Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Eller, för att uttrycka det lite drastiskt: Om det är Svanen vi ser så är det sannolikt inte Elsa; om det är Elsa vi ser, så är det sannolikt inte Svanen! 8)

Eller?

Om det inte är Elsa så kan jag inte få ihop vilket fartyg det är. Samma gäller för Svanen. Så det här är en smula komplicerat, eller som min gamle fysiklärare i Motala, som inte hade så stor språkbegåvning uttryckte det; "Nu krånglar vi ihop det hela lite besvärligt" ...
Last edited by johanmmolin on 14 Feb 2018, 21:18, edited 1 time in total.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Kan det vara 6684 Vega då.
Inte måtten på alla fartyg i huvudet, men bör vara av det kortare slaget.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

J W Apelqvist Klädes- , Manufaktur-, Speceri- och Diversehandel stod det på skylten ovanför ingången. Kundkretsen omfattade runt 1930 drygt 200 familjer från Råbäck, Hällekis, Gössäter, Trolmen, Blomberg, Österplana och Husaby. Därtill företag och institutioner samt en del Vänerskutor. Hjälmsäters, Trolmens och Hellekis egendomar stod också på kundlistan, liksom Hällekis trädgård, Hällekis skola, Råbäcks trådgård, Råbäcks kalkgruva, Medelplana kommun, Fattigvårdsstyrelsen och Ålderdomshemmet m.fl. De Vänerskutor som försågs med förnödenheter var galeaserna Dakapo och Wivan, skonerten Aagott och slupen Bruce, den senare en kalklastare jag minns från min barndoms blomberg. Särskilt den höstdag då Bruce i fulla segel i hård vind väldigt lutande snabbt tog sin in till lugnare vatten i hamnbassängen.

Kuriosa...
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Vega: 22,85 m lång ...

Har ingen bild på henne. För mig stämmer det mesta med Elsa. Sedan är perspektivbilder bedrägliga. Det är inte helt säkert att båten till vänster faktiskt är mindre än den till höger.

Finns det någon annan farkost i slutet av 1940-talet eller t o m i början av 1950-talet som fortfarande hade en ursprunglig slupmast och dit hörande riggning? Det känns ju som Svanen lång väg. Det riktigt besvärliga är att båten till vänster känns som Elsa lång väg också ...
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Språng än hit, än dit ...

Det här är vad jag har på Wiwa:


WIWA (6389)
byggd 1917 Risör
galeas
56 Brt

1917 Harstad, Arnedal

enkelresor Sjötorp juni - augusti
1922 1

1925 Karl Ivar Karlström, Råbäck

nedgående juni - augusti
1925 1 Motala
1927 1 Forsvik

enkelresor Norsholm juni - augusti
1937 -

1938 IP Jonsson, Kållandsö
1943 KG Jonsson motorgaleas


enkelresor Norsholm
1943 -
1944 -
1945 -

1945 Axel Larsson, Hjo
1945 (2) Alf Olsson, Djurvik
1946 Karl Karlsson, Kalmar

1946 1
1947 -
1948 2
1949 -

1951 1
1952 2?
1953 -

1960 Carl Ragnar Nilsson, Gbg
1961 ER Ekdahl, Gbg lustfartyg
1963-03 såld till Stockholm, men sjönk på vägen dit
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Betr. tidsbestämning av Hjo-fotot. Har fått följande information av en Hjobo; Hamnen ombyggd 1934. Svanen som ligger vid försäljningskajen lämnade Hjo efter försäljning 1949. Buskarna som blev pilträd planterades i slutet av 40-talet.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by johanmmolin »

Re Svanen:

Jag fick intressant information om Svanens förste ägare (och för den delen andre, där informationen vi haft hittills synes felaktig!):

Per Johan Andersson var född 1841 i Källstad Tistelgård i Rogslösa. Föräldrarna var Riksdagsmannen Gustaf Andersson och Greta Lena Hermansdotter. Han gifter sig med Mathilda Josefina Andersson 1871. Hon var dotter till Johan Peter Andersson och Gustava Jonsdotter. De är ägare till Solberga, Svanshals Mellangård, Svanshals Thoregård, de äger även Skräppe i Rinna. Matholda Josefina är enda arvingen då hennes enda bror begår självmord 1879, han befinner sig då i Stockholm. Fadern Johan Peter Andersson dör 1895, han är då bosatt i Mellangården.1894 kommer Per Johan Andersson med familj till Svanshals Mellangård från Bårstad Vågagård som de arrenderat av hans far.De får tre döttrar, Anna Maria, Hilda Josefina och Eda Charlotta. Hilda Josefina gifter sig 1998 med Disponenten Gustaf Anders Juberg och Anna Maria med Lars Teodor Appelqvist 1899. Den yngsta dottern dör i lungsot 1898.Någon Carl Johan Andersson finns inte i Svanshals Mellangård. Det har kanske blivit fel med förnamnen. Det skulle vara Johan Peter Andersson och Per Johan Andersson som båda bott i Mellangården under den tid det rör sig om.Svanen finns inte nämnd i bouppteckningarna utan är tidigare såld. Det var lite om detta.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Det finns många båtar på Samlingsportalen, små och stora!

Ett kort från Hjo hamn – men vilka är farkosterna? Och vad ska man tro om årtal?

Image
http://www.samlingsportalen.se/all/cgip ... 05&Imgnr=1

Först fick jag för mig Elsa till vänster, men, tveksam ...
Och en i praktiken fortfarande fulltacklad slup på andra sidan kajen? Vem kan detta vara om vi befinner oss på tidigt 1950-tal?
Tror vi börjar kunna lösa ut detta. Talat med analog skutvetare som hävdar att skutan på hit sidan är 6280 Alva ex Olga. Vet inte så mycket om denna men måtten 16,4x4,9 m. borde ju kunna stämma. Och vi har isåfall minskat tidspannet för ursprungsfotot om det nu är Alva på bild. Hon köptes till Hjo 1948 och sköts i bitar 1949 vid Kråk.
Något foto på Alva ex Olga har jag inte kunnat finna ännu.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Det är Alva. Jag har hittat ett foto på henne, liggande i Karlsborg.
Hon hördce hemma i Hjo från juni 1948 till augusti 1949.
Attachments
6280  Alva 1956 i Karlsborg.jpg
6280 Alva 1956 i Karlsborg.jpg (42.92 KiB) Viewed 20387 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Santorini

Post by imar »

Den här fyrmastaren vill jag gärna ha hjälp med namnet på. Den är troligen välkänd men jag kommer inte på namnet just nu.

Bild kommer
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Santorini

Post by imar »

Bilden
CIMG5610.JPG
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Santorini

Post by Torsten H »

Wind Star - Windstar???
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Santorini

Post by imar »

Tack Torsten, Wind Star med IMO 8420878 verkar stämma.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

vackra linjer
Attachments
9B5A6C1B-DF9C-43AE-A7A3-7A4C4CA1BB0D.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag tror, att den avsiktligt satts där, för att kunna jobba med något på fartygsbottnen - skrubba rent, måla, inspektera ...
Längs t ex Elbe såg man ofta små skutor/coasters som satts på älvstranden för bottenmålning/tjärning.
Babords lanterneskärm är röd - när kom bestämmelsen, att skärmarna skulle vara svarta?
Post Reply