Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

På 1940-talet hörde slupen Svanen, regnr 3287, hemma i Hjo, byggd 1890 i Sjötorp, 80 ton last. Jag har tyvärr inget foto av den.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Ett foto utvisande en modell av Svanen Hjo finns på länken 83.223.9.232/carlotta-vm/web/object/76861
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Angående Barbros upphuggning 1976 som Torsten skriver om här den 9/1 2018 så kan jag meddela att Barbros slut beskrivits av mig under Skutor den 20/11 2014 efter uppgifter från Finland. Enligt uppgifterna jag fått så förliste Barbro i Stråksundet 1982.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Nu blir det lite sammanblandade fartyg. Svanen ja, det låter väl rimligt. Då bör fotot vara taget före 1949. Men vilken är den andra?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Algot Larsson i Hjo hade en liten galeas, Dacapo, regnr 1485, som lastade 65 ton. Den anges aldrig som slup, men alla ändringar anmäldes inte till fartygsregistret. Den förbyggdes 1904 i Sjötorp och hade haft både en friherre och en reservunderlöjtnant som ägare - inte så illa!
Han sålde den 1943 till Oskarshamn. Jag har bara sett ett foto på namnbrädan, men det hjälper inte långt i detta sammanhanget.
Men naturligtvis behöver ett fartyg liggande i Hjo hamn inte vara hemmahörande där.
Attachments
1485  Dacapo namnbräda.jpg
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Dacapo är förvisso ett känt skutnamn från Vättern, men jag upptäcker att jag inte har någon bild på henne.
Av alla passagelistor jag har från omkring sekelskiftet till1953, och enstaka uppgifter därefter, hittar jag ytterst sporadiska nedslag, vare sig det gäller Sjötorp eller Norsholm.

Skulle det handla om Dacapo så kan "mitt" foto troligen inte vara taget senare än 1943, och säkerligen inte senare än 1945, för då brann Dacapo upp.

Jag har dock en smygande känsla att fotot är nyare än så ...
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Det tror jag också. Så stora styrhytter med extra allt akter om, fanns väl inte då. Jag bifogar ett par foto på 5270 Solo, men den är det inte.
Attachments
5270  Solo.jpg
5270 Solo i Mörbylånga.jpg
5270 Solo i Mörbylånga.jpg (91.83 KiB) Viewed 18070 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag borde letat efter Svanen i Harry Karlssons bok Vätterbåtar. Där finns ett foto av den på sid 120, och det bör då vara den, som ligger till höger på Johans foto.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Nu blir det lite sammanblandade fartyg. Svanen ja, det låter väl rimligt. Då bör fotot vara taget före 1949. Men vilken är den andra?
Det är precis de du först antog.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

OK. Så det var alltså Elsa? Intressant! Tack!
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Knut Klinghjert »

Torsten H wrote:Algot Larsson i Hjo hade en liten galeas, Dacapo, regnr 1485, som lastade 65 ton. Den anges aldrig som slup, men alla ändringar anmäldes inte till fartygsregistret. Den förbyggdes 1904 i Sjötorp och hade haft både en friherre och en reservunderlöjtnant som ägare - inte så illa!
Han sålde den 1943 till Oskarshamn. Jag har bara sett ett foto på namnbrädan, men det hjälper inte långt i detta sammanhanget.
Men naturligtvis behöver ett fartyg liggande i Hjo hamn inte vara hemmahörande där.
Är det denna DACAPO namnbrädan kommer ifrån?
Attachments
dacapo md249 ca.jpg
dacapo md249 ca.jpg (61.72 KiB) Viewed 18005 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Ja det är samma fast på fotot där den möter Fram av Klädesholmen har hon Råbäck som hemort.
Och troligen friherre Klingspor som redare.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

När det gäller fotot från Hjo, med Elsa och Svanen, finns flera årtalsförslag.

Elsa blev registrerad som motorfartyg 1952, det förefaller i varje fall mig sannolikt att bilden är tagen därefter. Hon hade då hört hemma i Stockholm och senare Örnskoldsvik, men kom tillbaka till Vättern (Paul Larsson, Brandstorp) 1956.

Samma år bytte Svanen ägare från Bror Lundqvist, Bastedalen, till Rasmus Pedersen, Saltvik.

Buskaget på bilden är inte fullt utslaget, men Trafik finns inte vid kaj, så verkar ha börjat gå för säsongen(?).

Själv gissar jag på våren / försommaren 1956!
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Apropå Elsa, var finns hon nu? Det finns bilder från när hon restaurerades i Skeppsholmsdockan 2008. Men sedan då?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Jag har svårt att tro att det är Elsa på bilden från Hjo hamn. Svanen som var c:a 15 meter lång ser något större ut än den svarta skutan. Elsa är nästan 21 meter. På bild hos Tugboatlars med Paul Larsson från c:a 1956 är Elsa en grå stålskuta med en liten styrhytt uppe på poopdäck. På bilden från Hamnkanalen i Jönköping före 1939 är hon tvåmastad. Övrig uppgift om Hjo hamn: Fyren på vågbrytaren byggdes någon gång på 1930-talet.
Post Reply