Port Revel

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Port Revel

Post by Janne Duczynski »

Jag har tappat räkningen på hur många kurser som jag bevistat under ett lång liv inom sjöfart.
Många av kurserna var sånt som man bara var tvungen att gå och de mesta var skit.

En kurs som jag definitivt inte somnade på var kursen i manövrering med modeller i Port Revel, en konstgjord sjö i alperna strax utanför Grenoble.
Det var nog det häftigaste jag varit med om, modellerna är gjorda i scala 1:25
av vilka de största väger upp till 17 ton, och maskineffekten är i samma skala knappt en 1 hk.
Tankers simulerar ångturbindrift med dess reducerade backeffekt, det fanns båtar med Becker roder och Schilling roder, bog och stern thruster etc etc.
Sjön är 5 x 2 nm och skyddad av skog runt om, här fanns vindmaskiner och våg och ström generatorer som simulerade det mesta, interaction effekt och bogkudds effekt var skrämmande i kanaldelen.
Lärarna var gamla Franska lotsrävar som arbetat i Nordafrikanska hamnar där akterförtöjning med ankaren i hanfot tillhörde regeln.
Mörker manövrering var ballast, efter en formidabel 3 rätters middag i jaktslottet med viner och avec i väntan på mörkret gjorde vi sjöklart och seglade ut i natten.
Attachments
Port revel039.jpg
Port revel039.jpg (38.93 KiB) Viewed 2894 times
Kanalfart
Kanalfart
Port revel 2041.jpg (33.73 KiB) Viewed 2893 times
17-tonnaren
17-tonnaren
Port revel 1040.jpg (41.17 KiB) Viewed 2893 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Port Revel

Post by Arne Balderud »

Det låter ju betydligt roligare än Sjöbefalsskolans simulator i Göteborg även om den var ganska ok.
Post Reply