Är detta s/s Ossian ?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

Hej!

Jag håller på att försöka dokumentera min morfars tid till sjöss & har lite funderingar kring en båt han varit på.
Hittade för ett tag sedan denna bild på ett lastfartyg i hans album & undrar givetvis vad det kan ha varit för skuta & ifall han varit ombord på denna.
Luskade vidare på Landsarkivets sjöfartsarkiv & fick fram bl.a mönstringsliggare & hittade att han under år 1927 & 1929 varit på en ångare med namn s/s OSSIAN.
Så jag undrar. Kan dethär flytetyget var OSSIAN? Det enda jag hittat om henne är i liggaren & där står " s/s OSSIAN reg. n:r 5143 om 1313.02 ton (klumpigt skrivet) Redare O. Börjesson, Helsingborg.

Kan någon hjälpa mig med mer fakta om båten ifråga & ev bilder som man kan jämnföra med? Inte det bästa fotot jag har & tyvärr det enda.

/Martin Wisten
Attachments
skanna0046.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Det är inte Ossian.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

Hej Torsten

Det misstänkte jag också.
Skutan ser ut att vara av senare modell. vet inte hur gammal Ossian är men förmodligen äldre än båten på bilden.

Vet du något som inte jag vet Torsten?

mvh/Martin
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Ossian var byggd 1892 i Sunderland. Fotot visar en mycket mindre båt. Masten står strax akter om backen och verkar inte ha något lastbom.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

Okej! Tackar.

Ska kika lite i några gamla Lloyd´s register vi har i föreningen och se ifall man kanske kan hitta henne där också. Har hört att hon ev blev minsprängd under ww2.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Historiken kan du få här:
OSSIAN regnr 5143 JSBT/SFXK 1892 av Osbourne, Graham & Co, Sunderland, # 95 1568 brt 902 nrt 2550 tdw 78.50 x 11.26 x 4.92 m Tripleångmaskin, 800 ihk av G Clark Ltd, Sunderland.
Levererad till Ditta Eredi C Cav Gerolimich & Co, Lussinpiccolo, IT. MEDITERRANEO. (Idag heter orten Mali Losinj och ligger i Kroatien.)
1899: H A Petersen, Flensburg, DE. BRUNSNIS.
1910: Rederi AB Kronan (O H Wiens), Malmö. HARALD.
1918: Rederi AB Tertia (J M Dannberg), Göteborg. HARALD. (Fartyget ägdes av detta rederi i två dagar.)
1918: Rederi AB Helsingborg (Gunnar Carlsson, RAB Transatlantic), Göteborg. VALPEN.
1919: Rederi AB Amaryllis (Oscar Börjesson), Helsingborg. OSSIAN.
1921: Rederi AB Alfa (Oscar Börjesson, senare Allan Börjesson), Helsingborg. OSSIAN.
1940, dec 5: kollision på den Helders redd; satt på grund för att inte sjunka; bärgad och införd till Amsterdam; reparerad.
1941, maj 15: torpederad av allierat flyg utanför nederländska kusten på resa Oxelösund - Rotterdam med järnmalm. Två man omkomna.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

Åååååh tackar. Nu slipper jag leta i dom där dammiga böckerna ;-)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Jag kommer att tänka på Tullverkets POSEIDON, ODIN eller TRITON, när jag ser det här fotot.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

Kan mycket väl stämma då min morfars bror arbetade inom tullen. (Härnösand)
Morfar min & en annan bror var lotsar (Ö-vik) & dom jobbade mycket ihop med tullen också.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by silver top »

Kan även vara tjänstefartyget "Lotsångarn" som var hemma i Övre norra lotsdistriktet i Umeå, föregångaren till VEGA. Det förekom att lotsar blev "beordrade" som styrmän periodvis. Möjligen hete den Orion.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Det är bara det, att lotsångarna hade en kraftig bom på förmasten för att kunna hantera lysbojar och sådant, och det har inte den här. Spritkanistrar fick man bära för hand.
Last edited by Torsten H on 17 Jan 2009, 15:42, edited 1 time in total.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Wisten »

silver top wrote:Kan även vara tjänstefartyget "Lotsångarn" som var hemma i Övre norra lotsdistriktet i Umeå, föregångaren till VEGA. Det förekom att lotsar blev "beordrade" som styrmän periodvis. Möjligen hete den Orion.
Tjenare Jalle!

Väntade bara på att du skulle dyka upp när det närmade sig ditt intresseområde.
Här är Orions hemsida http://www.ss-orion.se/ men jag hakar upp mig på smådetaljer. stämmer inte med ventilatorerna och den där stora "korvkiosken" på fördäck som inte finns på mitt foto. Visserligen kan det ju ha byggts om en del med åren.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by silver top »

Hej Martin!
Torsten H har kommit sanningen nära. Med lite studier i Boken kustbevakningen genom 350 år så finner jag att det kan röra sig om Triton.
De andra Poseidon och Odin är valbackade men Triton har en vanlig rak profi på backen. Har jobbat med två, nu döda kollegor, som hade många
sjömanshistorier från tjänsten ombord i Triton. Att din mors farbror Emil också hade tjänstgjort ombord var en överaskning för mig.
En episod som berättas för mig, var att vid dåligt väder och inget gick att göra ute på däck, då fick man dra ut ankarkättingen, rostknacka samt mönja den i personalgången till bostäderna. Rengöringen efteråt måste ha tagit lika lång tid som arbetet, för noggrannheten och disciplinen var militärisk ombord.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Är detta s/s Ossian ? Nej det var Triton

Post by Wisten »

Då har vi förmodligen svaret.

Av bilder att dömma ser det ut att vara Tullens utsjöbevakningsfartyg TRITON
Bifogar ett foto på fartyget från Tullmuseum.

Klart slut & tack för hjälpen.
Attachments
triton053_1.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Är detta s/s Ossian ?

Post by Torsten H »

Så här såg den ut efter ombyggnad till lastmotorfartyg.
Attachments
9109  Triton  19630803.jpg
9109 Triton 19630803.jpg (46.66 KiB) Viewed 8807 times
Post Reply