Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Den halvsjunkna tvåmastaren tror jag kan vara IRENE av Kårö byggd 1906 av Nydqvist & Holm i Trollhättan som OTTA. Slutade i fraktfarten 1962 och hade sedan många ägare både svenska och utländska. Låg i Södertälje som knarkfabrik och sjönk därstädes vid Krutholmen 1968.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Mer för mig okänt:
Attachments
Okänd Svart Lastbåt.jpg
Okänd Svart Lastbåt.jpg (86.89 KiB) Viewed 20929 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Den okända svarta lastbåten torde vara 9583 GUNN-MARIE av Höviksnäs på Tjörn lastande 200 ton byggd i Brake 1906. Hon såldes till Finland 1967 för att sättas in i sandfarten. Såldes tillbaka till Sverige 1988 liggande vid Skeppsholmen Stockholm som lustfartyg.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Åter igen Tack.

Fotsätter med terrorn.... :mrgreen:
Attachments
Okänd svart skuta flaggar över topp knepig akter.jpg
Okänd svart skuta flaggar över topp knepig akter.jpg (80.92 KiB) Viewed 20903 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Björn Larsson
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 11:45

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Björn Larsson »

Detta är Mjöl-Elida, har Reg.nummer:3950, hette också Kartin och Silika II. Finns på sidan 165 i min bok 2 ''Båtar på Vänern''
Hälsningar Björn Larsson

vad har varit dess öde? :roll:[/quote]
loggerworld
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2006, 13:17

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by loggerworld »

Store forandringer - her et foto af loggeren Gunn-Marie tilbage i Nederlandene som Liza Marleen.

Loggerworld
Attachments
Liza Marleen ex Gunn Marie
Liza Marleen ex Gunn Marie
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag gissade, att galeasen var GÖTA av Styrsö, regnr 3761, byggd 1900 i Sjötorp, 125 tdw, och nu har jag fått det bekräftat av en som vet säkert.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Jag gissade, att galeasen var GÖTA av Styrsö, regnr 3761, byggd 1900 i Sjötorp, 125 tdw, och nu har jag fått det bekräftat av en som vet säkert.
Åter igen Tack.
Mycket roligare när man vet vad man har bild på.
Det var en "för mig" ny utformning/målning på akterspegel på ett Sjötorps bygge.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Göta var nr 5 i raden av jollebyggen från Sjötorp. Jag skall se, om jag kan hitta fler foton med aktern synlig. Jag bifogar ett foto av den första - Örnen.
Attachments
0615  Örnen.jpg
0615 Örnen.jpg (38.45 KiB) Viewed 20787 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Kanske beror på hur man målade spegeln..
Har förgäves i den lista jag har försökt lista ut vilka de skulle kunna vara mellan 1893 (då den ena av skutan i min avatar förbyggdes i sjötorp) fram till nr 5 1900.
Men så består listan bara av årtal regnr och namn utan urskiljning ifall det är plattgattat el spetsgattat,slup,skonare eller galeas. Eller för den skull ifall det är segel eller ångfartyg. listan finns i boken "Lyrestads Kommun och församling"

Bifogar några läckra häckar :wink:
Den första är väl inget sjötorpsbygge, för dessa spetsgattade byggen brukar ha fallande klipperstäv. Denna verkar ha rundad (jaktstäv?). Före 1905 är kortet iaf taget den har unionsflagg...
Mellan skutan tycker jag att det står Hamlet i vimpeln men kortet är suddigt.
Har för mig ha läst någonstans att 4491 och4484 beställdes med måtten si och så som skonare av dansk modell Aktern på mitten skutan tycker jag är väldigt Dansk.

Och den sista i raden av foton lär vara den sist tillverkade lastskutan från Sjötorp.

Kanske skulle varit i en separat Sjötorps tråd :idea:

2009-03-24 kl 2140 rättat stav fel och lagt till källursprung
Attachments
Okänd skuta för fulla segel vid kaj ev sk bryggsegling före 1905.jpg
Okänd ev Hamlet i sjöslussen sjötorp.jpg
Okänd ev Hamlet i sjöslussen sjötorp.jpg (73.71 KiB) Viewed 20742 times
9069 Peter platt sjötorps akter.jpg
Last edited by Skepparättling on 24 Mar 2009, 21:43, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

De 5 första Sjötorpsbyggena med jolleskrov var: 615 Örnen 1893, 2659 Ester 1895, 2824 Margot/Sydia 1895, 2936 Essie 1896 och 3761 Göta 1900. De 4 första byggdes för Styrsö, medan Göta byggdes för Donsö.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Här kommer en bild på GÖTA innan hon blev 'fritidsbåtiserad', och man ser, att den ännu inte har den karaktäristiska Sjötorps-akterspegeln. Nr 6 och 7 i raden av jollebyggen var 4000 Zefyr resp 4086 Gerda/Svartö, båda från 1902, och de hade, så vitt jag minns, den senare versionen.
Attachments
3761  Göta 1966-07-21 Sth BF.jpg
3761 Göta 1966-07-21 Sth BF.jpg (80.18 KiB) Viewed 20667 times
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Tack Torsten för den jättefina bilden på GÖTA liggande vid Strandvägen i Stockholm dit hon sålts från Styrsö via Sigward Carlsson, Knippla 1963. På 60-talet låg det ju massor av fina skutor i Sthlm som tyvärr snart blev förstörda då man klädde in dem med inredning så att de så småningom ruttnade sönder och blev offer för grävskopa och uppeldning i Frihamnen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Kan bra instämma med Janne, TACK.
Och späder på med ytterligare en okänd.

Om det är ett "Jollebygge" från sjötorp låter jag vara osagt. Men hon har liknande spygatt i aktern som Göta har på Torstens bild.
Knepig vinkel och långt håll men den aktre masten verkar längre än den främre borde betyda skonare.
Och av de 5 Torsten har räknat upp kan jag i mitt material inte få fram rigg typ på 615 Örnen de övriga förutom Göta anges som galeaser, och 3761 Göta som skonare.

Den mindre längre bort är iaf oregistrerade Framåt som senare bildade delar av Maryann
Attachments
Okänd skonare vid Jönköpings hamn pir bakom ligger Slupen Framåt.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag passar på att fråga efter ett foto på 3-mastskonaren UNO, regnr 5490, som en tid hörde hemma i Järna i Skaraborgs län. Förresten - var ligger Järna?
Post Reply