Så här i Juletid en Hjulångare

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Så här i Juletid en Hjulångare

Post by Skepparättling »

Är det någon som vet något om bif hjulångare Gustaf Wasa? Eller vilken hamn bilden är från, verkar ligga en hel del timmer i sjön.
Hjul ångare Gustaf Wasa b Carlsund 1834.jpg
Hjul ångare Gustaf Wasa b Carlsund 1834.jpg (64.43 KiB) Viewed 10365 times
Är krumelurtexten kan jag få ut lösryckta delar som "Carlsund 1834,, Motala maskin, enkel ???? Maskin,,,,,, Sannorligt att återupptagas Bergsund 23 feb 1873"

God (h)Jul på er....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by tugtrafik »

Hjulångaren ”Gustaf Vasa” (byggd 1834) gjorde på 1860-talet regelbundna turer mellan Sundsvall och Söråker men lär ibland ha gått även till Tynderösundet.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by tugtrafik »

Hjulångaren ”Eric Nordevall” (byggd 1836).
Gick på Göta Kanal i 20 år innan den sjönk i Vättern efter att ha gått på ett grund vid ön Jungfrun
Kolla bl.a. här:
http://www.nordevall.com
http://www.nordevalls-bargning.com/sv/
http://akefredriksson.blogspot.com/2007 ... ll-ii.html
http://www.andreashuebner.de/nordevall/nordevall.html
Image
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:Är det någon som vet något om bif hjulångare Gustaf Wasa? Eller vilken hamn bilden är från, verkar ligga en hel del timmer i sjön.
Hjul ångare Gustaf Wasa b Carlsund 1834.jpg
Är krumelurtexten kan jag få ut lösryckta delar som "Carlsund 1834,, Motala maskin, enkel ???? Maskin,,,,,, Sannorligt att återupptagas Bergsund 23 feb 1873"

God (h)Jul på er....
Snart jul igen....
Har fått tag i detta i en sammanställning "någon" ( verkar vara en Ragnar .......) gjort om leveranser från Motala Verkstad. En stundtals oläslig samling kopior.
Men så här står det om:
nr: 10
Gustaf Wasa --1834
konstruktör:Major Carlsund
Köpare: Baron Åkerhjelm
Skrov: Kalmar
Maskin : Motala Verkstad
Balansångmaskin 40 hkr( nominella hästkrafter skillnaden mot indikerade hästkrafter får någon annan reda ut), 2 cyl
Pistonens (skriver precis som det stod) diameter 35 1/2 tum slag 38 1/2 tum
Hon gjorde många resor mellan Stockholm, Arboga och Västerås.
På detta fartyg iakttogs under en av dess befälhavare en hittills icke vanlig ordning, snygghet och noggrannhet, Varför det blev i alla anseenden väl ansett och berömt, ehuru befälhavarens alltför häftiga temperament och ofta despotiska uppförande dock med skäl ogillades
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by Kent Olsson »

Tänkte bidra med en ganska så originell hjulångare "Sumpadoria" eller som hon kallades "Beckalôppa" troligen för att hon gick lika sakta som en loppa i beck. Hon trafikerade vattendragen syd och sydost om Lesjöfors i Värmland i hela 70 år. Hade under den tiden 1860 till 1930 endast två skeppare, far och son Jan och Gustaf Ångström. Hon var så grundgående att man sa att hon kunde gå i gräset bara det var dagg.
Hon ingick i en transportled från Filipstads bergslag till Vänern. Det var främst tackjärn från de många järnbruken som fraktades men även förnödenheter åt andra hållet. Man använde de många sjöarna där tackjärnet fraktades på pråmar och mellan sjöarna var det oftast häst eller oxdragna järnbanevagnar. en del av pråmarna var försedda med räls så man tog ombord hela vagnarna med last för att slippa den mödosamma omlastningen. Troligen de första tågfärjorna. Allt enligt boken "Med Sjöbanan 1870" av Egil Akre.
Attachments
sumpadoria2b.jpg
sumpadoria2b.jpg (67.45 KiB) Viewed 9511 times
sumpadoria b.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by Skepparättling »

Från början gick hon väl även utan dagg.
Läste att hon ursprungligen hade en sk varmlufts maskin
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by Fredrik »

Vilket orginellt flytetyg, man undrar lite hur sjöfartsverket ställt sig till objektet idag!.. :mrgreen:
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by tugtrafik »

Idag har vi monterat (h)julhusen på Eric Nordevall II i Forsvik :wink:

Image
Image
Image

Image
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by m/s munter »

Dom såg ju inte så traditionella ut... är det rostfri plåt?
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Så här i Juletid en Hjulångare

Post by tugtrafik »

Galvat
Post Reply