Filmfråga

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Filmfråga

Post by Sven Olofsson »

Hej!

I filmen som jag inte ens kommer ihåg namnet på, var det "Jordens himmelska helvete"??? Ursäkta mitt dåliga minne.

Själv tycker jag att den fick D- men smaken är som baken och jag ska inte diskutera detta. :P

I filmen finns en färja vilken utgår från den gamla Stålverks-80 tomten. Den finns väl inte kvar idag eftersom den nya malmhamnen är byggd på samma ställe hmm... eller är jag fel ute?

Vad är det för färja? Rorsmannen tycker jag sitter mycket konstigt placerad.


Hälsningar

Sven
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Snacka om udda jobb för en färja vars huvudsakliga uppgift var att transportera maskiner och utrustning i skärgården.
Den här som vi döpte till ÅTTAN, köpte vi i Gällö i Jämtland, när färjleden lades ner. Vi utrustade den med två hydrauldrivna propellrar på aktre rampen. Alldeles perkekt att höja och sänka vid grunda stränder.
Motorn var en Valmet, men i filmen var det Eol:s motorljud som spelades in och användes som färjans. Kul att se så många trix som används vid filminspelningar.
Jag har bara bilder på film, men jag ska be någon annan lägga in nuvarande ägares bilder. Skillnaden då och nu är bara färgen.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Image

Jag hade några bilder. Lite av Nordskär syns på SB sida. Nu ser du vars färjeskepparen satt, som för övrigt var Rune Bäckman, Kalix-Nyborg.
Man får nog försöka få tag i filmen som ju är lite kuriosa för mej. Christer Henricsson spelade huvudrollen och den har gått i TV för några år sen. Skit samma hur bra den var, men det är en del trevliga sekvenser från Luleå skärgård, bl.a. Storbrändön.
Post Reply