vänerns Vasa myt eller verklighet?

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=731 ... ment=2.757

Först Marinen sedan Kustbevakningen, vem bekostar den inventeringen?
I Vättern är det ingen inventering gjord alls, det mesta är hörsägen...

Nog måste det finnas mer som är intressant förutom Erik Nordevall??!
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Haverialbum

Post by Klas Andersson »

Hadde ni slut på bilder !?
kör några som ligger på botten då !

GALEASEN FRIDEBORGS FÖRLISNING

FRIDEBORG sjönk efter en kollision med SS,IDUN söder om Lurö 1881
“återfunnen” med sonar och UV-kamera 2005
Det "streck" som syns i vraket är stocken från ankarspelet ,däcket är helt borta


Avskrift av Frideborgs sjöförklaring:
Med full last av stenkol avgick Frideborg från Göteborg 15 Sep
besättningen var matroserna Petter Nattsson och Johannes Ros
Den 26 Sep Kl 8,15 em,mötte vi en ångare mellan stenskär och Trädgårdsholmen i Lurö skärgård.
Ångarens lanternor var tända ,men observerades inte förrän vi var mycket nära varandra .Ångaren observerade oss samtidigt och vek babord hän,
Varvid dess röda lanterna blev synlig ,men jag kunde också skönja att ångaren låg nästan tvärs för om oss , trots jag insåg omöjligheten att gå klar så kommenderade jag styrbord ,vilket verkställdes. Samtidigt girade även ångaren styrbord med följd att ångarens förstäv krossade Frideborgs styrbords bog. Frideborg sjönk på 3 minuter och tog med sig last och alla besättningens tillhörigheter ,samt skeppskassan på ca 200 kr.
Besättningen räddade sig i lilla båten och blev upptagna av ångaren .
Jag bör nämna att jag inte hunnit hissa upp min lykta ,men den var tänd och hölls av mej i handen. Något fel anser jag inte vara begånget av vare sig mej eller ångarens befälhavare, utan jag anser tilldragelsen vara en ren olyckshändelse vållad av att vi kom från olika håll och av lokala förhållanden som hindrade oss från att i mörkret förhindra en ombordläggning.
Härav får jag anmäla protest och frikalla mig ,min besättning och mitt rederi under yrkande om att utbekomma betingad frakt av lastägaren samt gottgörelse av rederiet för alla omkostnader.
Vänersborg 27 sep 1881 S.Olsson ,Skeppare


Avskrift av IDUNS sjöförklaring :
Jag avgick från Sjötorp på väg till Göteborg, Ca kl.20,15 befann jag mej mellan Stenskär och Trädgårdholmen, då jag upptäckte en babordslanterna helt nära om styrbord förut, genast befallde jag styrbord för att komma på rätt sida om seglaren som sjölagen bjuder.
Men då vi hunnit gira så pass att seglaren befann sig rätt förut ,så märktes att han fallit ur sin förra kurs så att han nu befann sig tvärs för om oss.
Då avståndet nu var helt ringa och då seglaren förde fulla segel för god vind med frisk bris ,så var sammanstötningen oundviklig ,varvid IDUNS förstäv gick in i seglarens styrbordssida något för om fockmasten . Seglaren sjönk på 3 minuter och besättningen upptogs av oss och medföljde till Vänersborg.
Med anledning härav får jag protestera , frikallande mig, ångaren och mitt rederifrån all ansvarighet till tilldragelsen ,vilken så mycket mindre av mig vållats då ångaren förde sina 3 lanternor ,och inget fel gjorts av mig .
Vänersborg den 27 sep 1881 I.G.Andersson


Avskrift från LIDKÖPINGS ALLHANDA ,10 Dec 1881:
Nya Dagligt Allehandas korrespondent i Vänersborg meddelar:
Galeasen Frideborg från Göteborg Öfverseglades natten till den 28 Sep
Af ångaren Idun i Lurösundet, Lasten,kol ,var destinerad till Motala.
Fartyget sjönk ögonblickligen, men besättningen bergades på ångaren .
Dykeribåten Raket från Göteborg har nu upptagit åtskilligt från det sjunkna fartyget, segel,tågvirke ,kläder, mesanmasten samt ur ett skrin i kajutan 100kr sedlar å 10 kr.ävensom 11kr i växelmynt . I styrbords bog var en 6 fot bred remma ,som gick nära midskepps,fartyget låg på 30 fots djup, samma dykarebåts försök att göra undersökningar å det sjunkna Trollhättan hafa för detta år övergivits. Man har med bojar utmärkt en plats i närheten af Megrundet ,100 fots djup där man tror ångaren ligger.


