Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

20080923 Numera identifierad som Pontonkran nr 16...

Den bärgade är Månfiskaren ex Sigrid ex Vielle Montagne I.

Har en serie med 14 negativ av denna händelse men vad är det för kran med max lyftkraft 40000 kg. Kan inte se regnr på husvagnen placerad på taket så bilregistret funkar inte :wink:

Är det sen någon som vet vem fotografen är till orginal fotona är det ett plus, "hedras den som hedras bör".
Attachments
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 14.jpg
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 14.jpg (77.53 KiB) Viewed 65743 times
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 4.jpg
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 4.jpg (85.01 KiB) Viewed 65748 times
Last edited by Skepparättling on 23 Sep 2008, 21:27, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Gissar att det är utanför Beckholmen med Danviksklippan i bakgrunden, vet intet mer.


Här kommer ett par bilder till med samma rubrik som föregående.
Bilderna är tagna i Göteborg på 70-talet, jag ser inte namnet på kranen men det verkar stå nåt på hytten.

Det skulle va kul med lite bilder på pontonkranar :D , de verkar ju vara utrotningshotade nuförtiden ( lite som dinosaurierna ). :cry:
Attachments
TJB 562 02.JPG
TJB 562 02.JPG (35.86 KiB) Viewed 65619 times
TJB 562 03.JPG
TJB 562 03.JPG (29.2 KiB) Viewed 65624 times
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Okända fartygs bildkavalkad

Post by janfre »

Kranen som bärgar Månfiskaren benämndes 50-TONNAREN.
Den har tillhört Stckholms Hamn, vid detta tillfälle var Roger Karlsson ägare. Kranen var ursprungligen ångdriven, när ångpannan gav upp ersattes den av en stor dieselkompressor. Ångkranen blev således en tryckluftkran. Denne Roger var inte rädd för arbete, en vinter i sutet av 70 eller början av 80 talet förlängde han pontonen med den del mudderkranen står på. Detta gjorde han utan torrsättning, han trimmade upp den ända som skulle förlängas och arbetade på isen. Då våren nalkades och isen började bryta upp hade han stort besvär med att förtöja isen under arbetsplatsen.
Kranen är numera skrotad men pontonen kan finnas kvar, sist jag såg den var den riggad med ett golfhål under Stockholms vattenfestival.
Fotografen är för mig okänd.

Janne Frendin
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Christer Samuelsson »

Kranen är Stockholms Hamns gamla pontonkran 16 med en lyftkraft av 60 ton.Hon byggdes 1906 i Stockholm.
När Lodbrok levererades 1957 blev hon väl över och såldes till privata intressenter.

Hon finns fortfarande kvar under namnet Pontonkran 16 ägd av Roslag-Bogser i Hallstavik numera är hon endast ponton med påkörningsramper. Hon har registreringen SGVD/12364 i Sveriges Skeppslista. Var dockad på Beckholmen för ett par år sedan.

Christer
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Provar en Passagerarbåt.

Post by Skepparättling »

Här kommer en för mig okänd bekantskap.
På baksidan stod det Wolinde.

Kanske den har ett för flutet som bogserbåt?
Hittar inget på varken Skärgårdsbåtar eller Tugboatlars.
Får se ifall någon kunnig kan skingra frågetecknen.
Finns ju både Passagerarbåts-, bogserbåtsfolk, Vätter- och Visingsökännare bland medlemmarna så någon borde veta något om henne.

Kortet verkar iaf vara taget i Grännahamn
Attachments
XXolindxxx Gränna delförs.jpg
XXolindxxx Gränna delförs.jpg (43.88 KiB) Viewed 63998 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

