Dagny

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Dagny

Post by kapstans »

Hej

Jag vill erinra mig om att det tidigare för en typ 10 år sedan låg ett fartyg vid namn Dagny på Klädesholmen utanför tjörn. Är det någon som har någon bild på detta fartyg samt information om det samma. :?:
Fredrik Ahlman
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Dagny

Post by Shipwright »

Hej !

Dagny släpades ut från Klädesholmen och brändes upp och sänktes får ca 8 år sedan efter ett oklart ägarbyte.
Jag har bilder på henne strax innan, bilderna är inte digitala så jag får scanna dem om jag kan hitta dem.
Det finns säkert någon här på forumet som känner till hennes historia bättre än jag. :D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Dagny

Post by kapstans »

Tack för den informationen trots att det alltid känns tungt då ett fartyg gått hädan. Tänk att för bara 15 år sedan fanns det massor med träfartyg oftast i form av trålare längs kusten i varje fiskeläge, då de skrotades ut ersattes de inte med nya och livet tynade bort på dessa platser. Även om jag innerst inne vet att man bör undvika fartyg där det riskerar att växa tussilago på däcket så känns det trist att träfartygen försvinner. :x
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Dagny

Post by Klas Andersson »

Har inga bra bilder ! dom här är tagna när hon sjunkit vid ägarens brygga inne i Klädesholmen !
sen drogs hon alltså in till marinan ...Mossholmen har jag för mej den heter ? där lyftes motorn ur ,
sedan brändes skrovet strax utanför vågbrytaren .

för några år sedan så stod motorn kvar på kajen ! en 4-cyl uråldrig Polar ?
jag var lite sugen på den där !!
men enligt ägaren till marinan så kunde han inte sälja den eftersom det alltså var en rättstvist om båten !

som jag uppfattade det så hade gamle ägaren sålt båten utan att någon visste om det ? när han sedan avled så
skulle vraket bort , då brändes hon genom annhörigas försorg ?
DÅ ! lär "nya" ägaren dykt upp med skadestånds anspråk ?

Nån som vet hur det gick ? OCH om motorn står kvar på piren ?

det har även varit bilder och repotage om Dagny i Länspumpen-Båtologen
kan väl scanna dom om du vill ? men har inte riktigt koll på om man får göra så ?

Mvh Klas
Attachments
24.JPG
23.JPG
22.JPG
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Dagny

Post by Skepparättling »

Gissar att det är 4598 SIBR Skonaren DAGNY b Assarebo 1906 ek och fur.

Isf finns det en vilande förening Skonaren Dagny av Nordvik med säte i Fiskebäckskil grundad år 2000.
Kanske den potentiella ägaren.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Dagny

Post by Shipwright »

Hej !

Jag tror att det var en B&W ALPHA 3 cyl som satt i.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Dagny

Post by Jan Schönemann »

Visst var det en Alpha i Dagny. 150 hk insatt redan 1937 en av de först tillverkade. Dagny köptes redan 1941 av John Berndtsson,Nordvik utanför Skärhamn. När fraktfarten tog slut behöll han skutan som bostad och gjorde även semesterturer bl.a. till Danmark. När Sveriges Segelfartygsförening hade bildats på 70-talet bistod John med rådgivning till nyblivna skutägare i praktiska frågor.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Dagny

Post by Klas Andersson »

Stämmer !
I tidskriften " LÄNSPUMPEN " nr 1 från 2001 så finns det ett stort repotage med mycket bilder på DAGNY

Mvh Klas
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Dagny

Post by kapstans »

Tack alla för informationen! :roll:

Ni vet ju ALLT. :wink:
Fredrik Ahlman
Post Reply