Osby-båten

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Image
Om det funkar nu så kommer bilden på Elida, taget av mig 1964 i Karlstads inre hamn.
Klas Ekström
Posts: 7
Joined: 03 Mar 2005, 06:55
Location: Stockholm

Post by Klas Ekström »

Sent sjuttiotal var jag med när Danderyds kommun hämtade hem sitt nyinköpta skolskepp Belle Amie från Göteborg. Sen dess har hon bytt utseende rätt ordentligt, men jag minns att den tidigare ägaren använde henne som Osby-båt på västkusten.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Osby båt i Hjo hamn men vilken?

Post by Skepparättling »

Hittat ett vykort med en Osby båt.

Har fått förslag på Sven el Svanen.

Nån som vet?

Mvh

Anders
Attachments
Skuta i Hjo med Osbyflagg.jpg
Skuta i Hjo med Osbyflagg.jpg (64.17 KiB) Viewed 13510 times
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Sommaren 1977 körde en gammal kompis till mig Osbykök med en gammal holländsk järnlogger som hette "Britt". Något år senare tog man skutan ned till Västafrika och gick i fraktfart där.
loggerworld
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2006, 13:17

Björkö

Post by loggerworld »

Hej!

Jeg har med stor interesse set billedet af Björkö.

Kan du berette lidt mere om dette fartøj.
Hvor / hvornår blev det bygget, i det hele taget fartøjets livsforløb, herunder evt. ex-navne og findes der flere fotots af hende.

Hälsninger

Loggerworld
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Osby-båten

Post by Ekström »

Hösten 1967 köpte jag 3-mastskonaren Svanen, byggd under samma
namn 1924 i Pukavik. Åren -68 -69 gick jag i fraktfart med henne mäklades av Ekmans Visby. Efterhand blev det svårt både med frakter och lönsamhet för gamla träskutor, så sommrarna -69-70-71var jag
chartrad av Osby-pannan med utställning i lastrummet. Vi var flera skutor som körde för Osby på sommrarna med olika distrikt. Mitt distrikt var från Falsterbokanalen-hela ostkusten till Södertälje-sydsidan av Mälaren
Öland -Gotland-Götakanal upp till och hela Vättern,och det var in till varje
kaj och brygga där dom kunde tänkas sälja bl.a. tvättmaskiner. För att kunna ta mej upp i Göta Kanal var jag tvungen att i Mem kapa peket
och sätta iland livbåten. Jag sålde Svanen 1972 och köpte Capella från
Bergkvara och gick även med henne någon sommar för Osby. Det här var härliga sommrar eftersom jag skötte uppdraget med familjen som besättning.
EGE
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Capella

Post by Borgholm »

Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Capella

Post by Skepparättling »

Borgholm wrote:Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
Är det så här du menar "Borgholm"? Under Hjernet i "Tugtrafiks" tråd ligger en Capella:

http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=1111
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Capella

Post by Borgholm »

skepparättling wrote:
Borgholm wrote:Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
Är det så här du menar "Borgholm"? Under Hjernet i "Tugtrafiks" tråd ligger en Capella:

http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=1111
ja så var det jag menade, tack Skepparättling! :D
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Osby-båten

Post by Ekström »

Den Capella jag talar om var från början vad jag vet att under tysk
flagg vara postbåt mellan Travemynde -Trelleborg därav den M.A.K
maskin som satt i henne hon köptes till Sverige Och Mörbylånga därefter
till Rune Andersson Brergkvara jag köpte henne 1972 och seglade med henne till 1976 (en bra liten skuta gick fram i alla väder lastade ca.190 ton) jag gick sista resan till Gothenius varv i Göteborg där jag lämnade
henne som dellikvid när jag köpte Borneland (f.d. Donia) och döpte om
henne till Furuland. Efter vad jag sedan hörde skulle Capella sålts till
Cypern. Furuland lastande 375 ton körde jag med till okt.1978 då jag
sålde den till Evert Ekroth som döpte henne till Ekland sen vet jag inte
vart hon tog vägen. Jag köpte då från Esbjerg Tovelill som i min ägo
vart Toveland men det är en annan historia.
EGE
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Rätt skuta nu då.

Post by Skepparättling »

Få se ifall jag kan få till rätt fartyg den här gången då.

Är det 1938 års Karlstads byggda SMZV Donia, numera Meteor. Här är i alla fall en länk till den:
http://www.ssf.h.se/fartyg/ftgData.asp?id=14

(taskig bild på ett snygg skuta)
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Rätt skuta nu då?

Post by Jan Schönemann »

Sorry ! Meteor ex Donia är f.d. Malö och Vingaskär. Se länk www.djurgardsvarvet.se/sail/donia/Donia.e.htm mvh Jan
mar
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2007, 17:04

Post by mar »

Någon som vet vad som är planerna nu för Donia/Meteor. Bygger Engdahl Jr fortfarande på den? Ska den ersätta familjens Amorina (Atlantic Wanderer) som var tillfälligt till salu hos Djurgårdsvarvet?

/mar
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Furuland

Post by Jan Schönemann »

Ekström Ditt fartyg Furuland som blev Ekland såldes vintern 1984 till Upplands-Väsby och döptes om till Östfart. 16 dec. samma år gick hon på Kalkgrundet utanför Åhus. Lyckades nå hamnen i Åhus men gick till botten där. Lyftes upp på kajen där hon kondemnerades och såldes till skrot. När vi byggde om lastrummet på vårt fartyg Svanefjord köpte vi Östfarts skärstockar på Ringön i Göteborg. mvh Jan
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Osby-båten

Post by Ekström »

Så var det med Furuland-Ekland jag börjar bli till åren så minnet sviker
i mångt och mycket, men var det inte så att det var en gotlänning men namn Östholm som var händelsernas man, i så fall är händelsen som sådan förståelig. Donia var ju från början ett hollandsabygge och maskin
utbytt tillnär jag hade henne en Caterpillar på 360 hk och p.g.a det
väldigt lätt i aktern så vid motsjö på¨tomme så slog hon lätt ur och så
tappade kylvattenpumpen vatten och eftersom den var av cetrifugaltyp
så tog den inte vatten igen av egen kraft, det var besvärligt . annars ett
väldigt fint akterbygge men en otidsenlig båt.
EGE
Post Reply