Fråga till Börje

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Fråga till Börje

Post by Sven Olofsson »

Hej!

Jag hittade denna sida idag och gick genast med...

En fråga jag kom på när jag kikade lite på inläggen var om det var Åströms som körde ut brorsan till Germandön 1988? Han hade med sig en Kockums 82-31 markberedare och ett 12 meters lastbilssläp han lånat av mig, släpet har en egen historia som passar att dra någon gång framför brasan. :D

De åkte från dåvarande ASSI Kraftliner i Piteå, augusti/september. Vad var det för Pråm, en röd nedskuren lastbåt??


Hälsningar

Sven
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Kan det vara denna båt och pråm

Post by Rolle »

Image
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Ja visst är det dem! Vad har Pråmen varit tidigare?

/Sven
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Pontonen Hans

Post by Rolle »

En gammal lastbåt som är kortatned
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

En liten rolig berättelse runt besöket på Germandön om ni inte misstycker.

På den helt väglösa Germandön gick inte släpet att dra utan fick stå på stranden med trekubiksfarmaren på. Måste ha gett upphov till någon fundering bland fritidsbåtar som körde förbi och såg det malplacerade släpet.

Brorsan fick naturligtvis punka på ett framhjul... linka försiktigt till närmaste strand och sedan med kranen slänga hjulet i spat. Ett framhjul väger nog en 300kg så det är inget man hanterar för hand. Hjulet flöt, provat tidigare, nu var det upp till 10hk Evinruden att dra in det till land. Det gick tungt...

Soppan tog slut på fjärden innan Kallax fiskehamn och det började bli mörkt. Kroka av tampen till hjulet och ro in till land - fylla soppa och då... kommer Polisbåten.

Gjorde flera lovar runt det guppande hjulet med alla strålkastare på, funderade säkert över vad och varför, sedan gick de vidare, man kan undra vad det sod i loggboken? :wink:

/Sven
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det var stora aktiviteter i Norrbottens skärgård under den här tiden. Framför allt efter stormfällningarna på 80-talet. Vi körde säkert ut ett par huggarlag på varje distrikt i skärgården. Skördare, skotare med kojor, bränslevagnar och övrig utrustning. Senare kom, som i ditt fall, markberedaren.
Med Eol och Pontonen Hans hade vi sedan en kapacitet på c.a 30 000 ton virke per säsong, från öarna till industrierna i Piteå och Karlsborgsverken.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Ursäkta min historiskt inriktade fråga men vad hade Hans varit tidigare?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

En brokig historia. Här något nerkortad.
Byggd 1966 i Dordrect som malmfartyg med namnet JUMIEGES och en dödvikt på 5500 ton. 106,5 x,15,5, alltså kapades hon 34 meter akterifrån när hon blev pråm.
Sen var det Panama, Finland, Frankrike, Grekland och så åter Finland och Nater Ltd Oy som gjorde henne till pråm. Så fick hon förbli och var ett suveränt skärgårdsekipage tillsammans med Eol.
Senast jag "hörde" av henne så var hon arbetsplattform med PEAB som ägare.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Hmm... det kanske var Hans som var med vid bygget av nya Årstabron. Tyckte inte att det var mycket aktivitet på den under bygget, någongång kunde det stå en mobilkran där.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Här är svaret på frågan i bildgalleriet, som jag förmodar avser den ovanliga hanteringen av massaved.
ASSI köpte massaved i Rahja som ligger i Österbotten. När vi kom dit för att hämta släpet visade det sej att hälften inte flöt. Dessutom fanns inte den gamla utrustningen för att "burka" flottar kvar, utan pontonerna var mer eller mindre skrotfärdiga.
Hälften kunde vi bogsera på vanligt sätt och resten fick, som bilderna visar, lastas på pråm.
Post Reply