Avskrift från LIDKÖPINGS TIDNING Lördagen den 28 Juni 1884:
Sjöfaranden å Venern klaga över att det i Lurösundet ,der ett fartyg för ett eller annat år sedan sjunkit ,en stump af masten sticker öfwer vattenytan ,
Hvilken vid hög sjö ,då den ej kan observeras,kan vara högst farlig för de sjöfarande, om nämligen ett fartyg lyftes af vågorna och stampar rätt ned på densamma kan en läcka ju lätteligen uppkomma.
Nämnde mast borde derföre borttagas eller med en kryssprick wid det
Attachments
Frideborg 2.jpg
Frideborg 1.jpg
Mvh Klas
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Haverialbum

Post by Kent Olsson »

Har några bilder tagna runt Lurö i Vänern från -50/60talet. Tyvärr hade jag bara en gammal lådkamera på den tiden så kvaliten är därefter.
Attachments
Skagern, Karlstad på grund på nästan samma ställe.
Skagern, Karlstad på grund på nästan samma ställe.
Bärgningen i full gång
Bärgningen i full gång
Nesshorn Hamburg på grund söder om Stångudeden, Lurö.
Nesshorn Hamburg på grund söder om Stångudeden, Lurö.
Nesshorn, Hamburg.jpg (53.58 KiB) Viewed 5812 times
Maria-Ess på grund vid Carlos grund mellan Lurö och Kållandsö år 1960.
Maria-Ess på grund vid Carlos grund mellan Lurö och Kållandsö år 1960.
Lumey,Gronningen.jpg
Lumey,Gronningen.jpg (69.97 KiB) Viewed 5808 times
Planklasten lossas i pråm
Planklasten lossas i pråm
Lumey o pråm.jpg (89.76 KiB) Viewed 5808 times
Lumey Gronningen på grund mellan Lurö och Kållandsö. Lastad med plank.
Lumey Gronningen på grund mellan Lurö och Kållandsö. Lastad med plank.
G.O, Oslo 2.jpg
G.O, Oslo 2.jpg (64.12 KiB) Viewed 5811 times
G.O. Oslo på grund söder om Pålgrund
G.O. Oslo på grund söder om Pålgrund
G.O, Oslo.jpg (67.04 KiB) Viewed 5809 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Haverialbum

Post by Skepparättling »

Kent Olsson wrote:Har några bilder tagna runt Lurö i Vänern från -50/60talet. Tyvärr hade jag bara en gammal lådkamera på den tiden så kvaliten är därefter.
Vilken Sjötorpare är det vid Nesshorns sida? Eken?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Haverialbum

Post by m/s munter »

Ja den skärgården har slukat många skepp.. eländigt jävla stenröse där ute.. finns det någon förteckning av hur många grundstötningar och vrak det finns mellan kållandsö och vänersnäs?
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Haverialbum

Post by Kent Olsson »

Jag kan rekommendera en bok av dykaren Anders Möller som heter "När stormens rytande har tystnat".
Den innehåller bl.a. en haveriförteckning från 1700 talet till 1998. En del med bilder samt historien om haveriet och eller sjöförklaringen.
Den täcker i.o.f hela Vänern och lite till.

Boken är utgiven av Narwahl Förlag, Kalmar.
Attachments
När stormens rytande 2.jpg
När stormens rytande 2.jpg (44.34 KiB) Viewed 5610 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Haverialbum

Post by Skepparättling »

Kent Olsson wrote:Jag kan rekommendera en bok av dykaren Anders Möller som heter "När stormens rytande har tystnat".
Den innehåller bl.a. en haveriförteckning från 1700 talet till 1998. En del med bilder samt historien om haveriet och eller sjöförklaringen.
Den täcker i.o.f hela Vänern och lite till.

Boken är utgiven av Narwahl Förlag, Kalmar.

Herr Möllers hemsida om dykning:
http://www.anders-o-inger.net/Dykning/dykindex.html

Länk till hans beskrivning av boken:
http://www.anders-o-inger.net/Dykning/A ... boken.html

Där finns en länk till books on demand där boken säljs. 295 +porto
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply