Bränsledator

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Bränsledator

Post by kapstans »

Hej, som känt så stiger ju priset också på bunkerolja och därför bör man kanske också se över bränsleförbrukningen för att se om man kan tillämpa sparsam körning/ ecodriving. Jag har tidigare noterat att bla Vaxholmsbolaget skall ha installerat bränsledatorer i sina fartyg med gott resultat med avseende på bränsleförbrukningen.
Vet någon här hur en bränsledator fungerar, vilka parametrar den tar hänsyn till och visar? Likväl undrar jag vilka fabrikat som är bra på marknaden. En bränsledator låter i mina öron som en god investering om man vill få koll på sin förbrukning. :wink:
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej, det finns flödesgivare till de flesta gps plotters, jag själv funderar att köpa en, den räknar förbrukning l/tim. och antal liter kvar+ lågnivålarm etc. etc. inte en riktig dator men kanske bra för ekonomisk körning
hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Som Håkan säger, en flödesmätare på bränslet ,varvräknare o en logg så kan du enkelt se var du har bästa ekonomi. Blir nog mycket billigare också. Arne
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Tack, det låer faktiskt som en billig lösning, jag antar att en bränsledator kostar för mycket men visst vore det spännande med lite grafisk visning av parametrar och hur man kan ändra dem. :wink:
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jo, men på en Diesel motor måste du ju ha två givare, en på fram ledningen och en på returen.

Den måste en dosa till som räknar ut skillnaden, jag har haft funderingar på att bygga en själv. Vi får se om tiden räcker till det.

// Lasse
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej
På den jag tänkt köpa, Navman 3100 så räknar instrumentet ut förbrukningen två givare behövs och instrumentdisplayen, men givarna går också att koppla till chartplot. 5100 som jag redan har. Ska kosta ca 4-5000 kr
hälsn.
Håkan Sundström
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bränsledator

Post by kapstans »

Ursäkta men den här Navman plottern går det att ansluta varvräknaren till den också. Och finns det möjlighet att få ut någon form av grafisk presentation av förhållandet fart, bränsleförbrukning och varvtal så att man i efterhand kan gå in och kolla och jämföra förändringar i körning. Är väldigt "het på gröten" eftersom jag tror att det finns pengar att tjäna genom optimeringar. :roll:
Fredrik Ahlman
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Bränsledator

Post by Husum »

Hej,jag ska kolla instrumentet ikväll, så hör jag av mig, min plotter heter 5501 (ej 5100).
kolla också på Navman/Northstars hemsida. Garmin har också en liknande grej med motor interface odyl.
hörs senare.
Håkan Sundström
Ahlgrimm
Posts: 14
Joined: 07 Oct 2006, 09:05
Location: Högmarsö

Re: Bränsledator

Post by Ahlgrimm »

Håller just nu på att installera ett system från EMCO elektronik.
Det är inte helt enkelt pga pulserande bränslepumpar, höga flöden från matarpumpen. Fast det beror lite på vad det är för motor den ska monteras på iof...
Fast det ska nog gå att få ordning på med lite labbande.

Den här visar liter/timme, liter/distans och totalförbrukning.
/Thomas
Post Reply