Lodrätt klinkbyggd i stål?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Lodrätt klinkbyggd i stål?

Post by Magnus Wadell »

Det här var en något annorlunda lösning, någon som sett liknande förut?
Attachments
Torshälla 30-09
Torshälla 30-09
DJV_0189.JPG
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

l

Post by Rolle »

:D
Last edited by Rolle on 29 Sep 2006, 20:05, edited 1 time in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag håller också med om det. Börje Ekman var den som byggde Aramis och Phortos. Han hade ett par varianter, bl.a. en typ runt 30 fot som var förruffad och användes som trålare för den berömda Kalixromen. Idag brer vi centimetertjocka mackor med den delikatessen, eftersom det nu precis är den årstiden.
Dessa var inte byggd som författaren beskriver, men Börje hade idéer om denna konstruktion.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

:D
Last edited by Rolle on 29 Sep 2006, 20:06, edited 1 time in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu är vi i Båtskärsnäs och klinkbyggda motorseglare i stål. Folke Eriksson numera boende i Sandviken, Båtskärsnäs, var den som ritade och tillverkade klinkbyggda båtar i stål. Inte vertikalt utan horisontalt.
Vad hette dom? Norrskär, kanske och runt 33 fot. Jag kollar!
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

På 80-talet så byggdes ett par skrov på karlstads varv av den typen, tror en hette Pondus, en blev tappad från en kran (tror jag, minnet är lite vagt) och en före detta arbetskamrat köpte det skadade skrovet. Han avled senare och skrovet såldes till en fiskare på Hammarö som byggt lite då o då på det. Ligger idag kvar på land , kanske blir det båt nån gång...! Undrar hur hon är att backa med i is ? Arne Balderud
User avatar
Per Fjärdhäll
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2005, 08:09
Location: Gillinge, Stockholms skärgård
Contact:

Post by Per Fjärdhäll »

Inte sett något liknande men en idé måste väl vara att minimera mängden spant och förstyvningar invändigt. Finns det något bild från insidan? Fördelen med konstruktionen är väl att man kan forma ett skrov utan alltför komplicerade valsningar av plåten. Föreställer mig också att detta skrov skulle kunna serietillverkas med svetsrobotar.
Var det inte de såkallade Tuna-kryssarna som var horisontellt klinkbyggda?
Post Reply