WOGLINDE Ca 35 brt Byggd 1902 i Dresden av Dresdner Maschinenfabrik & Schiffswerft. Tillhörde som svensk först K L Görgensen, Älmhult och såldes 1924 till Föreningen Mariestads Skärgårdstrfik upa och Föreningen Skärgårdstrafik upa, Torsö. Motoriserad samma år. Senare såld till Axel Svensson, Gränna och insatt på traden Gränna-Visingsö. 1950 såld till restaurangägare Paul Ellwe, Hammarö, nytt namn TYNÄS. Efter några år såld till Olov Pettersson, Gullholmen med nytt namn ELLÖSFJORD; senare övertagen av Hilding Simonsson, Ellös. 1962 såldes den till Karl Josef Wiberg på Donsö och blev BOSSE. 1970/1971 såldes den till ägare i Dalsland och fick namnet GRÄNSLAND. Den 17 september 1971 eldhärjades den så svårt i Årjäng, att den höggs upp. Uppgifter ur Båtologen 2-1980 s 90 från Arne Sundström och Olle Renck.
Woglinde är förresten namnet på en av Rhendöttrarna/vattenymferna i Richard Wagners opera Nibelungenringen.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

Göte på Björknäs varf i skurusundet har en ca meter stor modell av detta fartyg.. herr shipwright kan ju vidarebefodra detta till Göte. :)
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Shipwright »

Jag skal vidarebefodra uppgifterna till Göte med modellen :D , jag har för mej att jag sett något om fartyget i någon bok men jag vet inte vilken :cry: .
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Det står ett par rader i Yngve Rollofs Sveriges inre vattenvägar Del 4 s 123
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Okänd Arbetsbåt.

Post by Skepparättling »

Vet någon vad detta är för en, som nästlat sig in bland mina bilder.

Bilden troligen tagen vid fd färjeläget ut mot Torsö Vänern
Attachments
Arbetsbåt i vänern.jpg
Arbetsbåt i vänern.jpg (51.82 KiB) Viewed 63244 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

kortet är från tiden före torsöbron. numera ligger det några fartyg vid bryggan som fungerar som ett varv... bla en norsk stor trålare som ska bli ombygd till tankbåt? kan ju sladda förbi och ta lite färska bilder någon dag.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by tugtrafik »

Här är en bild på "Torsöbåtarna" som jag tog i somras när vi gick förbi med ÅRÅS
Attachments
torso2008.JPG
torso2008.JPG (38.57 KiB) Viewed 62442 times
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Re: Okända fartygs bildkavalkad

Post by Jevemo »

janfre wrote:Kranen som bärgar Månfiskaren benämndes 50-TONNAREN.
Den har tillhört Stckholms Hamn, vid detta tillfälle var Roger Karlsson ägare. Kranen var ursprungligen ångdriven, när ångpannan gav upp ersattes den av en stor dieselkompressor. Ångkranen blev således en tryckluftkran. Denne Roger var inte rädd för arbete, en vinter i sutet av 70 eller början av 80 talet förlängde han pontonen med den del mudderkranen står på. Detta gjorde han utan torrsättning, han trimmade upp den ända som skulle förlängas och arbetade på isen. Då våren nalkades och isen började bryta upp hade han stort besvär med att förtöja isen under arbetsplatsen.
Kranen är numera skrotad men pontonen kan finnas kvar, sist jag såg den var den riggad med ett golfhål under Stockholms vattenfestival.
Fotografen är för mig okänd.

Janne Frendin
Den kranen användes med tryckluftsdrift redan på 70-talet.
Jag har för mig att den ägdes av Avelins i Sthlm då.
Man kom på att den kunde drivas med luft, så den hyrdes in för att användas vid bärgningen av "Maria av Västanfjärd", en Finsk skuta som förliste på Nämndöfjärden i Sthlm:s skärgård.
(Minns inte om det var -75 eller -76.)
__________________________

Bosse Jevemo
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Ny Blivna (ofrivilliga) skutforumet

Post by Skepparättling »

Är det någon som kan hjälpa mig identifiera skutan, som Svärföräldrarna fotat i Forsvik för ett par år sen
Attachments
Okänd skuta i Forsvik vid kaj.jpg
Okänd skuta i Forsvik vid kaj.jpg (89.07 KiB) Viewed 61553 times
Okänd skuta i Forsvik.jpg
Okänd skuta i Forsvik.jpg (79.92 KiB) Viewed 61552 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Omfrågade skutan i Forsvik är skonaren Atene från Tjörn. Länk: http://www.msatene.com
Post Reply